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
auto
2024. 11. 24. vasárnap
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

Amikor két hónapja beszámoltunk róla, hogy a Tesla bemutatta a továbbfejlesztett V3 Superchargereket, mindenki a 250kW-os töltéssel volt elfoglalva.  Természetesen érthető volt ez, hiszen így a Model 3 lett a jelenleg megvásárolható leggyorsabban töltő villanyautó – ezt a premier napján számos videó meg is örökítette, majd kaptunk róla érdekes grafikonokat is. A nagy felhajtás közepette azonban szinte alig esett szó valamiről, ami – rövid távon – talán még fontosabb: 25%-kal gyorsabbak lettek a jelenlegi V2-es Tesla töltők. Az elmúlt héten megjelent 2019.12.1.x szoftververziók aztán végre engedélyezték is ezt a nagyobb teljesítményt, így most már valós környezetben láthatjuk, mennyit is ér az extra 30kW. Az eredmény meglepő.

Álljunk meg egy szóra

Mielőtt belecsapunk a Youtube videókba érdemes egy pillanatra megállnunk és megemelnünk a süvegünket a kaliforniai gyár mérnökei előtt. A Supercharger hálózat 2012-es indulásakor még csak 90kW teljesítményre volt képes, de nem kellett hozzá sok idő, hogy bevezessék a ma ismert 120kW-os teljesítményű új reviziót. Ezek, a Teslás körökben V2-es Superchargerként ismert villámtöltők eredetileg 150kW-ra voltak méretezve, de az aksik kímélése miatt az autók maximum 120-szal töltöttek. Most, ezt a 6-7 éves technológiát aknázzák ki a szoftverfrissítésnek köszönhetően, hiszen mostantól ténylegesen ki lehet használni az eredetileg beépített maximális teljesítményt.

Ez egyrészt azért figyelemre méltó, mert mutatja, hogy mennyire előre terveztek a gyár mérnökei, másrészt ismét jó példát kaptunk a Tesla szoftverfrissítési stratégiájának rejtett értékeire. Ugyanis nem csak az Model 3-ak és a legújabb Raven motoros S/X tud mostantól gyorsabban „tankolni”, de mind az 550+ ezer eddig eladott Tesla töltési sebessége javult.

Hogy melyik típus pontosan mennyit tud kihasználni a maximális teljesítményből az változó. Jelen tudásunk szerint a Model 3 és a jövőbeli típusuk, valamint az újonnan készülő S és X is képes lesz élni a maximális V2 teljesítménnyel (a még újabb, V3 villámtöltőkön előbbiek 250, utóbbi csoport 200kW-ot tud használni – de ilyen töltőből még csak két helyszínen van pár darab).

A korábban legyártott S és X típusok közül az alábbi egyik videó tanúsága szerint még a 75-ös aksival szerelt változatok is kaptak valami kis pluszt, ugyanis míg azok eddig nagyjából 90-100kW között érték el a maximumot, most kevéssel 110kW fölé is mehetnek. A 100-as aksival szerelt autók, elméletileg, mostantól szintén 120 fölé tudnak tekerni, de a tényleges teljesítmény sok mindentől függ. Nézzük is a valós teszteket.

De ténylegesen mennyivel gyorsabb?

A cikk apropóját adó Youtube-os teszt Amerikában készült és bár nem ideális, hogy két külön autót mérünk össze és nem egy és ugyan az a kocsi szerepel a videón a szoftverfrissítés előtt és után, ennek a tesztnek az előnye, hogy kizárja a környezeti változókból adó variációkat. A két barát ugyanis ugyanolyan időjárási körülmények (külső hőmérséklet) és ugyanannyi megtett táv (aksi hőmérséklet) után állt meg tölteni.

Itt jegyeznénk meg, hogy azok a Telsa tulajdonosok, akik szeretnék kihasználni a maximális töltési sebességet a legfrissebb (2019.12.1.1. vagy újabb) szoftveres frissítésen túl arra is figyeljenek, hogy a beépített navigációs rendszerrel jussanak el  Superchargerig. Az autó mostantól ugyanis, ha tudja, hogy villámtölteni készülünk, akkor előmelegíti az akkumulátort és ezzel gyorsítja a töltést.

A tesztben mind a két autó 5% töltöttségről indult és az már rögtön az elején látszik, hogy a baloldali, az újabb szoftveren lévő 3-as gyorsabban éri el a régi maximum 120kW magasságát: valahol 2 perc 40 körül jut ide, míg a régebbi szoftveres versenytársnak 4 perc kell (nagyjából 117kW-nál áll meg a mutató).

