Mennyibe kerül a villanyautó töltés?

Utolsó frissítés: 2022.04.05 – A cikk további frissítése helyett az aktuális árakat ezen az oldalon gyűjtjük.

Legkényelmesebb otthon a saját garázsunkban tölteni, és hamarosan ez lesz a legolcsóbb megoldás is. Mit tehet az a villanyautós, akinek nincs otthoni töltési lehetősége vagy elektromos autóval utazna a hatótávon kívülre? Az elmúlt években a legtöbb töltő ingyenes volt, azonban ahogy nő a villanyautók száma, úgy volt egyre nehezebb szabad töltőoszlopot találni.

Jelenleg a változás közepén járunk. Egymás után szűnnek meg az ingyenes töltési lehetőségek és vezetik be a szolgáltatók a fizetős rendszert. Sokaknak fáj ez a lépés, de nyilván mindenki tudta, hogy nem maradhat örökre ingyenes egy olyan szolgáltatás, ami a cégek számára az elektromos autók számának növekedésével egyre többe kerül. A fizetős töltésnek kellemes hatása, hogy megszűnik a töltőoszlopok közelében élő vagy dolgozó autósok potyázása, így aki távolról érkezik annak kevésbé kell aggódni azért, hogy talál-e majd szabad töltőt.

Egyre több cég töltőihez használhatunk mobiltelefonos alkalmazást is, így távolról ellenőrizni tudjuk, hogy egy adott töltő szabad-e és működőképes-e, ami hatalmas segítség. Több alkalmazás kínál további kényelmi funkciókat, például értesítést kérhetünk egy foglalt töltő felszabadulásáról vagy üzenetet küldhetünk az éppen töltő felhasználónak. Egyes applikációkban lehetőség van érkezés előtt lefoglalni a töltőt, aminek egyaránt vannak előnyei és hátrányai is. Előnyös, hogy biztosan szabad lesz a töltő, mire megérkezünk. Hátrány azonban,  hogy ha mindenki fél óráig foglalja már a fél órás töltése előtt a töltőt, akkor az adott oszlop naponta 24 óra helyett csak 12 órán át használható, azaz jelentősen romlik a töltő áteresztő képessége, így dupla töltőszámra lenne szükség.

A legfontosabb változást persze nem az ötletes és hasznos funkciók jelentik, hanem az, hogy fizetni kell a töltésért. Nézzük át tehát, hogy melyik cégek üzemeltetnek ma Magyarországon töltőt, és ezeknél mennyibe kerül a töltés. Törekszem a teljességre, de természetesen nem ismerem az ország összes kisebb-nagyobb települését, így bizonyára vannak olyan szolgáltatók, melyek kimaradnak az összefoglalóból, aki tud ilyenről kérem hozzászólásban ossza meg a többiekkel.

Ma még ingyenes töltők

Lidl – eCharge

A Lidl évek óta segíti a villanyautósokat néhány budapesti üzletük parkolójában elhelyezett 50 kW teljesítményű, CCS, CHAdeMO és Type2 töltőcsatlakozóval egyaránt ellátott oszlopaival. Az elmúlt időszakban felgyorsult a töltők telepítése országszerte, ebben a hullámban a nagyobb települések kapnak 2 x 22 kW Type2 aljzattal ellátott AC töltőt. A forgalmasabb üzleteknél két ilyen oszlopot is elhelyeznek. 2020 nyarán megjelent a Lidl eCharge alkalmazás, de egyelőre nem kötelező használni. A töltők használata ingyenes, alkalmazással indítva a töltés 30 perc után, alkalmazás nélkül 10 perc után automatikusan megszakad, ezzel hangsúlyozva, hogy a töltőt a vásárlók, a vásárlás idejére szánják, nem pedig arra, hogy a környéken élők órákon át felejtsék ott az autóikat.

Polyfazer – Penny Market

A Penny Market az elsők között volt azon üzletek sorában, amely megkezdte az OTÉK rendelet előírásainak megfelelően a töltőoszlopok telepítését az üzletek parkolóiba. Az első néhány évben az ELMŰ-ÉMÁSZ volt a szolgáltató, 2019-ben azonban a cseh Polyfazer céggel kötöttek szerződést a töltők üzemeltetésére. Az átállás jelenleg folyamatban van, a Polyfazer alkalmazásban már távolról ellenőrizhető a töltők állapota, egyes töltők indításához már nélkülözhetetlen az applikáció, mások még automatikusan indulnak a kábel csatlakoztatásakor. A cég 22 kW Type2 aljzattal rendelkező töltőoszlopain a töltés ingyenes.

