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
auto
2024. 12. 14. szombat
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

A tisztán elektromos és a plugin hibrid autók megjelölésére bevezetett zöld alapszínű rendszám egy óriási találmány. Olyan reklámot ad az elektromobilitásnak, amit pénzért nem lehetne megvenni. Olyanok is észreveszik és felismerik ezeket az autókat, akikhez egyáltalán nem jut el az új meghajtás híre, illetve akiket egyáltalán nem foglalkoztat a váltás. Ők nap mint nap azzal szembesülnek, hogy egyre többen ülnek át ilyen, megkülönböztetett jelzésű autóba, ami valószínűleg egyre több autós fantáziáját mozgatja meg. Ott még sajnos nem tartunk, hogy többségben legyenek a környezetkímélő autók, de a forgalomban már így is nagyon látványosak.

A korábbi értékesítési adatok, a Villanyautósok Közösségének tagsága és az utcai megfigyelések alapján a legnépszerűbb modell Magyarországon a Nissan LEAF, amit valószínűleg a BMW i3 követ a sorban. De hogy ezen túlmenően mi a helyzet, illetve a plugin hibridek között milyen a típus szerinti megoszlás, azt csak találgatni lehetett. Hogy pontosabban lássunk, a Villanyautósok.hu elkészítette a hazai zöld rendszámos állomány típus szerinti összetételét június végi időponttal bemutató tanulmányt.

A legnépszerűbb tisztán elektromos autó Magyarországon

2019. június 30-án 12.983 alternatív hajtású autó viselt zöld forgalmi rendszámot Magyarországon, amiből 5677 darab, vagyis 43,7% volt tisztán elektromos. Összesen 34 márka 57 modellje tartozik az 5E kategóriába, de ebben már benne vannak a buszok és teherautók is. A legnépszerűbb egyértelműen a Nissan LEAF, aminek különböző verzióiból összesen 1797 darab fut a magyar utakon, ami a tisztán elektromos autók 31,7%-a. A Nissan dominanciáját jól szemlélteti, hogy LEAF-ből több van idehaza, mint a sorban utána következő három autóból együttvéve. Hiába van ugyanis látszólag rengeteg BMW i3 Magyarországon, az autók többsége REX kivitelű, így annak ellenére nem kaphat 5E jelölést, hogy a plugin hibridek (hatótávnövelt elektromos) között a legnagyobb hatótávú, lényegében tisztán elektromosként is nagyon kényelmesen használható modell. A harmadik és negyedik helyre a Volkswagen két típusa, az autómegosztó szolgáltatók közt népszerű e-UP és a forgalomba nagyon besimuló e-Golf került be. Ez utóbbi remek helyezése igazi meglepetés, hiszen ez a modell nem tartozik a használtan gyakran behozott típusok közé. Előkelő helyen szerepel még az Európában hivatalosan egyáltalán nem forgalmazott Fiat 500e és a Tesla Model S is, de az amerikai gyártó más típusa nem tudott bekerülni a legnépszerűbb tíz közé.

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

A legnépszerűbb plugin hibrid autó Magyarországon

Az előző bekezdésben szereplő számokból adódna, hogy a plugin hibrid kategóriába 7306 autót soroltak. Ilyen kategória azonban nincs. Helyette van a hatótávnövelő elektromos (5N) és a tölthető hibrid (5P) kategória. Hogy ezekbe milyen logika alapján sorolják be az autókat az nem teljesen világos, de jelenleg nincs is jelentősége, ugyanis pont ugyanolyan jogok illetik meg mindkét csoportot. A két kategóriába együtt ráadásul csak 7305 autó tartozott június végén, mert egy járművet egyéb nulla emissziósként (5Z) tartottak nyilván. A teljes listán összesen 19 gyártó 41 típusa szerepel.

A plugin hibridek között úgy tűnik, hogy semmi sem veszélyezteti a Mitsubishi Outlander PHEV dominanciáját. Minden ötödik autó ezt a típust képviseli a mixben. A hasonlóan nagy hatótávja miatt szintén népszerű Opel Ampera megszorongatni sem tudta, hiszen még 14%-ot sem éri el a részesedése. Amperánál még a Toyota Prius PHEV-ből is több van. A negyedik helyre a BMW i3 és i3s áramfejlesztővel felszerelt változatai (REX) kerültek (egybevonva), 10,9%-ot kihasítva a tortából. A tisztán elektromos és hatótávnövelt i3-asokból összesen 1400 fut az országban, így ha összevonnánk a két variánst, akkor mind a tisztán elektromos, mind pedig a hatótávnövelt hibrid csoportban második helyre futna be, a zöld rendszámos autók összesített listáján pedig a harmadik helyen állna.

Milyen töltő kell a töltéséhez

Sajnos a típusnév alapján nem lehet pontosan megmondani, hogy egy adott autó milyen teljesítménnyel tölthető váltakozó áramú forrásról. Vannak olyan típusok, amelyeket többféle változatban is készítettek, mint például a Nissan Leaf, ami kapható volt 16 és 32 A-es fedélzeti töltővel is (mindkét esetben 1 fázissal), de a BMW i3-asoknál sem jelöli semmi, hogy az autó 1 vagy 3 fázisról tölthető-e. Az alábbi összesítésnél az összes Nissan Leaf-et 32 A-rel tölthetőként, az összes BMW i3-at 3×16 A-rel tölthetőként, az összes Tesla Model S-t és X-et 3×32 A-rel tölthetőként tüntettük fel. Így jóval több autó került a nagyobb teljesítményű töltők kategóriájába, de így biztosan nem becsüljük alá a nagy teljesítménnyel tölthető autók számát.

Az adatokból jól látszik, hogy az összes Magyarországon futó plugin autó 84,6%-a biztosan nem tud 1-nél több fázisról tölteni, de legalább 59,8%-uk 1 fázis 16 ampernél sem tud többet felvenni. Az összes autó 8,6%-át kitevő Toyota Priusok (túlnyomó többsége) 1 fázison 10 amperrel tölt. A 3×32 A-es töltést (valamilyen szinten) az autók 3,7%-a tudja kihasználni, de ebben benne vannak azok a dupla töltős Teslák, amelyeknek csak 3×24 amperes (~16,5 kW) a fedélzeti töltője. Azzal, hogy az összes BMW i3-at a három fázissal tölthető autók közé soroltuk (egy jó részük a valóságban csak 1 fázissal tölthető), a 3 fázison 16 amperrel tölthető autók száma 11,8%-ra emelkedett. Jól látható tehát, hogy mekkora pazarlás minden váltakozó áramú töltőhöz 3×32 A-t kiépíteni, miközben az autók ~60%-a az elérhető teljesítménynek csak az 1/6 részét (1×16 A) tudja felvenni.

A helyzet változására a közeljövőben nem lehet számítani, hiszen az újonnan eladott autók többsége továbbra is egy fázisú töltővel készül, jó esetben opcionálisan lehet hozzájuk 3×16 vagy 3×32 A-es fedélzeti töltőt rendelni. 22 kW-os (3×32 A-es) töltésre képes modell néhány kivételtől eltekintve nincs a piacon. A hazai autóállományban ráadásul a következő években a Nyugat-Európából importált használt elektromos autók fognak dominálni, amelyek 85-90%-a szintén nem képes 1-nél több fázisról tölteni.

 

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.