25 000 vagy 120 000 km után tisztább a villanyautó mint a dízel?

Dr. Simon Evans a Carbonbrief főszerkesztő helyettese. Biokémiából doktorált Bristolban, korában vegyészetet tanult Oxfordban. Évek óta dolgozik újságíróként, elsősorban a környezetvédelemmel, klímakutatással és levegőszennyezéssel foglalkozik. Tegnap egy érdekes elemzést osztott meg a Twitteren.

Az elemzés kiinduló pontja az alábbi ábra, melyen a Volkswagen hasonlítja össze az elektromos és a dízel Volkswagen Golf teljes életciklusára vonatkozó széndioxid kibocsátást.

Tekintsük át az ábra lényegi mondanivalóját. Először is egyértelmű, hogy a Volkswagen számításai szerint egy elektromos autó legyártása lényegesen nagyobb, körülbelül kétszeres környezetterheléssel jár, nyilvánvalóan az akkumulátor gyártás miatt. Ezt a kezdeti hátrányt azonban az autó elkezdi ledolgozni a kevésbé szennyező üzemeltetéssel. A Volkswagen számításai szerint kb. 120 000 kilométernél érkezik el a fordulópont, amikor az elektromos autó már tisztább üzemű lesz. A Volkswagen az autó teljes élettartamát 200 000 kilométerben határozza meg, ami magasabb, mint a más gyártók által korábban megadott 150 000 km teljes élettartam, ugyanakkor innen Kelet-Európából nézve ez sem tűnik túlságosan magas értéknek, hiszen hozzánk az autók jelentős része már hasonló, 150 – 200 ezer kilométeres futással érkezik használt importban.

VW Golf TDI clean diesel. Forrás: Wikipedia

Dr. Evans nem tartotta reálisnak a fenti grafikont, ezért megkereste a Volkswagent és elkért néhány adatot, amelyből dolgoztak. A Volkswagen segített is néhány konkrét adattal, melyek azonban Dr. Evans szerint erősen megkérdőjelezhetők. A Volkswagen ezzel részben egyet is ért, elmondták, hogy ez egy korábbi adatok alapján készült ábra (bár jelenleg is elérhető a Volkswagen honlapján, 2019 áprilisi dátummal), a közeljövőben tervezik az ábra átdolgozását az aktuális adatok alapján.

Dr. Evans természetesen az olvasóival is megosztotta, melyek azok az adatok, melyek már idejét múltak a Volkswagen számításában. Az első alapvető tévedés, hogy a dízel Golf esetében a gyártó a labor körülmények között, a hivatalos teszt ciklus során mért széndioxid kibocsátással számol, az pedig köztudomású, hogy a való életben ezek az adatok nem érhetők el. Egy 2019 januárban publikált tanulmány szerint az autó kipufogójánál a való életben mért széndioxid kibocsátás 35%-kal magasabb, mint a gyári teszt ciklusban mért érték.

EZT OLVASTAD MÁR?  Villámtöltőkkel várják a Lidl és Kaufland üzletek a Volkswagen autómegosztóját
Tisztán elektromos és dízel Volkswagen Golf széndioxid kibocsátása a jármű teljes életciklusán. Ha a hivatalos mérési ciklus helyett a valós kibocsátást vesszük alapul (Forrás: Dr. Simon Evans/Twitter)

A fenti grafikonon egyértelmű, hogy amint a dízel Golf valós széndioxid kibocsátását vesszük figyelembe, a tisztán elektromos Golf máris 55 000 kilométernél előzi meg a dízel társát, nem pedig 120 000 körül. A második tévedés, hogy a Volkswagen az akkumulátor gyártásnál 156 kg/kWh széndioxid egyenértékkel számol, ami néhány éve bizonyára helytálló adat volt, napjainkban azonban a pesszimista számítások is maximum 100 kg-ot határoznak meg. Ha ezt a fejlődést is figyelembe vesszük a grafikon elkészítésekor, még kisebb futásnál megelőzi az elektromos autó a dízel Golfot.

