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
auto
2024. 12. 14. szombat

Több mint 10 éve minden a villanyautók felé mutat

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

Az elmúlt pár évben úgy robbant be az elektromobilitás a köztudatba, hogy még az autós magazinok is csak pislognak, hogy akkor most nekik már tényleg el kellene kezdeni foglalkozni a témával. Pedig már nagyon régóta érik a villanyautók eljövetele. Azt nem tudni, hogy a környezetvédelmi előírások, vagy a vásárlók belső igénye indította el a lavinát, az is lehet, hogy ezek és még egy csomó más tényező együttese, de megtörtént. Azóta minden egyes fejlesztés, dizájn elem, módosítás és próbálkozás abba az irányba tereli az autógyárakat, hogy elektromos autókat gyártsanak.

Egyre csendesebbek a motorok

A belsőégésű technológia megjelenésével egyidős a motorok által kibocsátott zaj csökkentése. Eleinte egy kipufogódob felszerelése jelentette a megoldást. Mára viszont odáig jutottunk, hogy a turbófeltöltőtől kezdve a részecskeszűrőn át a csőbe épített bödönhangszórókon keresztül a kipufogórendszer minden elem csökkenti, vagy elviselhetőbbé teszi a motorzajt. Végeredményben elértünk oda, hogy egy középkategóriás autó normál használat közben erősebb zajt ereget magából a kerekek gördülése jóvoltából, mint a motorhang. Mert ezt akarjuk. Innentől kezdve az hang szempontjából teljesen mindegy mi hajtja az autót.

vw-e-up-recuperation-controls_greenmotor_co_uk

VW e-UP váltókar. Forrás: greenmotor.co.uk

Egyre több az automata váltó

A manuális váltót sokan afféle férfias gépészkedésnek gondolták. A gyártók ezért igyekeztek tökélyre csiszolni a váltási érzetet, mígnem megalkották az automata váltót. A világ felvilágosultabb felén már évtizedek óta a fehér hollónál is ritkábban rendelnek új autót manuális váltóval. Nálunk ez mostanában válik trenddé, mert az emberek egyszerűen megunták a mindennapi közlekedésük során több ezerszer kapcsolgatni a fokozatokat és pumpálni a kuplungot. Az evolúció pedig már a váltót is eltüntette az elektromos autókból.

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

Egyre magasabbak a padlók

A ’90-es években még az alacsony sportos autó volt a divat. Minél közelebb ültünk a földhöz annál menőbbnek érezhettük magunkat. Aztán az emberek elkezdtek rájönni, hogy nem baj az, ha egy padka mellé állva nem csak egy random járókelő segítségével lehet kiszállni. Elkezdtek megjelenni az egyterűek, az emelt személyautók manapság pedig egyértelműen a SUV kategória a legnépszerűbb, azok között, akik megengedhetnek maguknak egy kis felárat. Ha pedig magasan szeretünk ülni, miért ne tehetnénk a lábunk és a fenekünk alá egy csomó akkumulátort. Ugye mennyire adja magát?

A hibridek is elfogadottak lettek

A Toyota első generációs priuszának megjelenésével igazi hódító körútjára indult a nagy teljesítményű villanymotorok beépítése az autókba. Amennyire nem volt sportos az autó formája, olyannyira tudott meglepetéseket okozni a pirosnál a gyorsulása. OK, egyik kétezres évekbeli hibrid sem gyorsulta le a Focus ST-ket de az első másodpercekben meglepően tudták szedni a lábukat. Ezzel elültetve a gondolatot az értők fejében, hogy a villanymotor mennyivel dinamikusabban képes mozgatni a járműveket mint dugattyús társaik.

Egyre nagyobb biztonságra vágyunk

Teljesen érthető igényünk, hogy szeretnénk élve kiszállni akkor is az autóból, ha nem minden úgy alakul, ahogy terveztük. Ennek köszönhetően egyre szilárdabb utascellák és egyre programozottabban gyűrődő orrok jöttek létre. Sajnos egy nagy és nehéz belsőégésű motor az autó orrában csak rontja a gyűrődő zóna hatékonyságát. Egy nagyon erős szendvics szerkezetű, az utas cellát többszörösen megerősítő akkumulátorcsomag viszont hatalmasat dob a biztonsági faktoron.

Model 3 frontális törésteszt

Tesla Model 3 frontális törésteszt. Forrás: NHTSA

Egyre kevesebbet törődünk a kocsikkal

Amikor az ember egy élet munkájával tudott hozzájutni egy négykerekűhöz természetesen óvta mint a hímes tojást. Megadott neki minden gondoskodást, többet törődött vele mint a feleségével. Aztán az autók elkezdtek egyre megfizethetőbb, egyre hétköznapibbá, egyre kevésbé kultusztárggyá válni. Olyan lett, amiből az átlagemberek is el tudnak használni életük során néhányat. Egyre kevésbé akarunk már törődni azzal, hogy mi a jó a technikának, az a fontos, hogy legyen megbízható, és amikor beleülünk, vigyen el minket a célállomásra. Erre viszont valljuk be, egyre inkább alkalmatlan a millió finommechanikai mozgó alkatrészből álló belsőégésű motor.

Egyre inkább kütyüként tekintünk az autókra.

Amikor vezetjük az autót, manapság nem azt akarjuk, hogy szépen szóljon a motor, hanem inkább a kedvenc zenénk, vagy podcast-unk kedveskedjen a fülünknek. Nem akarunk térképet nézegetni, hanem azt akarjuk, hogy maga az autó mutassa meg, merre menjünk. Közben testre akarjuk szabni a beltérben uralkodó hőmérsékletet, az ülések deréktámaszát, vagy a telefonunkat szeretnénk feltölteni. Amikor pedig várakoznunk kell az autóban, szeretnénk jól szórakozni. Valójában egy guruló számítógépet szeretnénk, amit kedvünkre nyomkodhatunk.

Ha ezeket az igényeket összegezzük, akkor a végén villany SUV-t kapunk

Igen. Az autót használóknak manapság olyan szempontjaik vannak, amit egy villanyautó tud leginkább teljesíteni, mert csendes, nincs benne váltó, nem igényel sok karbantartást, magas építésének és alacsony súlypontjának köszönhetően jó vezetni és még biztonságos is. Tejesen természetes tehát, hogy ekkora az érdeklődés a jól megtervezett és megépített villanyautók iránt, mert teljesíteni tudják mindazt amire ma, 2019 végén egy átlagos autóvásárlónak szüksége van. Szerencsére már az árakon sem kell túl sokat faragni. Hamarosan nem lesz olyan logikus igény, amit egy átlagos körülmények között élő ember ne tudna egy villanyautóval lefedni.

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

Magyar Péter

Villamosmérnökként szakmai csodálattal tekintek minden elektromos járműre, ugyanakkor azt látom, hogy sok az ismerethiányból adódó ellenérzés irántuk. Írásaimmal ezen szeretnék pozitív irányban változtatni!