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 Kétségkívül rendkívül rosszul érinti az autóipart a COVID-19 járvány: nem elég, hogy a világszerte érvényben lévő kijárási korlátozások miatt be kellett zárni sok kereskedést, de a gyártást is szinte mindenkinek fel kellett függeszteni. Ráadásul a bizonytalan gazdasági helyzetben kevesebben akarnak majd új autót venni, hiszen már most több tízmillió új munkanélküli van világszerte. Bár Kínában már február közepe óta visszavonták a korlátozások egy részét, a gyárak újra termelnek, Európában és Amerikában ezt csak a követező hónapban merik majd meglépni. A Tesla aktuális negyedéves pénzügyi jelentése ebben a gazdasági környezetben került napvilágra. Az elemzők várakozásai és a tényleges számok az alábbi táblázatban találhatóak. Tesla Q1 2020 Remek számok, de kit érdekel? Bár a tőzsdei árfolyamok alapvetően mindig a jövőt árazzák be, azért az előremutató kijelentések és ígéretek mellett mégiscsak az elmúlt negyedév számairól szoktak szólni a szalagcímek. Természetesen most is érdekes ez, de a jelenlegi rendkívüli helyzetben az igazi kérdés az volt, hogy mi várható az év további részében – ennek jeleit, elejtett utalásait, módosított tervszámait fürkészi mindenki. (Ezt majd egy későbbi cikkben tárgyaljuk). Hogy csak pár autóipari példát említsek, a VW például nemrég azt jelentette be, hogy 81%-kal esett az első negyedéves profitja a tavalyi év hasonló időszakához képet, azt pedig megbecsülni sem tudja idén milyen éves számokat produkál, ezért nemes egyszerűséggel visszavonta 2020-as tervszámait és egy nagy kérdőjelet hagyott helyettük. Békeidőben egy ilyen lépés után a piac kegyetlenül megbüntetné a cég részvényeit, de most, a bejelentés óta 14%-ot erősödtek a vállalat papírjai. A Ford pedig a napokban azt jelentette be, hogy 2 milliárd dollárt veszített az első negyedévben, a másodikra pedig legalább 5 milliárdos mínuszt vár. Az eredmény? 2,5%-os tőzsdei gyengülés, pedig normál esetben egy ilyen jelentés után repülne a menedzsment és két számjegyű zuhanást produkálna a részvény. Ezzel szemben a Tesla bejelentése szerint az idei első negyedévben a tavalyi év hasonló időszakához képest 40%-kal nőttek az eladások, az akkori 702 millió dolláros veszteséggel szemben pedig most 16 milliós nyereséget mutattak fel. Persze a gyártási és értékesítési darabszámokat már több mint 3 hete tudjuk, ráadásul 2019 eleje botrányosan gyengére sikerült a Model 3 nemzetközi kiszállításainak kezdete miatt, tehát azt a lécet nem volt túl nehéz átugrani. Az első negyedévet leginkább az utolsó 2-3 hétben érintette a vírus, ami különösen érzékeny periódus a Teslánál, hiszen normál eseten az utolsó hónapban történik a kiszállítások fele. Ehhez képest elég könnyen megúszták a helyzetet, részben a kreatív megoldásoknak köszönhetően. Bár elsőre elég szerény eredménynek tűnik a 16 millió dolláros profit (ami az egyszeri tételeket mellőző non-GAAP mércével egyébként 227 millió), de nagy fegyvertény, hogy az előző év hasonló időszakához képest, ebben az őrült helyzetben, két gyár építése és egy új modell bevezetése közben sikerült ezt felmutatni. Az elmúlt negyedév legfontosabb pénzügyi üzenete, hogy a kínai Model 3 gyártása már az amerikaihoz hasonló hasznot termel, pedig még annak kevesebb mint fele a heti gyártási volumen, valamint, hogy a Model Y már most a termelés kezdetén pozitív haszonkulccsal készül. A bevételek az egy évvel korábbi 4,5 milliárdhoz képest 6 milliárd dollár környékére nőttek, a bruttó nyereség pedig 1,2 milliárd volt – ez nagyjából a termékek gyártásán keletkező tiszta haszon, a backoffice, sales, szerviz és egyéb költségek nélkül. Az egyedüli gyenge szám a Free Cash Flow volt, ami mínusz 895 millió dollárra rúgott, de a cég magyarázata egyelőre elfogadhatónak tűnik: a negyedév közbeni hirtelen leállás miatt 981 millió dollárnyi raktárkészlet halmozódott fel. A cég készpénzállománya a februári részvény kibocsátásnak köszönhetően több mint 2 milliárd dollárral javult – ez volt ám a jó időzítés, még a tőzsdei krach előtt! -, március végén pedig 8 milliárd dolláron állt. Ezzel elég hosszú recessziót képes átvészelni a vállalat. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!