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
auto
2024. 07. 25. csütörtök

Tegnap egy párizsi sajtótájékoztatóval elstartolt a PURE ETCR, a világ legelső olyan tisztán elektromos túraautó-bajnoksága, melyben már több autómárka járművei mérhetik össze tudásukat. Az ETCR a Marcello Lotti által vezetett WSC Group és az Eurosport Events közös szervezésében zajlik majd, és valódi autóversenyzést ígér, mely során nem az energiatakarékosság kapja a főszerepet, sokkal inkább a villanymotorokból kifacsarható brutális teljesítmény és gyorsaság.

Ehhez egy teljesen új versenyformátumot is létrehoztak a szervezők, mely most még kicsit bonyolultnak tűnik, de a bajnokság előtt megtartott bemutató események után valószínűleg mindenki érteni fogja, hogyan is kellene kinéznie a gyakorlatban. A versenyeken hat csapat, csapatonként pedig 3-3 autó indul majd, akiknek több fordulóban, rövid körfutamokon kell összemérniük a felkészültségüket, hogy az akkumulátor töltöttségével nem törődve a lehető legtöbbet hozhassák ki autóikból. A versenynap kezdetén a versenyzőket hat csoportba sorsolják oly módon, hogy egy csoportban ne legyen két pilóta ugyanazon márkától. A Battle 1 elnevezésű első fordulóban egy 8-10 kilométeres pályán csoportonként külön futamban küzdenek meg egymással a versenyzők, akik egy a lóversenyekről ismert, egy vonalban felállított kapu mögül ugranak ki.

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

A Battle 2 elnevezésű második fordulóban aszerint lesznek csoportosítva a versenyzők, hogy hányadik helyezést értek el, azaz győztes győztes ellen, második második ellen indul csatába, és így tovább. Ebben a körben ismételten 8-10 kilométert vezetnek le a pilóták. Innen aztán az első helyezettek az A döntőbe, a többiek pedig a B vagy C döntőbe kerülnek a negyedik fordulóban, ám előtte a Battle 3 során egy egykörös időmérőben eldől, ki melyik rajtpozíciót foglalja el az utolsó turnusban, ahol már 12-15 kilométer vár a villanyautókra. A hétvége királya vagy királynője az A döntő nyertese lesz. Minden futamban egy egyszeri „push-to-pass” segítséget kapnak a versenyzők az előzéshez, plusz teljesítményt szabadítva fel az autóban, míg a védekező a „fightback” móddal válaszolhat, mely szintén egy egyszeri, de kisebb löketű erőfelszabadulást eredményez.

Ez idáig három autómárkáról tudunk, mely indul az ETCR-ben: legelőször a Cupra mutatta be e-Racer túraautóját a versenyszéria 2018-as genfi meghirdetésekor, majd a Hyundai, végül az Alfa Romeo is lerántotta a leplet a saját pályagépéről. Ez utóbbi valójában kakukktojás, ugyanis a Giulia szedánra épülő versenyautót a Romeo Ferraris önállóan építi, miközben az FCA-hoz tartozó olasz gyártó nem jelentette be csatlakozási szándékát. A hajtáslánc valamennyi autó esetében standard lesz, 62 kWh kapacitású 800V-os akkumulátorokat használnak majd a csapatok, amiket a Williams Advanced Engineering biztosít számukra, a teljesítmény pedig 300 kW folyamatos mellett 500 kW lesz a csúcson, hátsókerék-hajtással.

Habár a versenyautók küzdelme kipufogógázok nélkül történik, nemes célt nem érdemes keresni az ETCR mögött – arra ott van az Extreme E –, itt ugyanis nem a bolygó megmentése a cél, de még csak nem is az elektromos technológia népszerűsítése, hanem a legerősebb masinák pályára küldése, miközben a gyártók lehetőséget kapnak legújabb termékeik reklámozására.

A széria hat különálló bemutató eseménnyel kezdődik idén nyáron, mielőtt 2021-ben elstartol a teljes bajnokság. Először a július 9-12. között megrendezett Goodwood Sebességfesztiválon versenyeznek egymással a túraautók, gyártónként egy, időmérő formátumban. Az ütemterv a következő:

  • Július 9-12. – Goodwood Festival of Speed (time trial)
  • Július 25-26. – Salzburgring (FIA WTCR support, full event)
  • Aug. 1-2. – Koppenhága (Copenhagen Historic Grand Prix, full event)
  • Okt. 17-18. – Inje Speedium (FIA WTCR támogatás, full event)
  • Bejelentés később – Guangdong (Bejelentés később, full event)
  • Jan. 30-31. – Daytona (Rolex 24, time trial)

A jövő évben induló bajnokság összesen nyolc eseményből fog állni, a 2022-es szezon pedig tízből. Ekkor már gyártónként három villanyautó szórakoztathatja a nézőket.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L3ZpbGxhbnlhdG9zb2todS1qdW4tMTMwMHg2MDAtMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.