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 Múlt héten sokan kétkedve fogadták az 5 év alatt 1 millió km-t futott Tesla Model S történetét, pedig nagy valószínűséggel nem kamu. A tulajdonos a Twitter fiókjában már régóta dokumentálja az autóhasználatát. Az emberek többsége számára elképzelhetetlen, hogy valaki ennyit vezessen, de ha belegondolunk, hogy mennyi lehetetlen rekord létezik a világon, ez már nem is tűnik annyira irreálisnak. De nem ez az egyetlen Tesla, amit egészen extrém módon használnak. A fél millió km-t futott Tesloop autóiról már írtunk, de Finnországban él egy taxis, aki szintén Tesla Model S-t használ a munkájához, és már túl van 750 ezer km-en. Ari Nyyssönen 2014-ben vette az autót, amivel az első meghibásodásig 300.000 km-t kellett mennie. A 80 ezer km-re, vagy kevesebb futás esetén 4 évre érvényes általános garancia a kormány szervó meghibásodását már nem fedezte, így a taxisnak 6000 eurójába került a javítás. (fotó: Ari Nyyssönen) A következő probléma újabb 300.000 km megtétele után idén év elején jelentkezett, amikor 60 km még megtehető hatótáv kijelzésekor az autó megállt. Bár az akku addig teljesen jónak tűnt, alig 10%-ot degradálódott, az akkumulátorra és a hajtásláncra vállalt km korlátozás nélküli 8 éves garancia keretében a Tesla szerviz az energiatároló cseréje mellett döntött. Nyáron az autó 700 ezer km megtétele után ismét mozgásképtelen állapotban került szervizbe. A Tesla ismét csak garanciában a motor cseréjével oldotta meg a gondot. Három évvel a hajtásláncra kiterjedő garancia lejárta előtt az autónak minden drága alkatrésze cserélve lett, így az még évekig szolgálhatja a tulajdonosát. Az autót a történetről beszámoló finn lap jó állapotúnak írja le, egyedül az ajtó környékén figyelhetők meg elhasználódás jelei (jellemző az ilyen korú, sokat használt Model S-ekre). Az autó üzemeltetése kb. 2,5 euróba kerül 100 km-enként, ami negyede egy dízel taxi üzemeltetési költségének. A megspórolt pénzből a taxis évente kétszer elmegy nyaralni. A taxikat arrafelé 2-3 évente cserélik a sok km miatt, de Nyyssönen legalább 8 éves koráig meg akarja tartani ezt a Model S-t. Az autót 100 ezer km-enként viszi szervizbe, ahol maximum fékbetétet szoktak benne cserélni. A finn főváros még nincs nagyon töltőkkel ellátva, Tesla Supercharger sincs arrafelé, így Nyyssönen többnyire éjszaka tölt otthon, de ha teheti akkor napközben is rátölt egy keveset. A 750.000 km-t egyébként a tulajdonos nem egyedül, hanem egy másik sofőrrel közösen tették az autóba, ami így akár napi 16 órában is gyűjtheti a km-eket. A legtöbbet futott Teslák között a finn taxi a második helyen áll az 1 millió km-t futott német autó után. Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!