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
auto
2024. 03. 29. péntek

A Northvolt egy svéd vállalkozás, akik a Tesla gigafactory gyáraihoz hasonló méretű akkumulátor gyárat szeretnének felépíteni, amelyhez kezdetben az interneten kezdtek közösségi finanszírozással pénzt gyűjteni. Szerencsére komoly, tőkeerős befektetők is fantáziát látnak a dologban, így most hatalmas, 1 milliárd dolláros tőkeemelést hajtottak végre a Volkswagen csoport, a Goldman Sachs Group Kereskedelmi Banking divíziója, a BMW csoport, az AMF, a Folksam csoport és az IMAS Alapítvány befektetéseként, melynek célja egy második 16 GWh kapacitású akkumulátorgyár építése Németországban, így a Northvolt elsődleges termelési helyszínével együtt a kapacitás 32 GWh-ra bővül.

Az Európai Beruházási Bank és további befektetők együttműködésével már augusztusban megkezdődhet a svédországi első létesítmény építése, 2021-ben pedig elindulhat a termelés. A gyár kapacitásának jelentős hányadát már előre értékesítették 2030-ig kiemelt ügyfeleknek, összesen 13 milliárd dollár értékben.

A Northvolt svédországi gyára (forrás: Northvolt.com)

Peter Carlsson, a Northvolt társalapítója és vezérigazgatója elmondta, hogy nem csak a Northvolt számára nagy mérföldkő ez, de egész Európa számára kulcsfontosságú pillanat, ami azt bizonyítja, hogy Európa készen áll részt venni az elektromobilitás elterjedéséért vívott harcban, ami a lehető legkisebb széndioxid lábnyomot jelentő akkumulátor cellákkal érhető el. Azt is hozzátette, hogy ez még csak a kezdet, hatalmas lehetőséget és lendületet látnak a további kapacitásbővítésben, amelyhez várhatóan világszínvonalú pénzügyi és ipari partnerek állnak majd a cég mögé.

A második, salzgitter-i lítium-ion akkumulátorcella gyárban a termelés 2023-ban vagy 2024 elején kezdődhet meg a Volkswagen számára, majd a következő években a termelés 24 GWh-ra növelhető.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.