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
auto
2024. 07. 27. szombat

Múlt héten sokan kétkedve fogadták az 5 év alatt 1 millió km-t futott Tesla Model S történetét, pedig nagy valószínűséggel nem kamu. A tulajdonos a Twitter fiókjában már régóta dokumentálja az autóhasználatát. Az emberek többsége számára elképzelhetetlen, hogy valaki ennyit vezessen, de ha belegondolunk, hogy mennyi lehetetlen rekord létezik a világon, ez már nem is tűnik annyira irreálisnak.

De nem ez az egyetlen Tesla, amit egészen extrém módon használnak. A fél millió km-t futott Tesloop autóiról már írtunk, de Finnországban él egy taxis, aki szintén Tesla Model S-t használ a munkájához, és már túl van 750 ezer km-en. Ari Nyyssönen 2014-ben vette az autót, amivel az első meghibásodásig 300.000 km-t kellett mennie. A 80 ezer km-re, vagy kevesebb futás esetén 4 évre érvényes általános garancia a kormány szervó meghibásodását már nem fedezte, így a taxisnak 6000 eurójába került a javítás.

(fotó: Ari Nyyssönen)

A következő probléma újabb 300.000 km megtétele után idén év elején jelentkezett, amikor 60 km még megtehető hatótáv kijelzésekor az autó megállt. Bár az akku addig teljesen jónak tűnt, alig 10%-ot degradálódott, az akkumulátorra és a hajtásláncra vállalt km korlátozás nélküli 8 éves garancia keretében a Tesla szerviz az energiatároló cseréje mellett döntött.

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

Nyáron az autó 700 ezer km megtétele után ismét mozgásképtelen állapotban került szervizbe. A Tesla ismét csak garanciában a motor cseréjével oldotta meg a gondot. Három évvel a hajtásláncra kiterjedő garancia lejárta előtt az autónak minden drága alkatrésze cserélve lett, így az még évekig szolgálhatja a tulajdonosát.

Az autót a történetről beszámoló finn lap jó állapotúnak írja le, egyedül az ajtó környékén figyelhetők meg elhasználódás jelei (jellemző az ilyen korú, sokat használt Model S-ekre). Az autó üzemeltetése kb. 2,5 euróba kerül 100 km-enként, ami negyede egy dízel taxi üzemeltetési költségének. A megspórolt pénzből a taxis évente kétszer elmegy nyaralni. A taxikat arrafelé 2-3 évente cserélik a sok km miatt, de Nyyssönen legalább 8 éves koráig meg akarja tartani ezt a Model S-t. Az autót 100 ezer km-enként viszi szervizbe, ahol maximum fékbetétet szoktak benne cserélni. A finn főváros még nincs nagyon töltőkkel ellátva, Tesla Supercharger sincs arrafelé, így Nyyssönen többnyire éjszaka tölt otthon, de ha teheti akkor napközben is rátölt egy keveset. A 750.000 km-t egyébként a tulajdonos nem egyedül, hanem egy másik sofőrrel közösen tették az autóba, ami így akár napi 16 órában is gyűjtheti a km-eket.

A legtöbbet futott Teslák között a finn taxi a második helyen áll az 1 millió km-t futott német autó után.

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.