Tisztán elektromos és dízel Volkswagen Golf széndioxid kibocsátása a jármű teljes életciklusán. Ha a hivatalos mérési ciklus helyett a valós kibocsátást vesszük alapul, az akkumulátor gyártásnál pedig az aktuális adatokkal számolunk (Forrás: Dr. Simon Evans/Twitter)

Az akku gyártás valódi, mai környezetterhelését is figyelembe véve tehát a kezdeti 120 000 kilométernél látható metszéspont 45 000 km körüli értékre csúszott. Ez azonban még mindig nem minden, vannak további elavult adatok is a Volkswagen ábrája mögött. Ilyen az áramtermelés is. Jelenleg az átlagos európai energiamix szerint 1 kWh áram megtermelése 265 gramm széndioxid kibocsátással jár, a Volkswagen azonban ennél magasabb, régi értékkel, 375 grammal számol.

Tisztán elektromos és dízel Volkswagen Golf széndioxid kibocsátása a jármű teljes életciklusán. Ha a hivatalos mérési ciklus helyett a valós kibocsátást vesszük alapul, az akkumulátor gyártásnál az aktuális adatokkal számolunk, és az EU energiamix esetében is a friss adatokat vesszük figyelembe (Forrás: Dr. Simon Evans/Twitter)

A jelenlegi európai áramtermelés átlagos környezetterhelésével számolva tehát az elektromos Golfnak már 40 000 kilométert sem kell futni ahhoz, hogy tisztább üzemű legyen, mint a dízel autó. Azonban még mindig nem értünk a történet végére. A Volkswagen azzal számolt, hogy az olaj kitermelése, finomítása, szállítása 11%-kal növeli a dízel Golf széndioxid kibocsátását. A kutatók azonban ennél jóval magasabbra, 24% körül határozzák meg ugyanezt az értéket. Márpedig jelentős különbség, hogy egy 6 liter fogyasztású autó szennyezése valójában 6,6 vagy 7,4 liter gázolajnak megfelelő.

EZT OLVASTAD MÁR?  10 hónapunk van a teljes önvezetésig? Elon Musk szerint a szoftver kész lesz.
Tisztán elektromos és dízel Volkswagen Golf széndioxid kibocsátása a jármű teljes életciklusán. Ha a hivatalos mérési ciklus helyett a valós kibocsátást vesszük alapul, az akkumulátor gyártásnál és az EU energiamix esetében egyaránt friss adatokkal számolunk, és figyelembe vesszük az olaj termelés, finomítás, szállítás valódi környezetterhelését (Forrás: Dr. Simon Evans/Twitter)

Amennyiben ennél a négy szempontnál az aktuális és valós adatokkal számolunk, nem a több évvel ezelőtti, elavult adatokkal, akkor a metszéspont lényegesen korábban elérkezik, közel ötödére csúszott előre, 120 000 kilométerről 25 000 kilométerre. Tehát a 2020-as értékekkel számolva egy Volkswagen Golf élettartamát 200 000 kilométerre becsülve az elektromos autó teljes széndioxid kibocsátása kevesebb mint fele a dízel testvéréhez viszonyítva. Ráadásul az egyszerűség kedvéért Dr. Simon Evans sem számol azzal, hogy a dízel autó károsanyag kibocsátása az évek során a kopás és a karbantartások elmaradása miatt jelentősen nőni fog, miközben az elektromos autó az energiamix drasztikus zöldülésének köszönhetően évről évre alacsonyabb károsanyag kibocsátással üzemel. Persze a fenti gondolatmenet „csak” a globális felmelegedés szempontjából lényeges. Az elektromos autó a városokban, ahol élünk nulla károsanyag kibocsátással használható, így sem a gyártás, sem a használat során nem szennyezi a városok levegőjét.

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.