Önkormányzatok töltői

Országszerte találhatók helyi önkormányzatok által telepített töltőoszlopok, melyek üzemeltetését általában valamelyik erre szakosodott cég végzi. Az ilyen töltők egy részénél a töltés még ingyenes, másoknál már fizetni kell. A fizetős önkormányzati töltőknél az árazás jellemzően azonos az üzemeltető cég saját töltőin alkalmazott díjakkal.

Nissan CHAdeMO töltők

Az ország első villámtöltőit a Nissan adományozta néhány önkormányzatnak, ezzel elősegítve elsősorban a Nissan LEAF vásárlók hosszabb utazásait, de általában egyéb CHAdeMO csatlakozós autókkal is használhattuk a töltőket. Debrecenbe, Győrbe, Siófokra, Szolnokra, Zalaegerszegre és a Hungaroring területén található tanpályára került ebben a projektben töltő. A töltőoszlopok működését ellehetetlenítette az elektromobilitás törvény, mivel csak CCS csatlakozóval is rendelkező oszlop lesz üzemeltethető az országban, ezért ezeket a töltőket sorra lecserélték vagy leszerelték. Tudomásunk szerint már csak Debrecenben és Győrben működik (jogszabályellenesen) ilyen töltőoszlop.

Ahol már fizetni kell

bee by DREM

A szolgáltató elsősorban a Volkswagen csoport kereskedéseiben elhelyezett töltőpontokat üzemelteti, de néhány tőlük független töltőjük is van. Az autókereskedésekben elhelyezett töltők egy része csak nyitvatartási időben, mások a hét minden napján, éjjel nappal elérhetők. A töltési díj a helyszíntől és az oszlop teljesítményétől függően eltérő, AC töltés esetén 89-159 Ft/kWh között, DC töltés esetén 119-139 Ft/kWh között változik. A töltés a bee by DREM applikációval indítható.

E.ON – drivE.ON

Az E.ON országszerte több mint 100 töltővel rendelkezik, melyek jelentős része ALDI üzletek parkolójában található. A töltők nagyobb része 2 x 22 kW AC töltő, de van néhány 25 kW DC és 50 kW DC oszlopuk is. A töltés indításához a drivE.ON alkalmazást kell használnunk. Lehetőség van eseti fizetésre, bankkártyával a SimplePay-en keresztül, de aki már legalább 10-szer töltött az E.ON töltőin, kérheti a havi utólagos számlázást, amellyel banki átutalással egy összegben, egy számla ellenében rendezhetők a havi töltések.

Az E.ON töltőin a töltési díj (bevezető ár) a következő:

  • AC töltők 99 Ft/kWh + a 120. perctől 4 Ft/perc. Éjszakai tarifa 20:00-06:00 között 65 Ft/kWh, percdíj nélkül
  • DC töltők 120 Ft/kWh + a 30. perctől 9 Ft/perc.

MOL Plugee

A MOL Plugee talán a legelső szolgáltató volt az országban amely fizetős töltést vezetett be. Az első években Budapest területén volt néhány töltőállomáson mindhárom szabványt támogató villámtöltőjük, de az elmúlt fél évben intenzív fejlesztésbe kezdtek és vidéken, valamint autópálya pihenőkben is sorra jelennek meg a MOL Plugee töltőoszlopok. A 2022 tavaszán már több mint 80 helyszínen működnek töltők, az aktuális töltőlista itt található.

2020 júliusától a darabáras, shopban fizetett töltést felváltotta a MOL Plugee applikáció, amivel a töltés első fél órájában AC töltés esetén egyaránt 109 Ft/kWh a töltési díj, amely DC töltés esetén 155 Ft/kWh. 30 perc után 1 forintos percdíjat is fizetni kell. Egy kisebb felárért továbbra is lehetőség van a shopban fizetni a töltésért, ebben az esetben fix 10, 20 és 40 kWh-ás csomagok választhatók, 1290, 3490, illetve 6990 forintos áron, ami készpénzben, bankkártyával és üzemanyag-kártyával egyaránt kifizethető. A regisztráció nélküli eseti töltés felára 10 Ft/kWh.

