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
auto
2024. 04. 27. szombat

A Northvolt egy svéd vállalkozás, akik a Tesla gigafactory gyáraihoz hasonló méretű akkumulátor gyárat szeretnének felépíteni, amelyhez kezdetben az interneten kezdtek közösségi finanszírozással pénzt gyűjteni. Szerencsére komoly, tőkeerős befektetők is fantáziát látnak a dologban, így most hatalmas, 1 milliárd dolláros tőkeemelést hajtottak végre a Volkswagen csoport, a Goldman Sachs Group Kereskedelmi Banking divíziója, a BMW csoport, az AMF, a Folksam csoport és az IMAS Alapítvány befektetéseként, melynek célja egy második 16 GWh kapacitású akkumulátorgyár építése Németországban, így a Northvolt elsődleges termelési helyszínével együtt a kapacitás 32 GWh-ra bővül.

Az Európai Beruházási Bank és további befektetők együttműködésével már augusztusban megkezdődhet a svédországi első létesítmény építése, 2021-ben pedig elindulhat a termelés. A gyár kapacitásának jelentős hányadát már előre értékesítették 2030-ig kiemelt ügyfeleknek, összesen 13 milliárd dollár értékben.

A Northvolt svédországi gyára (forrás: Northvolt.com)

Peter Carlsson, a Northvolt társalapítója és vezérigazgatója elmondta, hogy nem csak a Northvolt számára nagy mérföldkő ez, de egész Európa számára kulcsfontosságú pillanat, ami azt bizonyítja, hogy Európa készen áll részt venni az elektromobilitás elterjedéséért vívott harcban, ami a lehető legkisebb széndioxid lábnyomot jelentő akkumulátor cellákkal érhető el. Azt is hozzátette, hogy ez még csak a kezdet, hatalmas lehetőséget és lendületet látnak a további kapacitásbővítésben, amelyhez várhatóan világszínvonalú pénzügyi és ipari partnerek állnak majd a cég mögé.

A második, salzgitter-i lítium-ion akkumulátorcella gyárban a termelés 2023-ban vagy 2024 elején kezdődhet meg a Volkswagen számára, majd a következő években a termelés 24 GWh-ra növelhető.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.