Megint változott a Model 3 kínálat – Európában is megjelent a Standard Range Plus

Ma hajnalban egy blogpostban jelentette be a Tesla, hogy ismét frissítettek a Model 3 kínálatán – most a kereslet alakulása és a gyártás optimalizálása alapján. A legfontosabb fejlemény Európa számára, hogy mostantól innen is rendelhető a Standard Range Plus és talán a legolcsóbb belépő modell is. Részletek alább.

Étlapon kívül

Az egyik legfontosabb változás, hogy mostantól csak személyesen, vagy telefonon rendelhető az alap 35 ezer dolláros Standard Range és a sima hátsókerék meghajtású Long Range.

A hivatalos közlemény szerint a Standard kontra SR+ rendelési arány 1:6 volt az utóbbi hetekben, ezért döntöttek így a Teslánál – ez nem túl meglepő, mivel a Plus felszereltsége egyértelműen jobb vétel, mint a fapados modell. Természetesen  a lépés célja, hogy az embereket a drágább autók felé terelje és ez segít a Teslának a gyártás optimalizálásában is. Ráadásul így elmondhatják, hogy tartották a szavukat és továbbra is elérhető a 35 ezer dolláros autó, sőt már ezen a hétvégén megindulnak a kiszállítások is Amerikában, miközben az emberek zöme majd még inkább a Plust veszi.

Ez a sima szövet kárpitos, műanyag betétes, zárható középkonzol nélküli alap SR belső végül nem kerül gyártásba – a prémium anyagokat kapja mindenki.

Ami ennél sokkal érdekesebb, az az, hogy igazából csak SR+ készül a gyárban, a sima fapados SR kiadás szoftveresen lesz korlátozva, mint anno a 40-es aksis Model S esetében. Ez azt jelenti, hogy letiltanak 10% hatótávot szoftveresen, kikapcsolják a zene streaminget (Spotify), a térképet korlátozzák funkciókban (nem lesz közlekedési infó és műholdas nézet) és letiltják az ülésfűtést. A jó hír, hogy ezeket bármikor bekapcsoltathatjuk, upgradelhetünk felár ellenében ha később lesz rá pénzünk. Ha az eredeti 2016-os ígéretet nézzük, akkor ahhoz képest jóval többet kapunk az alap modellben, mint eredetileg gondolhattuk, hiszen mindegyik 3-as megkapta a panoráma üvegtetőt, a műbőr ülést, egy jobb hangrendszert és a prémium belső díszítéseket.

EZT OLVASTAD MÁR?  Drágább lett töltés nélkül foglalni a Superchargereket

Az LR hátsó kerekes verzióról nem osztottak meg több infót, de ezek szerint hiába hozták vissza pár hete az online boltba, továbbra is az összkerékmeghajtású változatot rendelik többen, ezért ez a modell is csak telefonos vagy személyes kérésre érhető el.

Arról még nincs információnk, hogy a sima SR Európában is elérhető lesz-e, de remélhetőleg igen, mivel belga vásárlók kérdésére a helyi Tesla szalon megerősítette, hogy a másik étlapon kívüli változat, a hátsókerék  meghajtású LR, rendelhető náluk.

Autopilot mindenkinek

A másik lényeges változás, hogy mostantól a Model 3 alapfelszereltségének része az Autopilot. Eddig ezt osztrák nettó árakkal és magyar áfával számolva nagyjából 1,2 millió forintért rendelhettük extraként, mostantól viszont minden autó megkapja. Ennek megfelelően viszont, ha nem is ennyivel, de drágultak a modellek. A különböző Teslás fórumokon gyűjtött adatok szerint az európai vásárlók 80%-a már eddig is megvásárolta ezt az extrát, így valószínűleg kevés a kockázat ebben a változtatásban, de ugye ennek az összegnek gyakorlatilag 100%-a nyereség a Tesla számára, hiszen a hardver minden kocsiban benne van így is, a szoftver fejlesztési költségén pedig a teljes flotta osztozik. Így, bár a közlemény a balesetek visszaszorításával magyarázza a döntést, valószínűleg ez a lépés teszi lehetővé az olcsóbb modellek forgalmazását, hiszen gyakorlatilag beépítettek nagyjából 2500 dollár profitot a legolcsóbb SR+ modell árába is.

Ha levesszük az Autopliot árát (1.2 millió Ft) és a forint gyengülését (5 Ft/EU) a legutóbbi számításunk óta, akkor 200 ezre forint híján bejött a tippünk a legolcsóbb verzió kapcsán. A sima fapados SR kapcsán még nincs hivatalos adatunk az európai árról, de ez nagyban függ attól is, hogy ott is kötelező lett-e az Autopilot. Most ezt tudjuk:

EZT OLVASTAD MÁR?  A PG&E-vel társul a Tesla egy újabb gigaakkumulátor építéséért
A sárga mezők a mi becslésünket tartalmazzák az osztrák nettó ár és a magyar ÁFA figyelembevételével. A fapados SR verziónál mi úgy vettük, hogy szintén kötelező lett az Autopilot. Ha ez nem így lesz, akkor nettó 2000 dollárt, olyan bruttó 900 ezer forintot levonhatunk az árból.

Lízing, downgrade és Tesla flotta

Még két érdekesség a bejelentésből, ami az amerikai vásárlókat érinti.

Ha valaki már megrendelte, esetleg meg is kapta az SR+ változatot, de a változások láttán szeretne lefelé módosítani (mivel gazdagabb lett a sima SR felszereltsége), akkor ezt megteheti és a Tesla visszautal neki 2000 dollárt.

A másik változás, hogy mostantól már lízingelni is lehet az autót az amerikai piacon. Ez azért lényeges mert Amerikában a prémium autók jelentős részét lízingelik, de a Model 3-nál ez az opció eddig nem volt elérhető – így ezzel most új vevőket vonzanak be. A csavar a történetben, hogy a lízing periódus végén a kocsit nem lehet megvásárolni, mint az általában szokásos, mivel a Tesla azt tervezi, hogy saját önvezető közösségi autós flottát épít belőlük, azaz belép az Uber, a Lyft vagy a magyar Mol Limo, illetve GreenGo piacára is.

Autok:

Elektromos autót használsz?