Tesla Superchargerek megnyitása más járművek számára is

Rendszeresen felmerül a kérdés, hogy a Teslának meg kellene-e nyitni a Supercharger töltőállomásokat egyéb gyártók autói előtt. Sokak szerint igazságtalan, hogy a Teslák bárhol tölthetők, de a SuC használatára csak a Teslák alkalmasak.

A téma többször felmerült  már Tesla vezetők kommunikációjában is. 2015-ben Elon Musk egy sajtókonferencián beszélt erről, majd 2017-ben a Tesla társalapítója, JB Straubel nyilatkozta, hogy „aktívan tárgyalnak más autógyártókkal” a Supercharger hálózat használatáról, de előrelépés egyelőre nem történt.

Tavaly nyáron a Bollinger Motors nevű startup környékezte meg Elon Muskot és érdeklődött a lehetőségről, de sem válaszról, sem tárgyalásokról nem tudunk.

Az Electrek friss híre szerint ezúttal a montreáli székhelyű elektromos vízi járműveket, sporteszközöket, gyártó startup Taiga Motors jelent meg hasonló ötlettel, ugyanis hasznosnak találnák, ha a Tesla által vontatva szállított elektromos eszközöket is lehetne tölteni a Supercharger állomásokon a Tesla töltése közben.

A megoldás technikai problémákat is jelenthet, mivel ezek az elektromos sporteszközök többnyire kizárólag AC töltési lehetőséggel rendelkeznek, amiről a kikötőkben parkoló eszközök töltése nem is probléma, azonban a Superchargerek nagy teljesítményű DC töltést tesznek lehetővé. Ha van is a sporteszközökön DC töltési lehetőség, nagy valószínűséggel a SuC teljesítményének csupán töredékét lenne képes kihasználni.

Ennél is érdekesebb kérdés a töltés elindítása egyéb autótípussal, hiszen a Superchargerek nem tartalmaznak érintőképernyőt, bankkártya leolvasót vagy hasonlót, az autó azonosítása automatikusan történik a töltőkábel csatlakoztatása után, ez a megoldás pedig egyelőre természetesen csak Tesla autók esetén működőképes.

EZT OLVASTAD MÁR?  A Toyotától elpártolók fele Teslát vásárol

Aki nem Teslát használ, az egyértelműen profitálna a nyitásból, hiszen jóval sűrűbb lenne a töltőhálózat. Az európai Tesla töltőket már úgyis felszerelték CCS csatlakozóval, így a legtöbb típus számára már csatlakoztatható lenne, ha a kommunikációt és a fizetési rendszert megoldják a gyártók.

Alul a Type2, felül a CCS 2 csatlakozó látható. (fotók: Janik Róbert)

Mit szólnának azonban a Tesla tulajdonosok, amikor egyéb típusok foglalnák a korábban üresen csak rájuk váró Superchargereket? Erre megoldás lehetne egy viszonylag magas árazás bevezetése a „külsősök” számára, amivel a Tesla adna is ajándékot, meg nem is: ha túlságosan magas az ár, akkor nagy valószínűséggel csak vészhelyzetben használnák más típusokkal a Superchargereket.

Az autógyártók közül a Tesla idejében felismerte, hogy az elektromos autókat csak „csomagban”, megfelelő töltőhálózatot biztosítva lehet eladni. A korai években a Nissan is odafigyelt erre, így kerültek Magyarország néhány nagyobb városába, pl. Debrecenbe, Szolnokra, Győrbe, Zalaegerszegre és Siófokra is kizárólag a CHAdeMO szabványt támogató töltők.

A közelmúltban a német autógyártók is észrevették ezt a hiányosságot, ezért indították el az Ionity hálózat telepítését, ami azonban nem zárt, azokon bárki tölthet, akinek CCS csatlakozóval rendelkezik az autója. Ez persze finanszírozási kérdésnek is tekinthető, mert olyan gyártók ölnek bele rengeteg pénzt az Ionity hálózat kiépítésébe, akiknek jelenleg még alig van az utakon villanyautója, tehát azzal, hogy a Teslások Ionity töltőt is használnak, csak kismértékben csökkentik az Ionity hálózat veszteségeit, így mindkét oldal hasznot húz abból, hogy az Ionity töltőin Teslák is tölthetnek.

EZT OLVASTAD MÁR?  1500 töltőponttal bővül a lengyel töltőhálózat
Új Supercharger épül Törökbálinton az Auchan áruház parkolójában

Alapvető különbség tehát a Tesla Supercharger és a többi töltőszolgáltató hálózata között, hogy a Tesla csomagban kínálja a töltést az autóvásárlóknak, a többiek azonban a piacon szeretnének megélni. Talán a Teslának is jól jönne egy kis apró, amit a többiek fizetnek töltési díjként, azonban ennél sokkal többet ér, hogy a Tesla tulajdonos bízhat abban, hogy bármerre közlekedik Nyugat-Európában, hatótávon belül több Supercharger is rendelkezésére áll a továbbhaladáshoz, ahol jó eséllyel nem kell sorakozni, egy rövid töltés után már mehet is tovább. A SuC hálózat megnyitása ezt a szolgáltatásbiztonságot is jelentősen rombolná.

Természetesen eljöhet majd az az idő, amikor az Ionity úgy dönt, hogy csak BMW, Ford, Mercedes, Volkswagen, Audi, Skoda, Seat, Porsche, Hyundai és Kia autók tölthetnek az Ionity töltőkön, vagy ezek tulajdonosai jelentős kedvezményt kapnak a külsősök pedig magasabb áron tölthetnek. Ehhez viszont rengeteg villanyautót kell még eladni ezeknek a gyártóknak. A Teslának úgy tűnik bejött a modell és megéri a többi gyártó autóit kizárva inkább üresen tartani a Superchargereket, hogy a saját vásárlóknak jobb minőségű szolgáltatást nyújthasson.

Elektromos autót használsz?