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
auto

Extra adó az elektromos autókra

egyéb
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

Jelenleg a legtöbb ország különféle ösztönzőkkel segíti az elektromobilitás terjedését, amelyben Magyarország az élen jár a zöld rendszámos autók kedvezményeivel. Azonban amint elér egy kritikus szintet a villanyautók aránya és érezhetően csökkenni kezd az eladott jövedéki adóval terhelt benzin és gázolaj értékesítés, egész biztosan hiányozni fog az elmaradó adóbevétel, amit beszedhetnek akár környezetterhelési díjként a még utakon futó hagyományos autók tulajdonosaitól, de előbb-utóbb vélhetően elkerülhetetlen lesz a villanyautók mai kedvezményeinek megkurtítása, egyszer pedig akár komolyabb adóteher is kerül majd a tiszta üzemű autókra, mint ami ma terheli a belső égésű motorral hajtott járműveket.

Az amerikai helyi villanyautó támogatások rendszere. Forrás: energy.gov

A greencarreports.com információi szerint az Egyesült Államokban Illinois már lépett is, egy kapcsolatos adócsomag részeként 100 dollárral magasabb évente esedékes regisztrációs adót kell fizetni az akkumulátoros elektromos autókra, mint a környezetszennyező társaikra, ugyanis a tisztán elektromos autók eddigi 17,5 dolláros éves adója 248 dollárra emelkedik, miközben a hagyományos autók hasonló regisztrációs adója csupán 98 dollárról 148 dollárra. Az igazsághoz tartozik, hogy a hagyományos üzemanyagokra rakódó adót is megemelik 19 cent/gallon mértékről 38 cent/gallonra, így vélhetően ezt az emelést akarják egy átlagos éves díjként beszedni a tisztán elektromos autók tulajdonosaitól is.

Az elektromos autók 100 dolláros extra adója 263 gallon benzin adójával egyezik meg, így egy átlagos fogyasztású autóval kb. éves 15 000 km-t kell autózni ahhoz, hogy azonos összeget fizessen az elektromos és a benzines autó tulajdonosa. Az adóemeléssel beszedett összeget az úthálózat fejlesztésére szánják.

Kiskapu természetesen minden adórendszerben van, Illinois-ban az új szabályozás nyertesei a konnektorról tölthető hibridek (PHEV), ezekre ugyanis csak a hagyományos autók 148 dolláros éves regisztrációs adóját kell megfizetni, azonban ezek tulajdonosai akár benzin nélkül is közlekedhetnek.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás