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
auto
2024. 04. 19. péntek

Számos intelligens funkcióval bővült, és kívül-belül megújult a Hyundai IONIQ mindhárom elektromosított hajtáslánccal felszerelt változata (hibrid, plug-in hibrid, tisztán elektromos), ám a legnagyobb újítást az Electric kapta, amelynek 28 kilowattórás lítium-ion akkucsomagját egy 38,3 kilowattórásra cserélték a dél-koreaiak. A 36%-os kapacitásnövekedésnek köszönhetően így a kimagasló energiahatékonyságáról ismert villanyautó majdnem 300 kilométert tud elmenni egy töltéssel a WLTP-mérés szerint (szemben a korábbi NEDC szerinti 280 kilométerrel). A villanymotor teljesítménye az eddigi közel 120 lóerőről 136-ra nőtt, miközben a 295 Nm-es nyomaték maradt a régi. Standardként jár az autóhoz a 7,2 kW-os fedélzeti töltő, megemelve a korábbi 6,6 kW-os teljesítményt, DC hálózaton pedig 100 kW-tal gazdálkodhatunk, amivel kevesebb mint egy óra szükséges a 80%-os töltöttség eléréséhez a Hyundai szerint.

A külsőleges változtatások elölről nézve a leglátványosabbak, ahol más mintázatot kapott a zárt hűtőrács, új lett a lökhárító, és a fényszórók is egy sokkal sportosabb kisugárzást adnak az autónak. Az Electric és Plug-in Hybrid változatokhoz a 16 colos felniket is újratervezte a gyártó, valamint a konfiguráció során négy új szín is elérhetővé vált az elektromos IONIQ modellekhez, így immáron kilenc tónus közül választhatnak a vásárlók.

Eddig nem látott színárnyalatokkal az autóban ülve is találkozhatunk majd, ugyanis még inkább saját ízlésünk szerint dönthetünk a bőrkárpit kinézetéről, de a műszerfal is tartogat meglepetéseket: az Electric változat gyári 7 hüvelykes LCD kijelzője például a vezetési mód szerinti hangulatvilágítást kapott. Apropó vezetési mód, aki nagyon tart a váratlan helyzetektől, az az Eco, Comfort és Sport programokon kívül most már Eco+ üzemmódba is állíthatja az autót, ami a lehető legkisebb fogyasztást fogja eredményezni. Lényeges továbbá, hogy az új IONIQ is megkapja az egypedálos vezetési módot, valamint a regeneratív fékezés is okosabbá válik, jobban alkalmazkodva az adott vezetési szituációhoz.

Az új IONIQ modellek már Hyundai Blue Link támogatottsággal érkeznek, így a klíma egy mobiltelefonos applikáción keresztül állítható, de megnézhetjük rajta a töltés állapotát, időzíthetjük is azt, valamint a tisztán elektromos meghajtású járművet beindíthatjuk és leállíthatjuk vele távolról. Számos új biztonsági funkció vigyáz az életünkre, mint például az eCall, mely a légzsákok kinyílásakor automatikusan riasztja a mentőket, de vezetéstámogató szoftverekben sincs hiány: többek között gyalogos- és kerékpáros-felismerő rendszer, adaptív tempomat, éberségfigyelő, valamint sávtartó rendszer is segíti az utazást.

A kétféle hibrid változat 2019 júliusától válik elérhetővé a vásárlók számára, míg a tisztán elektromos verzióra szeptemberig kell várni.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.