Az új szoftveres Model 3 egyébként a töltés megkezdését követő harmadik percnél jut el a 144kW környékére és ez egészen 147-ig kúszik fel a következő percek alatt. Nagyjából a 13. perc és 42% az ahol beesünk 140kW alá, tehát az autó körülbelül a 10-42%-os töltöttségi tartományban tudta tartania 140-150kW közötti töltési teljesítményt. 16 perc töltési idő és 50%-os töltöttség az, ahol átlépjük a 100kW-os határt és újabb 16 perc é 25% töltöttség után érjük el lefelé az 50kW-os teljesítményt.

Egy másik megközelítés az, hogy hány perc alatt mennyi kilométert tudtunk tankolni, mennyire képes az autónk. Nézzük most ezt egy táblázatban.

A kép akkor kezd igazán izgalmassá válni, ha mellé tesszük a régebbi szoftveres Model 3-at – ekkor látszik, hogy a magasabb töltési teljesítmény sajnos meredekebb lejtővel is jár. A töltés megkezdését követő olyan 14 és fél perc környékén ugyanis a kocka fordul és az új szoftveres hármas töltési teljesítménye a régebbié alá zuhan és végig picit alatta is marad, előnye elolvad. Amikor 20,5 perc magasságában a régebbi szoftveres autó még 100kW-nál jár, az újabb már csak 80kW-tal tölt, fél óra után pedig 67:58-ra vezet a régi változat. Ennek pedig ez az eredménye:

Okok, eredmények

A teszt eredménye elgondolkodtató. Azt a Model 3 V3-as Supercharger töltési görbéje kapcsán már láttuk, hogy bár az autó csak a 10-16% közötti töltöttségi tartományban használja ki a maximális 250kW-os teljesítményt (sőt, picit fölé, 255-ig megy), gyakorlatilag majd 50%-ig 150kW felett marad és végig nagyobb sebességgel tölt mint (a 120 kW-os) V2-esen.

Forrás: privater/Twitter

Emiatt csak arra tudunk gondolni, hogy nem az autó aksija, hanem maga a töltő a szűk keresztmetszet. Ha 10 percen át a maximális 150kW közelében használunk egy V2-es töltőt, akkor valószínűleg túlmelegszik és elkezd leszabályozni. Ez nem meglepő, ha tudjuk, hogy a V2-es Superchargerekben nem dedikált, külön fejlesztésű hardver van, hanem a Model S/X nagyteljesítményű fedélzeti töltőiből állítottak többet csatarendbe. A V3 már más tészta.

Az eredmény azért így sem rossz, csak máshogy hasznos mint gondoltuk. Ha valaki 70-90%-ra szeretné feltölteni az autóját, akkor nem lesz szignifikánsan gyorsabb a folyamat ezután sem. 50%-os töltöttségig azonban már meg tudunk spórolni pár percet – egy 15 perces töltés is elég lehet.

Ami igazán érdekes kérdés: hogyan teljesítenek az új szoftverrel ellátott Teslák az Ionity, vagy a Fastned 175-ös vagy 350-es töltőin? Reméljük erről is kapunk hamarosan videókat.

Bónusz video: nem csak a Model 3-aké a világ

És végül az említett második videó. Ebben, szintén Amerikában, 4 darab Long Range Model 3-at teszteltek (3 új, 1 régi szoftveres) és csatlakozott hozzájuk egy 75-ös Model S és két 100-as Model X is.

A kisebbik Teslák a fentiekhez hasonlóan szerepeltek, a két nagyobb aksis X olyan 5 perc után egészen 136-137kW-ig jutott, míg a 75-ös S 111kW-ig ment fel – ami, ahogy már említettük, jelentős javulás. A 100D-k sajnos nem maradtak sokáig 130 felett és nagyjából 25%-os töltöttségénél mentek be a korábbi maximum 120kW alá, 41-42%-nál pedig 100kW alá esett a töltés tempója. 25 perc alatt jutottak el az 50%-os töltöttségig, a 70%-hoz pedig 40 perc kellett.

Itt is kíváncsian várjuk a többi nagy teljesítményű hálózaton és a V3 Superchargeren folytatott teszteket, hogy megnézzük mit is bírnak az autók valójában.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.