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
auto
2024. 04. 26. péntek

Szerdán hivatalosan is átadták a Mátrai Erőmű Zrt. bükkábrányi naperőművét, mely a tavaly szeptemberi alapkőletétel után öt hónappal, idén februárban kezdte meg próbaüzemét, mint az ország legnagyobb fotovoltaikus energiatermelő rendszere, megelőzve a tavaly november óta működő 17,6 megawattos százhalombattai erőművet. A Borsod-Abaúj-Zemplén megyei településen létesített 5,3 milliárd forintos beruházás keretében összesen 63 840 darab, egyenként 355 wattos napelem talált otthonra egy korábbi meddőhányó 33 hektáros rekultivált területén, ezzel közel 22,6 megawattos teljesítménnyel támogatva az ÉMÁSZ hálózatát. A naperőmű várhatóan mintegy 25 gigawattórányi energiát fog termelni évente, amely 10 ezer háztartás áramszükségletét képes fedezni. A beruházást kivitelező fővállalkozó a SPIE Hungária Kft. és a német Bejulo Gmbh. konzorciuma volt, mely önerőből és a Gránit Bank Zrt. hiteléből fedezte a naperőmű megépítését.

Forrás: Tóth Balázs/boon.hu

A próbaüzem alatt a napelemek a bükkábrányi bányát látták el energiával, jelentős költségcsökkenést eredményezve, április 1-je óta pedig a kötelező átvételi rendszerbe (KÁT) értékesíti a megújuló energiát az erőmű. Orosz Zoltán, a társaság fejlesztési és stratégiai igazgatója elmondta, hogy a beruházás célja a mátrai erőmű piaci pozíciójának megőrzése, azaz a hazai termelés ötödének, illetve a Magyarországon fogyasztott áram 15 százalékának biztosítása, amire az egyre szigorodó uniós kibocsátási szabályok miatt a széntüzelésű blokkok csak drága fejlesztések után lennének képesek.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.