MOL Plugee alkalmazással AC
22-43 kW
DC
43-75 kW
DC
75 kW felett
Regisztrált 109 Ft/kWh 155 Ft/kWh 155 Ft/kWh
Nem regisztrált 119 Ft/kwh 165 Ft/kwh 165Ft/kwh

ELMŰ-ÉMÁSZ

Az ELMŰ-ÉMÁSZ elsősorban 2 × 22 kW teljesítményű AC töltőoszlopokat üzemeltet, az első szolgáltatók egyike volt a piacon. Budapest mellett számos vidéki városban is működnek töltői. A saját tulajdonú töltőkön kívül külső partnerek, önkormányzatok vagy cégek számára is végeznek üzemeltetést. A saját töltőoszlopokon 2019-ben kezdték meg a fizetési szolgáltatás tesztelését. A töltés az eCharge+ applikációból indítható. A töltési díj a saját töltők esetében 99 Ft/kWh, a külsős töltők egy része egyelőre ingyenes, de az indításhoz általában ezeknél is szükség van az alkalmazásra.

Optimum Way (Lukoil)

A Lukoil még 2017 nyarán, az elsők között lépett a hazai elektromobilitás piacára. A cég az M3 autópályán Gödöllő térségében mindkét oldalra, valamint Miskolc külvárosában lévő benzinkútjára telepített egy-egy háromszabványos villámtöltőt. Hatalmas segítség volt ez a villanyautósoknak, ezek tették ugyanis lehetővé, hogy óvatosan elérhető legyen Budapest a keleti országrészből. A korai kezdés ellenére a hálózat sokáig nem bővült további töltőkkel. 2018 végén elkészült a BookMyCharging alkalmazás, majd 2019-ben a három töltő az Optimum Way üzemeltetésébe került, így végre további töltőkkel bővült országos hálózattá. Az Optimum Way hálózata egyaránt tartalmaz 22 kW AC és 50/43 kW villámtöltőket. Az applikáció hazánkban elsőként kínált foglalási lehetőséget a töltőoszlopokhoz.

Az alkalmazás további érdekessége, hogy a AC töltőknél kettő, DC töltők esetében pedig háromféle árazásból választhatunk, így a tudatos fogyasztó az autója töltési karakterisztikájához leginkább megfelelő árakat kaphatja. A díjszabások közötti választást segíti az alkalmazásba épített tarifa összehasonlító kalkulátor, amelyben az autónk átlagos töltési teljesítményét és az igényelt energia mennyiségét megadva előre kiszámolhatjuk, hogy melyik tarifával lesz a legkisebb a végösszeg.

22 kW AC töltés esetén

  • 40 Ft/perc vagy
  • 500 Ft/töltés + 90 Ft/kWh

43 kW AC töltés esetén

  • 100 Ft/perc vagy
  • 990 Ft/töltés + 90 Ft/kWh

DC töltés esetén

  • 100 Ft/perc,
  • 990 Ft/töltés + 90 Ft/kWh vagy
  • 300 Ft/töltés + 60 Ft/perc + 40 Ft/kWh

 

Mobiliti (e-Mobi, SPAR, Decathlon, Shell Recharge)

A Mobiliti egyértelműen a legdinamikusabban fejlődő elektromobilitás szolgáltató az országban. A cég több mint 100 saját töltőállomást telepített országszerte. A Decathlon áruházakba telepített villámtöltőkkel ők voltak azok, akik jelentős kerülők és várakozások nélkül elérhetővé tették Magyarország legnagyobb részét kisebb akkuval szerelt villanyautósok számára is. Külön dicséretet érdemel, hogy a villámtöltők mellé szinte minden helyszínen került AC töltőoszlop is, így több autó tölthet egyszerre, még ha a később érkező lassabban is. Olyan helyszínekkel is rendelkeznek már az országban, ahol egymás mellett, vagy egymástól néhány kilométerre több DC töltőoszlopot is üzemeltetnek. A SPAR áruházlánccal együttműködve AC töltőoszlopokat telepítettek SPAR áruházak parkolóiba, valamint több önkormányzattal együttműködve is üzemeltet a cég AC töltőket országszerte. 2019-ben a cég megvásárolta az e-Mobi hálózatát, így 336 töltővel bővült a Mobiliti hálózat, így a cég az ország legtöbb töltőpontot üzemeltető szolgáltatója lett.

A Mobiliti töltőin már 2018-ban megkezdték a fizetési rendszer tesztelését, az e-Mobi töltőkön azonban 2020 április 1-től, illetve 2020 május 1-től bevezették a fizetős rendszert. A töltők a Mobiliti (korábban Töltőpont) applikációval valamint az alkalmazásból igényelhető, kulcstartó alakú RFID azonosítóval (fizikai ügyfélkulccsal) indíthatók. 2020 őszétől a Mobiliti alkalmazással és RFID kulcstartóval roaming szerződés keretében világszerte 88 000 töltőpont használható. A 2020 július 6-tól elérhető díjcsomagok 2021. december 14-től nem választhatók.

