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
auto
2024. 04. 20. szombat

ABB töltők és egy valódi Formula-E versenyautó a nagy futamon

elektromos motorsport

Ha május elseje akkor Nagy Futam. Az évek óta megrendezett felvonuláson a magyar motorsport krémje és a nagy nemzetközi versenysorozatok kiválóságai mutatkoznak be a nagyközönségnek. Az idei felvonuláson a F1, a túraautó világbajnokságok, a rally és a kamionversenyek képviselői mellett most először megjelent a Formula-E pilótája Jérome D’Ambrosio, aki természetesen nem egy benzinfaló szörnyeteget, hanem a Mahindra Racing járgányát vezette.

A Formula-E versenysorozat névadója, a magyarországi gyáregységgel is rendelkező ABB a versenyautó mellett saját fejlesztésű villanyautó töltőit is kiállította, közvetlenül a versenygép boxa melletti sátorban. A cég az otthoni AC fali töltő mellett egy viszonylag kis méretű DC töltőt, egy 50 kW-os normál villámtöltőt és egy 350 kW-os ultra töltőt is kiállított a standon.

A reggeli paddock bejárás előtt sajtótájékoztatóval várta az érdeklődő újságírókat, ahol az ABB Kft ügyvezetője Taira-Julia Lammi kezdte meg a beszélgetést. Pár perc múlva azonban az esemény sztárja Jérome D’Ambrosio vette kezébe a mikrofont. A háromszoros futamgyőztes elmondta, hogy 4 éve csatlakozott a sorozathoz és nagyon izgalmasnak találja az elektromos autóversenyzés műfaját a mai napig. Az újságírók kérdései nyomán beszélt az F1 és az FE különbségeiről, Jérome szerint a Formula-E autói és az utcai pályák sokkal nagyobb nehézségek elé állítják a pilótákat mint a Formula 1. A versenyző szerint, ha egyszer Magyarországra is eljut a Formula-E, akkor annak ugyanúgy a belvárosban van a helye, mint az utcai elektromos autóknak. A belga azt is elárulta, hogy privát használatra egy nagyon picike elektromos autót tart, amivel gyakran közlekedik a városban. Természetesen élményautózásra van egy több száz lóerős sportkocsija is, de azzal igyekszik a városon kívül randalírozni.

Az ABB standjához látogatóknak a cég munkatársai készséggel elmondták, hogy melyik termékük mire való, milyen paraméterekkel rendelkeznek, és kinek ajánlják ezeket. Az AC fali töltő az otthoni töltés meggyorsítására szolgál (amennyiben maga az autó fedélzeti töltője képes felvenni a nagyobb áramokat). A 22/43 kW-os fali DC töltőt inkább a vállalati szektornak szánják, olyanoknak akiknek szükségük van a napközbeni gyors töltésre, több villanyautóval rendelkeznek, esetleg dolgozóiknak szeretnének gyors töltési lehetőséget biztosítani. Ez a termék jelenleg tesztelés alatt van, de hamarosan a piacra kerül. A már ismert 50 kW-os DC villámtöltőből Magyarországon is többet üzemel már, ilyenek dolgoznak többek között a Lidl áruházak parkolóiban, az Aptiv (korábban DELPHI Connection Systems) parkolójában, de még az ország északi részén Bükkaranyoson is találhatunk egyet (bár a 4 évvel ezelőtti beüzemelés után alig néhány hónapot üzemelt mielőtt lekapcsolták).

A csúcskategória, a 350 vagy 150 kW leadására képes ultra töltő, amely mindkét verzióban elérhető a hosszú távon gondolkodó töltőszolgáltatás üzemeltetőknek. Ennél a verziónál a kecses oszlop mellett egy külön dobozba kerülnek a tápegységek, a CCS csatlakozóval ellátott kábel pedig vízhűtéses (a CHAdeMO szabvány nem képes olyan nagy teljesítményre, ami miatt szükség lenne a vízhűtésre). Minden DC töltő rendelkezik mérőberendezéssel, valamint olyan hardver és szoftverkomponensekkel, ami lehetővé teszi az idő és fogyasztás alapú elszámolást. Rendelkeznek RFID kártyaolvasóval, de a CCS csatlakozón keresztül képes a jármű egyedi azonosítóit kiolvasva azonnal indítani a töltést (később pedig megterhelni az ügyfél bankszámláját). Természetesen az ABB nem csak Magyarországon, hanem világ minden részén értékesíti termékeit.

A Nagy Futamnak alapvetően nem az elektromobilitás iránt érdeklődők a célközönsége, ezért a veterán autócsodáktól elkezdve, szinte az összes versenyautós szakág, a kamionversenyzők és a motorosok gépei is mentek 1-1 kört. Többek között Mihelisz Norbert a Hyundai gyári versenyzőjének autója is helyet kapott a Hyundai standján. A túraautókon felül néhány aktuálisan kapható modell is helyet kapott, nagy örömünkre, a belsőégésű motoros kocsik mellett ott állt egy gyönyörű tűzpiros Kona electric is!

Fotók: Magyar Péter

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!