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
auto
2024. 04. 26. péntek

Már a Jeep is árul konnektorról tölthető autót

elektromos autó

A két évvel ezelőtti Los Angeles-i Autószalonon még csak a híres Wrangler dzsip elektromosítását jelentette be a Jeep, azóta viszont több hír is megjelent a közelgő villanymotorral (is) működő modellekről. Bár a tervek nem kimondottan ambiciózusak, hiszen az amerikai autógyártó továbbra is főleg plug-in hibridekkel számol, egyáltalán nem árt a márka benzinéhes SUV-jainak egy kis elektronkúra. Arról viszont szinte semmit nem hallani, hogy a Jeep hogy áll a megígért modellek fejlesztésével, pedig a hibrid Wranglernek elvileg már jövőre a kereskedésekben kellene lennie. Talán nincs is okunk ezen meglepődni, hiszen a Jeep a Fiat-Chrysler alá tartozik, amely köztudottan csak azért fog elektromos autót gyártani, mert a szabályozás kötelezi. Ugyanakkor amíg mi európaiak amerikai felebarátainkkal együtt kérdően nézelődünk, hogy mikor jönnek a villanyos Jeepek, addig Kínában megjelent a gyártó legelső konnektorról tölthető autója, a Grand Commander PHEV, mely így a márka legelső megvásárolható plug-in modellje.

Az áprilisi Sanghaji Autószalonon leleplezett ötüléses terepjárót a GAC-FCA társulás fogja gyártani kizárólag a kínai piacra, ahol állami támogatással együtt 309 800 jüanról, átszámítva 13,2 millió forintról indul. A Fiat-Chrysler 2.0 literes GME-T4 benzinmotorja mellett két villanymotor is segíti a hajtást: az egyik 90, a másik pedig 67 kW-ot ad hozzá a belsőégésű szerkezet 230 lóerős (172 kW) teljesítményéhez. A 13 kWh-s akkucsomag két óra alatt telire tölthető hagyományos otthoni konnektorról, ami után 70 kilométernyi távolság tehető meg tisztán elektromos üzemmódban az NEDC szerint. Az európai WLTP szabvány szerint ez nagyjából pont ugyanannyi lenne, mint amekkora a manapság kapható plug-in hibridek elektromos hatótávja. A Jeep külsőleg sem gondolta túl a hibrid Grand Commandert, az exkluzív felniken, a töltőcsatlakozón, és a PHEV feliraton kívül teljesen úgy néz ki az autó, mint hagyományos párja.

A Jeepet kifejezetten érzékenyen érintette a kínai autópiac növekedésének 2018 közepén kezdődő megtorpanása: az idei év első tíz hónapjában 46%-kal kevesebb autót értékesített, mint egy évvel korábban. Ezen már nem a hibridek, hanem a villanyautók tudnak csak segíteni.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.