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
auto

A szénerőműveket gazdasági szempontból is érdemes bezárni

energia

Az elmúlt hetekben beszámoltunk Ausztria és Svédország utolsó szénerőművének bezárásáról. Magyarország 2030-ig tervezi ezt a lépést megtenni. Elképzelhető azonban, hogy jobban járnánk, ha ennél jóval hamarabb megtennénk ezt a lépést.

Az Index.hu mai cikke a budapesti Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont szakértői által készített tanulmányról számol be, amelyben a kutatók arra jutottak, hogy a vizsgált országok, Románia, Bulgária és Görögország, minél előbb bezárják a fosszilis tüzelőanyagokkal, lignittel működő erőműveket, annál jobban járnak nem csak környezetvédelmi, de gazdasági szempontból is.

A tanulmány három olyan országot vizsgált, melyek energiatermelő rendszere jelentős mértékben a környezetkárosító erőművekre épül. Görögország, Bulgária és Románia állítja elő ugyanis a lignit égetésből származó energia 9%-át az  Európai Unióban. A szénerőművek bezárásának pénzügyi megtérülése több pilléren nyugszik. Először is egyre olcsóbb a megújuló energiát felhasználó erőművek telepítése, másrészt a ligniterőművek bezárása értékesíthető szén-dioxid-kvótákat eredményez az adott ország számára. Ezen kívül a lignittel működő erőművek napjainkban már nem üzemeltethetők gazdaságosan, így azok üzemben tartása folyamatos állami támogatásra szorul.

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

Svédországban is bezárt az utolsó szénerőmű

A három ország közül a görögök 2028-ban terveznek felhagyni a szénégetéssel az erőművekben, Bulgária és Románia azonban egyelőre nem határozott meg időpontot. A kutatók szerint a görög dátumnál jóval korábban is le lehetne állítani a szénerőműveket, és már akkor is jelentős lenne az előrelépés, ha nem megújuló energiaforrásokkal, csak jóval tisztább földgáz alapú erőművekkel váltanák ki a szénerőműveket.

Romániában évi 200 millió, Bulgáriában 450 millió, Görögországban pedig 900 millió euróba kerül az állam, pontosabban az adófizetők számára a környezetszennyező erőművek üzemben tartása, azaz az érintett országokban az egész társadalom veszteségei csökkennének százmillió eurós nagyságrendben és a váltás nem is veszélyeztetné az energiabiztonságot, ha 2028 helyett akár már jövőre bezárnák a szennyező erőműveket.

Leállt Ausztria utolsó szénerőműve

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.