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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

A Tesla optimalizálja a villanyszámlát

Azokban az országokban, ahol nem a politika, hanem a piac szabályozza az elektromos áram árát, jelentős mértékben eltérő lehet csúcsidőben és völgyidőszakban az áram ára akár a lakosság számára is. Magyarországon is van hasonló megoldás, igaz kissé idejét múlt. Igényelhetünk az áramszolgáltatótól B-tarifás mérőt, amely egy külön villanyórát jelent, ami mögött nincs folyamatosan áram, de legalább napi 8 órára bekapcsolja az áramszolgáltató. Mivel a 8 óra jelentős része jellemzően az éjszakai órákra esik, nagyon sokan még ma is „éjszakai áram” néven emlegetik ezt a szolgáltatást, pedig a hivatalos neve évek óta „vezérelt”.

Míg a normál, A-tarifával az áram ára 37 Ft/kWh, addig a kedvezményes B-tarifa csupán 22 Ft/kWh. Észszerű lenne az olcsóbb áramot villanyautó töltésre felhasználni, és a szolgáltató szándékával sem lenne ellentétes, azonban jelenleg szerződésszegés lenne, ugyanis a B-tarifás mérőre csak fix bekötéssel rendelkező eszközök, általában villanybojlerek, manapság egyre ritkábban hőtárolós villanykályhák csatlakoztathatók.

A villanyautósok igénybe vehetnek egy másik kedvezményes lehetőséget: míg az „átlagember” csak az egyiket választhatja az A1 és A2 tarifa közül, addig a villanyautós párhuzamosan is kérheti mindkettőt. Az A1 tarifa egységes díjat jelent éjjel-nappal, míg az A2 tarifával nappal drágább, éjjel pedig olcsóbb az áram ára.

ELMÜ-ÉMÁSZ lakossági elektromos energia tarifák

A legtöbb háztartásban a nappali fogyasztás lényegesen magasabb, mint a éjszakai, így nem valószínű, hogy az A2 tarifa különösebben népszerű lenne, ha viszont párhuzamosan használhatjuk a kettőt, akkor csak az előny marad meg, hiszen nappal használhatjuk az egész nap 37 Ft-os díjszabást, éjjel pedig olcsóbb 32 Ft/kWh áron tölthetünk elektromos autót.

Mivel azonban a rendszer kiépítése költséges lehet, az 5 Ft/kWh árelőnyért nem sokan élnek ezzel a lehetőséggel, aki csökkenteni szeretné a villanyszámláját inkább napelemes rendszert telepít.

Ideális megoldás lehetne a nagyobb fogyasztók működtetésére, többek között a villanyautók töltésére is, az okos rendszerek alkalmazása, amellyel programozható lenne, hogy a mosógép akkor mosson, vagy a villanyautó akkor töltsön, amikor olcsóbban kapjuk az áramot, és a szolgáltatónak is előnyös lenne ez a rendszer, mert csökkenne a csúcs és völgy időszakok közti fogyasztáskülönbség.

Az okos mérőrendszer és ehhez kapcsolódóan vezérelt elektromos berendezések kora azonban nem csak nekünk, más országoknak is távoli, ezért is vetették fel a Teslának, hogy hasznos lenne, ha nem csak a töltési megkezdésének ideje, hanem a töltés leállításának ideje is programozható lenne az autóban, így ha nincs feltétlenül tele akkumulátorra szükségünk, akkor beállíthatnánk, hogy pl. reggel 6:00-kor, amikortól jelentősen drágul az áram ára egy adott országban, leállhat az autó töltése. A különbség határozottan nem elhanyagolható, például a kérdés felvetőjénél éjjel 9 cent, nappal 53 cent az áramdíj.

Az Electrek vette észre, hogy az RPM Tesla (Tesla kiegészítőket gyártó és forgalmazó cég) twitteres felvetésére Elon Musk mennyire előremutató és együttműködő módon reagált.

A lényeg tehát, hogy Musk szimpatikusnak tartotta az ötletet, de nem ám olyan primitíven, ahogy azt felvetették: miért kellene az autó tulajdonosának fix időpontot beprogramozni, amihez utána kell nézzen, mikor és hogyan változnak napon belül az áramszolgáltatói tarifák. Hiszen a Teslák rendelkeznek Internet kapcsolattal, miért ne ellenőrizhetné automatikusan az autó, hogy az adott helyen mikor mennyibe kerül 1 kWh áram ára, ha pedig rendelkezésére áll az információ, könnyedén optimalizálhatja a töltés időzítését, hogy mindig a lehető legolcsóbban töltődjön fel a tulajdonos által elvárt szintre az akkumulátor.

Azaz, ha az áramszolgáltatók nem haladnak a korral, majd a Tesla megoldja helyettük a problémát. Sajnos a valódi megvalósítás nem biztos, hogy annyira egyszerű, mint elsőre tűnik, hiszen a legtöbb helyen több áramszolgáltatónál is számos díjcsomagból választhatnak az ügyfelek, az autó pedig hiába tölti le az internetről akár az összes tarifacsomag díjtáblázatát, azt mindenképp a tulajdonosnak kellene megmondani, hogy ő melyik szolgáltatóval szerződött és melyik díjcsomagot választotta.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAyLzIwMjQtMDItMDEtdm9sdGllLWV2LTEzMDB4NjAwLTQuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1ldi0xMzAweDYwMC00LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.