A ma kezdődő Kantoni Autószalonon bemutatkozott a Lexus legelső tisztán elektromos meghajtású modellje, mely végre nem csak egy koncepció – Kínában és Európában már jövőre megvásárolható lesz, Japánba 2021 elején érkezik, az amerikai értékesítés pedig egyelőre nincs tervbe véve. A Lexus az októberi Tokiói Autószalonon, egy látványos villanyos tanulmány mellett jelentette be Lexus Electrified stratégiáját, ami egy jelentős fejlődést céloz meg az elektromos hajtáslánc-technológiában. A japánok ezzel együtt kitartanak a hibridek mellett, így a következő években továbbra is a HEV és PHEV modellek lesznek előtérben, sőt, a Lexus az üzemanyagcellás meghajtás felé is elindul, ám e stratégia égisze alatt az UX 300e villanyautó az első jövevény. Technológiai áttörésről viszont egyelőre aligha beszélhetünk, az elektromos crossoverről ugyanis erőteljesen érződik, hogy nem a vásárlók lenyűgözésére készült, hanem inkább a vállalat átlagos szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére. A hajtáslánc teljesen átlagosnak mondható: egy 150 kW-os villanymotor hajtja az első kerekeket 300 Nm-rel, az 54,3 kilowattórás lítium-ion akkumulátor pedig 400 kilométeres hatótávnyi elektromosságot tárol a NEDC szerint, úgyhogy inkább 300 kilométer környéki valós értékkel érdemes kalkulálni. A 6,6 kW-os AC tölthetőséggel nincs különösebb probléma, hiszen az éjszakai feltöltést könnyedén megoldja, a maximum 50 kW-os DC töltési teljesítmény azonban 2020-ban, amikor Európa tele lesz 150-350 kW-os villámtöltőkkel, egy prémium autóban már aligha nevezhető csábítónak. A képeken egyébként két töltőcsatlakozó van az autón a kínai (GB/T) és az európai standard (CCS) különbözősége miatt, de az Európának gyártott változatokon már csak a jobb hátsó kerék feletti konnektor marad meg. Az UX 300e dizájnban sem hozott újat, a benzines (UX 200) és hibrid (UX 250h) meghajtással is elérhető UX crossover-család GA-C padlólemezére lett ráhúzva, gyakorlatilag mindenféle módosítás nélkül. Mint manapság minden új villanyautóhoz, ehhez a modellhez is készült mobiltelefonos applikáció, a LexusLink, amin keresztül a töltés állapotát követhetjük nyomon, illetve beállíthatjuk a klímát. A tisztán elektromos változatnak a Lexus-rajongók között talán lehet sikere, kérdés viszont, hogy a cég által „végtelen hatótávúnak” és „öntöltőnek” reklámozott hibridek választéka mellett ki akar majd villanyautóra váltani és a kábelekkel vacakolni egy elektromosautó-töltőnél állva. Simon ZsoltNem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!