800 dízeles buszt cserél tisztán elektromosra Párizs

Közel 800 darab teljesen elektromos meghajtású autóbuszt rendelt a Párizs tömegközlekedését működtető RATP (Régie Autonome des Transports Parisiens), melyek a régi dízeles járműveket fogják kiváltani, hogy a 2024 nyarán megrendezett olimpiai játékokra érkező sportolók és nézők már egy fokkal tisztább levegőt szívhassanak az egyébként rendszeresen szmogtól szenvedő fővárosban – írja az AFP francia hírügynökség. A buszok szállítására kiírt tendert három francia cég nyerte meg – a Heuliez Bus, a Bollore, és az Alstom –, ezek fogják legyártani a villanybuszokat az összesen 400 millió euró értékű szerződés keretében. Bár az AFP cikke 800 járműről szól, az RATP elmondta, hogy a három vállalat egyenlő számú busszal fogja gazdagítani Párizst, így vélhetően pontosan 798 zéró emissziós masináról beszélhetünk, de a rendelés még így is a legnagyobbnak számít egész Európában.

A buszok érkezése lépésekben fog történni, a fővárosi közlekedési közszolgáltató első körben 150 darabot vásárol meg, amelyek 2020 vége és 2022 között állnak szolgálatba. Az RATP közel 950 hibrid, 140 bioüzemanyaggal hajtott, és 83 teljesen elektromos buszt működtet Párizsban, de jelenleg csak egyetlen vonalat, a 341-est látják el kizárólag kipufogógáztól mentes autóbuszok. A vállalat flottája összesen 4700 járműből áll, így a teljes modernizáció beletelik egy kis időbe, ám tekintve, hogy a döntéshozók célkitűzése szerint 2025-re 100%-ban elektromossággal vagy bioüzemanyaggal meghajtott buszok szállíthatják az utasokat a fővárosban, nincs idő késlekedésre.

EZT OLVASTAD MÁR?  DS X E-TENSE: elektromos álomautó 2035-ből
CNG üzemű busz Párizsban, Forrás: Wikipedia

A tömegközlekedés elektromosításának szerepét a városi levegőminőség javításában Kína már korán felismerte, az egyik legnagyobb helyi járműgyártó, a BYD pedig le is csapott erre a lehetőségre. Sencsenben már kizárólag villanybuszok gurulnak az utakon, de az elektromos buszozás kezd egyre népszerűbb lenni Európa nagyvárosaiban is. Ennek okai egyértelműek: kötött útvonal, egyszerű töltési lehetőség a végállomásokon, csendes, nem büdös, nem szennyez, könnyebben vezethető a városi környezetben, nem zabálja az üzemanyagot, drámaian alacsonyak a karbantartási költségek a dízeles változatokhoz képeset, így hatalmas költségektől menti meg magát az üzemeltető. Az RATP szóvivője elmondta, hogy borzasztó nehéz lesz ilyen rövid idő alatt szolgálatba állítani a buszokat, de Párizs vezetősége nem tágít, ha a légszennyezésről van szó: 2030-tól már senki nem fog városnéző körútra indulni belső égésű motoros járművel.

Elektromos autót használsz?