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
auto
2024. 10. 14. hétfő
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

A koronavírus globális elterjedése, a lakosság mozgásának korlátozása, az autókereskedések bezárása, valamint a gyártósorok leállása kétségtelenül nem tett jót az autópiacnak, ám a 2020 első negyedéves autóértékesítési adatokat bemutató tegnap megjelent cikkünkből az is kiderül, hogy a járvány legkisebb vesztesei a villanyautók voltak, melyeknek korántsem zuhant akkorát a népszerűsége, mint a belsőégésű járműveké. A piaci viszonyok felborulása olyan érdekes szituációkat eredményezett, mint például az, hogy az európaiak több tisztán elektromos autót vásároltak, mint a világ legnagyobb autópiacát birtokló kínaiak, de a legkelendőbb személyautók listája is egész másképp alakult idén január és március között, mint korábban. Mindezt úgy, hogy Európa államai csak február végétől jelentették be első fertőzöttjeik megjelenését, azaz két teljes hónap az autópiacot érintő intézkedésektől mentesen zajlott le. Az igazán érdekes adatokat tehát az év második negyedévére várhatjuk.

Egy kis előzetesként szolgál viszont a brit Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) által publikált adatsor, ami az Egyesült Királyság áprilisi újautó-eladásait mutatja. Mondani sem kell, hogy miután Boris Johnson miniszterelnök már március 23-án kihirdette a teljes zárlatot az országban – beleértve az autószalonok bezárását, és a kijárási korlátozást is – áprilisban teljesen bedőlt az autópiac. Számszerűen ez azt jelenti, hogy a múlt hónapban körülbelül 97%-kal kevesebb új autót vásároltak a britek, mint 2019 áprilisában. Hasonló mélyrepülést produkált minden olyan európai ország autópiaca, amelyet a legsúlyosabban érintett a járvány: Franciaországban 88,8%-ot, Olaszországban 97,5%-ot zuhantak az eladások. Ennyire kevés új autót egyébként utoljára 1946 februárjában vettek a britek.

Áprilisi újautó-regisztrációk 2004 és 2020 között az Egyesült Királyságban, Forrás: SMMT

A villanyautók kiváltságos helyzete a szigetországban az alábbi táblázatban mutatkozik meg: míg minden meghajtásból (ideértve a konnektoros hibrideket is) 94-99%-kal kevesebb fogyott, mint egy évvel korábban, addig a tisztán elektromos modellekből mindössze 9,7%-kal vásároltak kevesebbet a fogyasztók. Ez pedig az összes új autón belüli részesedésüket is korábban nem tapasztalt magasságba, 31,8%-ra emelte.

Újautó-eladások áprilisban meghajtás szerint, Forrás: SMMT

Az, hogy a villanyautók ennyire stabilan meg tudtak kapaszkodni, alapvetően két dolognak köszönhető: az egyik a vállalati flották, amelyek az összes 4321 autóból 3090-ért voltak felelősek (72%), és a nemrég bevezetett adómentességnek köszönhetően döntően akkumulátoros modellekkel bővülnek, a másik pedig a Tesla Model 3 sikere, melyeket vélhetően hónapokkal korábban, online rendeltek meg a vásárlók. A legkisebb Teslából 658 darab talált gazdára áprilisban az Egyesült Királyságban, azaz minden hatodik vevő ezt a modellt választotta – ezzel a legkelendőbb autó lett meghajtástól függetlenül.

A legkelendőbb modellek, Forrás: SMMT

Az ország legkapósabb autóinak listájában nemcsak az első helyet, hanem a másodikat, és a kilencediket is tisztán elektromos szerezte meg. A Jaguar I-Paceből 367 darabot vettek a vásárlók, és az olcsónak kicsit sem nevezhető 64 400 fontos (26 millió forintos) indulóárával olyan modelleket előzött meg, mint a Vauxhall (Opel) Corsa és Crossland X, vagy a Seat León. A már sokkal inkább megfizethető Nissan LEAF-ből 72 darabbal lett több az utakon.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.