Tesla Cybertruck: a legáramvonalasabb pickup

A hagyományos autók fogyasztása általában városban magas, országúton kedvező és autópálya tempóban sem kiugró. Ennek oka azonban fordított: nem autópályán különösen jó az autók fogyasztása, hanem városi tempónál kiemelkedően rossz. Az elektromos autók esetében más a helyzet, a villanymotor hatásfoka lényegesen jobb, mint a belső égésű motoré, ezért a sebesség növelésével a légellenállás hatása egyre inkább megnöveli a fogyasztást. Ráadásul míg egy hagyományos autóval a magasabb fogyasztás elintézhető annyival, hogy kicsit gyakrabban állunk meg tankolni, addig egy kisebb akkumulátorral rendelkező elektromos autó esetében az eleve szűk hatótáv jelentős mértékben csökkenhet. Ezért az elektromos autók tervezésekor egyes gyártók különös hangsúlyt fektetnek a kedvező légellenállásra. Minden apróság számít, ezért süllyed az ajtókba például az elektromos autók egy részének a kilincse, ezért burkolt alulról is a legtöbb elektromos autó, ezért fordítanak különös figyelmet a keréktárcsák légellenállására, ezért kezdenek megjelenni a külső visszapillantó tükrök helyett alkalmazott kamerák. Akit részletesebben is érdekel a téma, mindenképp olvassa el a Fontos a légellenállás című korábbi cikkünket!

View this post on Instagram

Well, no one else did it so I did. Here is the #CyberTruck in CFD. What intrigues me is how well this works. While it may occur to be happenstance that the aero turns out quite well, I believe this was actually the result of very clever design. Ease of manufacturing in flat panels, significant use of triangulated body parts, etc. I won't quote a drag coefficient, as I dont want to put words in anyone's mouth, but I will place money on it being much lower than most sports cars (due to down force), and nearly any (1/2 ton) truck period. Further, I believe the vortex shed over the bed walls helps act to "seal the bed" when the cover is open. I havent modeled the open bed yet, but it sure seems promising. Further, it appears the front end is designed to almost entirely blank out / shield the wheel well…. The cad file is dimensionally correct, all angles and curves are as close as possible. There are some uncertainties such as fenders and wheel well air-exhaust etc. Lastly, at 65mph the local velocity over the roof "peak" is 88mph. Is this the ultimate Elon Easter Egg? @tesla #Tesla #TeslaTruck #CFD @elon

A post shared by Justin Martin (@justinwmartin14) on

A Tesla platós kisteherautójának „baltával faragott” alakja erősen megosztotta az autók iránt érdeklődő társadalmat. Amellett, hogy meglepő, szakít a hagyományos pickup formával is. A Tesla a Cybertruck bemutatójakor nem árult el adatokat az autó légellenállási tényezőjéről és az autó pontos méreteit sem adta meg. Justin Martin repülőgép mérnök azonban az interneten elérhető fotók alapján készített egy vázlatot, amelynek számítógépes szimulációval ellenőrizte a légellenállását és meglepően jó értékekről számolt be. Konkrét CW értéket azonban Martin sem osztott meg, mivel túlságosan sok az ismeretlen, például a bemutatott autón nincsenek visszapillantó tükrök, így nem akart senkit félretájékoztatni a részletek ismerete nélkül.

Elon Musk azonban Twitteren válaszolt az Interesting Engineering felvetésére és elárulta, hogy bár még rengeteg részlet finomítása hátra van, de elérhetőnek tartja a 0,3 CW értéket. Hasonlítsuk össze ezt az értéket néhány közismert típussal, hogy könnyebb legyen értelmezni. A Hummer H2 CW értéke 0,57. Egy áramvonalasnak és sportosnak tartott, de hétköznapi autó, például a Honda Civic generációtól függően 0,3-0,36 közötti CW értékkel büszkélkedhet. A 0,3 alatti értékek leginkább sportautókra jellemzők. Vannak persze kivételek, amikor nem a sportosság, hanem a kedvező fogyasztás érdekében csökkentik a lehető legalacsonyabbra a légellenállási együtthatót, így lett a Toyota Prius CW értéke 0,24. Az elektromos autóknál természetesen különös hangsúlyt fordítanak a kedvező CW érték elérésére, így a Tesla Model 3, Model S és Model X értéke rendre 0,23, 0,24 és 0,25. A kereskedelmi forgalomban valaha is kapható autók közül pedig talán a legjobb értékkel a GM EV1 nevű elektromos kisautója büszkélkedhet: 0.19-re sikerült leszorítani a CW értéket.

A GM EV1 nem csak kis méretű, a légellenállási együtthatója is kiemelkedő: 0,19

A légellenállási együttható természetesen önmagában nem értelmezhető, azt be kell szorozni az autó homlokfelületével. A Tesla Cybertruck pedig hatalmas. Egyértelmű tehát, hogy minél nagyobb méretű egy autó, annál lényegesebb a kedvező légellenállási együttható, legalábbis ha alkalmanként gyorsan, autópálya tempóval is szeretnének közlekedni az autóval. Az alábbi videóban összehasonlítják a Cybertrk légellenállását két versenytársával, a Ford F 150 és a Dodge RAM kisteherautókkal. A szimulációkat megtekintve egyértelműen látható, hogy miért fedi roló a Tesla pickup platóját. A  pontos részletek ismerete nélkül természetesen ezek az értékek is csak becslésként értékelhetők, azonban a nagyságrend beszédes. A Boats and Engines youtube csatorna mérése szerint a Cybertruck 0,39, a Dodge Ram 0,59, a Ford F150 pedig 0,56 CW értékkel rendelkezik, márpedig ezek az autók méretben egyértelműen összevethetők a Tesla kisteherautójával.

EZT OLVASTAD MÁR?  Hagyjuk már: Az élve ledarált villanyautó

Elektromos autót használsz?