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
auto
2024. 07. 27. szombat

Petíció indult a Ford Mustang Mach-E ellen

Előre borítékolható volt, hogy lesz egy csoport, amelyik nagyon nem fog örülni a Mustang emblémának a Los Angelesben bemutatott Ford Mach-E villanyautón. Úgy tűnik azonban, hogy az ikonikus amerikai izomautó legnagyobb rajongóinak szemét nem is a benzinmotor hiánya szúrja, hanem a crossover kialakítás, ami szerintük nem méltó a Mustang örökségéhez, annak ellenére sem, hogy a Ford tervezői szemmel láthatólag mindent megtettek, hogy a jellegzetes dizájn felismerhető legyen a terepjárón. A Ford lépése akkora felháborodást váltott ki, hogy három nappal ezelőtt egy petíció is elindult a Mach-E ellen, azt követelve az autógyártótól, hogy vegye le a pónijelvényt a kocsiról.

A kezdeményezést Jimmy Dinsmore indította, aki nem csupán egy sértődött hétköznapi rajongó, hanem igazi Mustang-szakértő, valamint e legendás autócsalád fejlesztéséről szóló Mustang by Design című könyvnek a társszerzője, azaz nála jobban senki sem tudja, hogy milyen radikális irányváltást jelent a négyajtós terepjáró a sportautók sorában. A petíció jelenleg 8200 aláírónál tart.

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

Nem az elektromosítás a probléma a Mustang Mach-E-vel, hanem e név ráaggatása egy olyan autóra, ami nem kétajtós, alacsonypadlós, hosszú motorháztetős – ahogyan Gale Halderman eredetileg megtervezte –, hanem egy teljesen tipikus crossover, ami megszokott manapság az utakon” – magyarázta Dinsmore. Ez pedig mindenképpen jó hír az elektromobilitás szempontjából, hiszen úgy tűnik, hogy a többségnek sikerült elfogadni, hogy idővel a legnagyobb klasszikusokat, és a belsőégésű motorral leginkább összeforrott modelleket is vagy eléri az elektromosítás, vagy teljesen eltűnnek. Függetlenül attól, hogy egyetértünk-e a Forddal, és méltónak érezzük-e a Mustang nevet a Mach-E-n, azt el kell ismernünk, hogy ez a marketinghúzás és az ezt követő felhajtás óriási reklámot csinált a villanyautónak. Akár beadja a derekát az autógyártó a rajongók kérésének, akár nem, a Mach-E nevet mindenki egy életre megjegyezte.

Bill Ford, a cég egyik legnagyobb Mustang-rajongó vezető igazgatója egyébként az Autonews hírportálnak elárulta, hogy az autót fejlesztő Edison csapatnak nem volt könnyű dolga meggyőzni őt a Mustang név használatáról. Hosszas vita után a döntés végül csak azután vált egyértelművé, hogy Ford elvitte egy körre a járművet: „amikor vezettem, egyből tudtam, hogy ennek Mustangnak kell lennie”. Az autógyártó egy 20 perces videót is közzétett a Mach-E fejlesztéséről, mely talán a leghangosabb kritikusoknak is segíthet megérteni a névválasztás hátterét:

Aki nem hallgatta még meg a Villanyautósok podcastjának legutóbbi részét, az mindenképp pótolja, hiszen sok érdekesség kiderül benne az elektromos Fordról.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.