Valós teszteken a Tesla 150kW-os töltése

Amikor két hónapja beszámoltunk róla, hogy a Tesla bemutatta a továbbfejlesztett V3 Superchargereket, mindenki a 250kW-os töltéssel volt elfoglalva.  Természetesen érthető volt ez, hiszen így a Model 3 lett a jelenleg megvásárolható leggyorsabban töltő villanyautó – ezt a premier napján számos videó meg is örökítette, majd kaptunk róla érdekes grafikonokat is. A nagy felhajtás közepette azonban szinte alig esett szó valamiről, ami – rövid távon – talán még fontosabb: 25%-kal gyorsabbak lettek a jelenlegi V2-es Tesla töltők. Az elmúlt héten megjelent 2019.12.1.x szoftververziók aztán végre engedélyezték is ezt a nagyobb teljesítményt, így most már valós környezetben láthatjuk, mennyit is ér az extra 30kW. Az eredmény meglepő.

Álljunk meg egy szóra

Mielőtt belecsapunk a Youtube videókba érdemes egy pillanatra megállnunk és megemelnünk a süvegünket a kaliforniai gyár mérnökei előtt. A Supercharger hálózat 2012-es indulásakor még csak 90kW teljesítményre volt képes, de nem kellett hozzá sok idő, hogy bevezessék a ma ismert 120kW-os teljesítményű új reviziót. Ezek, a Teslás körökben V2-es Superchargerként ismert villámtöltők eredetileg 150kW-ra voltak méretezve, de az aksik kímélése miatt az autók maximum 120-szal töltöttek. Most, ezt a 6-7 éves technológiát aknázzák ki a szoftverfrissítésnek köszönhetően, hiszen mostantól ténylegesen ki lehet használni az eredetileg beépített maximális teljesítményt.

Ez egyrészt azért figyelemre méltó, mert mutatja, hogy mennyire előre terveztek a gyár mérnökei, másrészt ismét jó példát kaptunk a Tesla szoftverfrissítési stratégiájának rejtett értékeire. Ugyanis nem csak az Model 3-ak és a legújabb Raven motoros S/X tud mostantól gyorsabban “tankolni”, de mind az 550+ ezer eddig eladott Tesla töltési sebessége javult.

Hogy melyik típus pontosan mennyit tud kihasználni a maximális teljesítményből az változó. Jelen tudásunk szerint a Model 3 és a jövőbeli típusuk, valamint az újonnan készülő S és X is képes lesz élni a maximális V2 teljesítménnyel (a még újabb, V3 villámtöltőkön előbbiek 250, utóbbi csoport 200kW-ot tud használni – de ilyen töltőből még csak két helyszínen van pár darab).

A korábban legyártott S és X típusok közül az alábbi egyik videó tanúsága szerint még a 75-ös aksival szerelt változatok is kaptak valami kis pluszt, ugyanis míg azok eddig nagyjából 90-100kW között érték el a maximumot, most kevéssel 110kW fölé is mehetnek. A 100-as aksival szerelt autók, elméletileg, mostantól szintén 120 fölé tudnak tekerni, de a tényleges teljesítmény sok mindentől függ. Nézzük is a valós teszteket.

De ténylegesen mennyivel gyorsabb?

A cikk apropóját adó Youtube-os teszt Amerikában készült és bár nem ideális, hogy két külön autót mérünk össze és nem egy és ugyan az a kocsi szerepel a videón a szoftverfrissítés előtt és után, ennek a tesztnek az előnye, hogy kizárja a környezeti változókból adó variációkat. A két barát ugyanis ugyanolyan időjárási körülmények (külső hőmérséklet) és ugyanannyi megtett táv (aksi hőmérséklet) után állt meg tölteni.

EZT OLVASTAD MÁR?  Krakkóban is beváltak az elektromos buszok

Itt jegyeznénk meg, hogy azok a Telsa tulajdonosok, akik szeretnék kihasználni a maximális töltési sebességet a legfrissebb (2019.12.1.1. vagy újabb) szoftveres frissítésen túl arra is figyeljenek, hogy a beépített navigációs rendszerrel jussanak el  Superchargerig. Az autó mostantól ugyanis, ha tudja, hogy villámtölteni készülünk, akkor előmelegíti az akkumulátort és ezzel gyorsítja a töltést.

A tesztben mind a két autó 5% töltöttségről indult és az már rögtön az elején látszik, hogy a baloldali, az újabb szoftveren lévő 3-as gyorsabban éri el a régi maximum 120kW magasságát: valahol 2 perc 40 körül jut ide, míg a régebbi szoftveres versenytársnak 4 perc kell (nagyjából 117kW-nál áll meg a mutató).

