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
auto
2024. 10. 14. hétfő

A BYD is villanyautókat hoz Európába

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

A tervek szerint még ebben az évben megkezdi Tang EV600-as villanyautójának értékesítését Norvégiában a BYD, és nem kizárt, hogy a későbbiekben más európai piacon is forgalmazni fogja elektromos meghajtású modelljeit. Az akkucella-termeléssel is foglalkozó cégóriás Kína egyik legnagyobb elektromosautó-gyártója, ám az elektromobilitás világában nem jártas európaiak számára a hétköznapokból is ismerős lehet a BYD márkanév, hiszen a vállalat évek óta forgalmazza elektromosított buszait a kontinensen. Többek között a Flixbus flottájában is szolgált több mint egy évig egy tisztán villanyos BYD-busz, melynek üzemeltetését végül akkuproblémák miatt leállította a szolgáltató. Most a személyautók piacára is be akarnak törni a kínaiak, elsőként a skandináv országba, amelyet Isbrand Ho, a BYD európai ügyvezető igazgatója egy biztos piacnak tekint jól kiépített töltőhálózata és a villanyautók iránti magas lakossági kereslete miatt:

„Norvégia a természetes választás a BYD számára az európai piaci megjelenés kísérletekor. Az elektromos járművek széleskörű terjedése és használata, valamint egy átfogó töltőhálózat tekintetében Norvégia a legfejlettebb. Figyelmesen követjük majd, hogyan alakul a piac, de hosszabb távon a célkitűzéseink közé tartozik Norvégián túlra is kibővíteni személyautó-értékesítéseinket.”

BYD Tang EV600

Az első modell, a Tang EV600, egy teljesen elektromos SUV, mely rendkívül sikeres plug-in hibrid testvérei után tavaly lépett piacra Kínában. Ott öt, illetve hét üléssel választható, az energia pedig egy 82,8 kWh-s akkucsomagból táplálja a villanymotort, ami így egy feltöltéssel körülbelül 520 kilométeren keresztül tudja hajtani az autót az (Európában már nem használt, renkívül „optimista”) NEDC mérés szerint. Az erősebbik változatban két motor is dolgozik együttesen 360 kW teljesítménnyel, így az autó 4,4 másodperc alatt is fel tud gyorsulni 100 km/h-ra. Kínában átszámítva körülbelül 33 800 euróba (12 millió forintba) kerül a sportterepjáró, a norvég árat később jelenti be a BYD.

A tegnap bejelentett tervek szerint a villanyautót tisztán elektromos haszongépjárművek egy teljes sorozata fogja követni még szintén ebben az évben, amely magában foglalja a fentebb látható furgont, egy 7,5 tonnás, valamint az alább látható 19 tonnás kamiont, illetve vontatót is.

BYD villanyautók egyébként már korábban is koptatták a gumit európai aszfalton, 2013-ban a britek 50 darab e6-ot importáltak céges használatra, illetve egy brüsszeli taxiszolgáltatás is ezzel a modellel indult el 2014-ben. Magyarországon egyelőre két BYD e6-on van zöld rendszám, az autók valószínűleg a komáromi BYD buszgyár tulajdonában vannak. Az idei kínai offenzíva viszont ezeknél már sokkal komolyabbnak ígérkezik, hiszen a BYD mellett az Aiways, és a Byton is elindítaná első villanyautóját, az MG pedig újabb modelleket ígér – nem véletlenül, hiszen rengeteg az éhes száj, ahova nem jut eledel európai gyártótól.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.