A töltési díj jelenleg:

  • Minimum 40 kW teljesítményű DC és AC töltő: 100 Ft/perc 80 Ft/perc (visszavonásig él a kedvezmény)
  • Maximum 22 kW teljesítményű DC töltő: 120 Ft/kWh
  • Maximum 22 kW teljesítményű AC töltő: 100 Ft/kWh

 

NOVA FUTURA

A NOVA FUTURA Zrt viszonylag új szereplő az elektromobilitás szolgáltatók között, és egyelőre nem is rendelkeznek túlságosan sok töltőponttal. A töltőpontok helyének kiválasztása miatt azonban mindenképp említést érdemel a cég, mivel olyan helyszíneken épültek meg az első (mindhárom szabványt támogató) villámtöltői (M3 autópálya Nagyfüged és Oszlár, M6 autópálya Tolna), amelyeket más szolgáltatók viszonylag mostohán kezeltek, így a kisebb akkus autókkal is elérhetővé tették Nyíregyháza, Miskolc, Debrecen és Pécs régióját. Szintén dicséretre ad okot, hogy cég Magyarországon fejlesztett és gyártott AGT töltőoszlopokat telepít a töltőállomásaira.

A NOVA FUTURA oszlopain a töltés a töltőn elhelyezett és a képernyőn megjelenő QR-kód mobiltelefonos leolvasásával és a böngészőben megjelenő utasításokat követve, bankkártya adatok megadásával indítható, de tetszőleges RFID kártya is a töltőhöz tanítható, így az első alkalmat követően egyszerűbb és gyorsabb lehet a töltők használata.

A töltési díj DC töltőknél 99 vagy 169 Ft/kWh, AC töltőknél pedig 65 Ft/kWh + 1 Ft/perc vagy 79 Ft/kWh.

TEAPont

A TEAPont hálózata dinamikusan növekszik, így országszerte már 40 töltőoszlopot üzemeltetnek. A NOVA FUTURA-hoz és az ev-Directhez hasonlóan ők is a magyar fejlesztésű és gyártású AGT töltőket választották. Hálózatukban 75 kW teljesítményű DC töltők is megtalálhatók a hazánkban leggyakoribb 50 kW-os villámtöltők mellett, két helyszínen (Eplényben és Kislődön) pedig igazi különlegességként 5 autó tölthet egy időben egyetlen töltőoszlopról. Legnagyobb célállomás töltőjük Miskolctapolcán található, ahol 10 autó egyidejű töltésére van lehetőség.

A töltés indításának számos lehetősége van, az oszlopon lévő QR kód mobiltelefonunkkal történő leolvasása mellett az indításhoz használhatjuk a Teapont applikációt, betaníthatunk RFID kártyát vagy kulcstartót, de közvetlenül a cég weboldal is indíthatunk töltést. Az applikációban (vagy egyéb fizetési módokkal, pl. átutalás) bérlet is vásárolható, amely tetszőleges (min. 6000 Ft) egyenleg feltöltését jelenti, ami 10%-os engedményt nyújt a listaárakból.

A TEAPontokon a töltési díj:

Töltőoszlop maximális teljesítménye Töltési díj (listaár) Töltési díj (bérlet)
DC 75 kW 112 Ft/kWh 101 Ft/kWh
DC 50 kW 99Ft/kWh 89 Ft/kWh
DC 25 kW 89 Ft/kWh 80 Ft/kWh
AC 22 kW 79 Ft/kWh 71 Ft/kWh
AC 7,2 kW 69 Ft/kWh 62 Ft/kWh
AC 3,6 kW 65 Ft/kWh 60 Ft/kWh

A listaárakból 1 évig 10%-os kedvezményt kap minden taxis és belföldi személyszálltó, valamint az a villanyautós, aki új helyszínt ajánl töltőpont üzemeltetésre és az meg is valósul.

evDirect

A szolgáltató egyik különlegessége, hogy kizárólag 75 kW-nál nagyobb teljesítményű töltőoszlopokat üzemeltet Velencénél az M7 autópálya mellett, Mosonmagyaróváron, Szekszárdon, és hamarosan Siófokon is. A másik, amiben egyediek, hogy a töltésért utólag, két hetenkénti elszámolásban banki átutalással vagy bankkártyával fizethetünk. A töltés indítható RFID kártyával, applikációval vagy a cég honlapjáról.