Az új szoftveres Model 3 egyébként a töltés megkezdését követő harmadik percnél jut el a 144kW környékére és ez egészen 147-ig kúszik fel a következő percek alatt. Nagyjából a 13. perc és 42% az ahol beesünk 140kW alá, tehát az autó körülbelül a 10-42%-os töltöttségi tartományban tudta tartania 140-150kW közötti töltési teljesítményt. 16 perc töltési idő és 50%-os töltöttség az, ahol átlépjük a 100kW-os határt és újabb 16 perc é 25% töltöttség után érjük el lefelé az 50kW-os teljesítményt.

Egy másik megközelítés az, hogy hány perc alatt mennyi kilométert tudtunk tankolni, mennyire képes az autónk. Nézzük most ezt egy táblázatban.

A kép akkor kezd igazán izgalmassá válni, ha mellé tesszük a régebbi szoftveres Model 3-at – ekkor látszik, hogy a magasabb töltési teljesítmény sajnos meredekebb lejtővel is jár. A töltés megkezdését követő olyan 14 és fél perc környékén ugyanis a kocka fordul és az új szoftveres hármas töltési teljesítménye a régebbié alá zuhan és végig picit alatta is marad, előnye elolvad. Amikor 20,5 perc magasságában a régebbi szoftveres autó még 100kW-nál jár, az újabb már csak 80kW-tal tölt, fél óra után pedig 67:58-ra vezet a régi változat. Ennek pedig ez az eredménye:

Okok, eredmények

A teszt eredménye elgondolkodtató. Azt a Model 3 V3-as Supercharger töltési görbéje kapcsán már láttuk, hogy bár az autó csak a 10-16% közötti töltöttségi tartományban használja ki a maximális 250kW-os teljesítményt (sőt, picit fölé, 255-ig megy), gyakorlatilag majd 50%-ig 150kW felett marad és végig nagyobb sebességgel tölt mint (a 120 kW-os) V2-esen.

EZT OLVASTAD MÁR?  Így tölthetők a Teslák
Forrás: privater/Twitter

Emiatt csak arra tudunk gondolni, hogy nem az autó aksija, hanem maga a töltő a szűk keresztmetszet. Ha 10 percen át a maximális 150kW közelében használunk egy V2-es töltőt, akkor valószínűleg túlmelegszik és elkezd leszabályozni. Ez nem meglepő, ha tudjuk, hogy a V2-es Superchargerekben nem dedikált, külön fejlesztésű hardver van, hanem a Model S/X nagyteljesítményű fedélzeti töltőiből állítottak többet csatarendbe. A V3 már más tészta.

Az eredmény azért így sem rossz, csak máshogy hasznos mint gondoltuk. Ha valaki 70-90%-ra szeretné feltölteni az autóját, akkor nem lesz szignifikánsan gyorsabb a folyamat ezután sem. 50%-os töltöttségig azonban már meg tudunk spórolni pár percet – egy 15 perces töltés is elég lehet.

Ami igazán érdekes kérdés: hogyan teljesítenek az új szoftverrel ellátott Teslák az Ionity, vagy a Fastned 175-ös vagy 350-es töltőin? Reméljük erről is kapunk hamarosan videókat.

Bónusz video: nem csak a Model 3-aké a világ

És végül az említett második videó. Ebben, szintén Amerikában, 4 darab Long Range Model 3-at teszteltek (3 új, 1 régi szoftveres) és csatlakozott hozzájuk egy 75-ös Model S és két 100-as Model X is.

A kisebbik Teslák a fentiekhez hasonlóan szerepeltek, a két nagyobb aksis X olyan 5 perc után egészen 136-137kW-ig jutott, míg a 75-ös S 111kW-ig ment fel – ami, ahogy már említettük, jelentős javulás. A 100D-k sajnos nem maradtak sokáig 130 felett és nagyjából 25%-os töltöttségénél mentek be a korábbi maximum 120kW alá, 41-42%-nál pedig 100kW alá esett a töltés tempója. 25 perc alatt jutottak el az 50%-os töltöttségig, a 70%-hoz pedig 40 perc kellett.

Itt is kíváncsian várjuk a többi nagy teljesítményű hálózaton és a V3 Superchargeren folytatott teszteket, hogy megnézzük mit is bírnak az autók valójában.

Elektromos autót használsz?