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
auto
2024. 04. 26. péntek

A Fisker Automotive hamvaiból alapított Karma nem sokat szerepel a hírekben és egyelőre nem tett szert világhírnévre, de a Los Angeles-i Autószalon hazai pálya a kaliforniai székhelyű autógyártó számára, így szinte kötelező volt valamivel lenyűgöznie az ide látogató közönséget. Az amerikai autókiállításra két gyönyörű sportautóval is készült a kínai tulajdonban lévő márka: az egyik a jól ismert Fisker Karma vonalait öröklő Revero GTS, melynek többéves evolúciójáról már írtunk, a másik pedig az SC2 tisztán elektromos koncepcióautó, mely nagy eséllyel az egész autószalon legmutatósabb autócsodája.

Azt nem tudni, hogy valamelyik Henrik Fisker által készített tervrajz maradt rá a Karmára, vagy a kínaiak formatervezői ennyire profik, de a villanyautó pontosan azt képviseli, ami mindannyiunk fejében megjelenik a sportautó szó hallatán: alacsony hasmagasság, áramvonalas karosszéria, felfelé nyíló ajtók, nagy kerekek, látványos felnidizájn, sportülés és sportkormány, és minden egyéb, amitől az autó izgatott fotózásra készteti a látogatókat. Sajnos az SC2 vélhetően csak egy modern technológiákat felsorakoztató tanulmány marad, csakúgy, mint az áprilisban bemutatott SC1, ami e koncepció elődje.

Kár érte, hiszen az autó jól megállná a helyét a sportkocsik piacán. A kétüléses járműbe 800 kW (1100 lóerő) teljesítmény fért be, amit az első és hátsó villanymotor együttesen generál. Ez a 14 000 Nm-es keréknyomatékkal együtt elég ahhoz, hogy 1,9 másodperc alatt 60 mérföld/órán legyen az autó, ami a világ leggyorsabb hiperautóéival vetekedő idő. A teljesítmény rendesen zabálja az energiát, így a gigantikus 120 kWh-s aksi is mindössze 580 kilométeres hatótávot nyújt a koncepciónak.

Az SC2 minden technológiára felkészült, ami a távoli jövőben elterjedhet az autóiparban, így a kilincsek helyett ujjlenyomattal nyithatjuk ki az ajtót, és csak a sikeres arcfelismerés után indíthatjuk be a motorokat, míg az önvezetést a karosszériába épített kamerák és érzékelők teszik lehetővé.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.