Az evDirect töltőin a DC töltési díj 125 vagy 159 Ft/kWh, az AC töltés ára pedig 99-119 Ft/kWh. A töltési díj az egyes töltőoszlopokon eltérő, így érdemes töltés előtt tájékozódni.

Parkl

A Parkl megalakulásakor a parkolást igyekezett egyszerűbbé tenné az autósok számára, majd egyre fontosabb lett számukra a villanyautósok kiszolgálása is. Jelenleg országszerte több mint 60 helyszínen több mint 250 töltőoszlopot üzemeltetnek, melyeken a töltés a Parkl applikációval indítható el. A töltési díj helyszíntől függően eltérő, ezért azt mindig érdemes az applikációban ellenőrizni. Az AC töltés jellemzően a 75-125 Ft/kWh tartományban várható, a 25 kW teljesítményű DC töltés 150 Ft/kWh, ezen kívül egyes töltőoszlokon 65 Ft kényelmi díj is fizetendő.

Shell

A Shell 2019 második felében telepített két magyarországi, autópálya pihenőben lévő benzinkútjára háromszabványos villámtöltőt, Gelej és Székesfehérvár térségében, majd 2022-ben Budapesten is elkészült két ultra töltő. A Shell Recharge néven működő szolgáltatás töltőoszlopait 2020 július 1-től a Mobiliti alkalmazással lehet elindítani, a töltési díjak a Mobiliti töltőkkel azonosan 80 Ft/perc, az akciós ár visszavonásáig.

STOP SHOP – Emobility Solutions

A STOP SHOP bevásárlópark 14 magyarországi helyszínén összesen 116 elektromos autó töltőpont található, melyeket a kezdeti ingyenes tesztidőszakot követően 120 Ft/kWh díjért lehet használni az Emobility Solutions applikációval.

Ionity

Az Európában már több mint 260 töltőállomással rendelkező Ionity Magyarországon 5 db töltőállomást üzemeltet, melyek mindegyikén 4-4 csak CCS autók töltésére alkalmas, azonban akár 350 kW teljesítményre is képes töltőoszlop található. A töltők az M1 és M7 autópálya mentén találhatók Bábolna, Kajászó és Balatonkeresztúr közelében, illetve az M0 mentén Szigetszentmiklóson (csak 2 oszlop).

A töltéshez használható az Ionity saját alkalmazása is, amivel a töltési díj 280 Ft/kWh. A Passport csomagra előfizetve havi 6500 Ft-os díjért (12 havi szerződéssel) 120 Ft/kWh díjért tölthetünk. Ha valamelyik partner szolgáltató kártyáját vagy alkalmazását használjuk, 120-150 Ft/kWh díjért tölthetünk a villámgyors töltőoszlopokról. A legolcsóbb töltésre az Ionity csoport (BMW Group, Daimler AG, Ford Motor Company és a Volkswagen Group az Audival és a Porsche-val, valamint Hyundai és KIA) tagjainak saját elektromobilitás szolgáltatóktól kártyát igénylő autótulajdonosoknak van lehetősége. Bárki igényelheti a német Maingau szolgáltató kártyáját is, amivel néhány centtel kedvezőbb a töltési díj.

Tesla Supercharger

Kissé kakukktojás a Tesla Supercharger hálózata, amely már 7 magyar helyszínnel rendelkezik. Először is kizárólag a Tesla tulajdonosok használhatják a Superchargereket, ők pedig nyilván tudják hol találnak ilyeneket, hiszen az autók navigációs rendszere is tartalmazza ezeket a töltőket. Másrészt nehéz besorolni a szolgáltatót az ingyenes vagy fizetős kategóriába, hiszen a 2016 előtti Teslák korlátlanul ingyenesen használhatják a töltőket az autó teljes élettartama alatt, a fiatalabb Model S és Model X mellé már csak az első tulajdonos kapott korlátlan ingyenes töltést. A Model 3 tulajdonosoknak elvileg már fizetni kell, a gyakorlatban azonban tudomásom szerint a magyar helyszíneken egyelőre még senkinek sem számláznak, ráadásul a Tesla ajánlási programjában sokan kaptak ingyenes mérföldeket. A lényeg tehát, hogy a Teslások többsége egyelőre ingyenesen tölthet a SuC oszlopokon.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.