Megéri villanyautóra váltani?
2020. május 1. komoly fordulópont a magyar villanyautózás történelmében: a nyilvános töltők nagyobbik felén megszűnt az ingyenesség. Tegnap összefoglaltuk, hogy az aktuális állapot szerint melyik szolgáltatónál mennyiért tölthetünk. Az eheti Villanyóra podcast felvételén újra felmerült közöttünk a klasszikus megéri-e villanyautóra váltani kérdés. Tibor számolgatta, hogy mennyibe kerül a fizetős töltés bevezetése után egy Veresegyház-Hódmezővásárhely oda-vissza, Balázs pedig bedobta a remek választ: forint/km alapon a 20 éves benzines Suzukival semmi sem veszi fel a versenyt.
El kell mondjam utálom ezt a kérdést. A megéri szónak miért kellene azt jelenteni, hogy a kedvezőbb üzemeltetési költségekkel visszatermeli a felárát? Egy elektromos autó rengeteg extrát nyújt egy hagyományoshoz képest, miért meglepő, hogy ennek felára van? Ha autóvásárláskor prémium autót választok a tucatmodell árának háromszorosáért, az megtérül valaha az üzemeltetés során? Megéri a bőrülés? Visszahozza a felárát az elektromos ablakemelő? Ha valakinek akkor tetszik egy autó, ha nyitható a teteje, miért ne lehetne az is a fő szempont, hogy ne legyen kipufogója?
Mindenesetre magam is rendszeresen tapasztalom, hogy mindenkinek ez az első kérdése, ha megtudja, hogy elektromos autót használunk. Ezért vettem egy nagy levegőt, kinyitottam az Excelt és gondolatban felvázoltam három tipikus felhasználói profilt.
Peremfeltételek
Mindhárom profilt ötféle autóval vagy lakóhellyel vizsgáljuk, ami elsősorban az AC töltés költségeit határozza meg.
- Villanyautós aki otthonra napelemet vásárolt, melynek beszerzési költségét a rendszer várható élettartamára leosztva az otthoni energiaköltsége 12 Ft/kWh
- Villanyautós otthoni töltési lehetőséggel, 37 Ft/kWh otthoni áramárral, tehát nem vesz napelemet, fizeti a villanyszámlát
- Társasházban élő villanyautós, aki otthon nem tud tölteni. Otthoni töltés helyett nyilvános AC töltőket használ. Ezek többségén az áramár 80 Ft/kWh. Akad néhány szolgáltató, amelyik ennél drágább, de van még néhány ingyenes is, így feltételezzük, hogy az alkalmi ingyenes töltések épp kiegyenlítik a drágább szolgáltatók felárát.
- Benzines autót használ, melynek fogyasztása 8 liter.
- Dízel autót használ, melynek fogyasztása 6 liter.
A tegnapi cikkünk alá egy olvasónk készített egy összehasonlító táblázatot a gyakori autótípusok számára megadta az áram DC töltésre vonatkozó árát a hazai elektromobilitás szolgáltatók DC árait (+Ionity) figyelembe véve. A táblázatból kapott átlagos DC villámtöltés ár 126 Ft/kWh.
A hagyományos autók üzemanyag árát 380 forintnak vettem (ugye senki nem gondolja, hogy a kijárási korlátozások után sokáig 300 alatt marad a benzin?)
Az autók szerviz periódusát 30 000 km vagy 1 évben határoztam meg. A hagyományos autóknál 50%-kal magasabb szervizköltségét határoztam meg, ezzel szerintem alábecsültem a valóságot. Tudom, akad olyan olvasó, aki maga cseréli az okosban vásárolt olajat, így az éves szervizköltsége mindössze 3000 Ft. Nos, én azzal számolok, hogy autósaink rendszeresen elviszik az autóikat a kötelező szervizre. Azonban viszonylag kedvező, vidéki árakat választottam. Az elektromos autónál egy szerviz 40 000 Ft, a hagyományosnál 60 000 Ft. Amelyik autós éves 50 ezret autózik, neki másfél szervizzel számoltam évenként, akik 30 ezernél kevesebbet mennek egy szervizlátogatással.
Elektromos autó esetében a napi ingázásnál 15 kWh, a belföldi utazásoknál 18 kWh, a külföldi utaknál 25 kWh fogyasztással számoltam 100 km-re, figyelembe véve a hosszabb utaknál az autópályás szakaszok magasabb arányát.
A napi ingázásnál a villanyautóknál AC töltéssel számoltam. A belföldi utaknál úgy kalkuláltam, hogy otthonról tele akkuval indul az autós, de út közben DC villámtöltőket vesz igénybe. A külföldi útnál otthonról tele akkuval indulunk, út közben DC villámtöltőket használunk, de a célállomáson jut időnk egy nyilvános AC töltésre, tehát hazafelé ismét tele akkuval tudunk indulni, de ebben az esetben nem részesülünk az olcsóbb lakossági áram vagy napelem kedvezményéből.
Az otthoni tele akku 37,5 kWh energiát jelent, így az autónk hatótávja ingázásnál 250, a belföldi utaknál 200, a külföldi utaknál 150 km.
Aladár, az agglomerációból
Aladár egy nagyvárosban dolgozik, de családjával az agglomerációba költözött. Szerencsés, mert munkahelye 12 kilométerre található, de kis kerülővel a gyerekeit is leteszi a környékbeli általános iskola előtt, így napi 30 kilométert ingázik. Hétvégére is mindig jut valami, bevásárlás, környékbeli kirándulás, így ezt az átlagos napi 30 kilométert az év 300 napján megteszi, ez összesen éves 9000 km. Minden második héten meglátogatnak egy rokont, vagy elutaznak feleségével egy belföldi romantikus hétvégére. A nagyszülők messze laknak, ezért ezek a havi kétszer előforduló utak átlagosan 400 kilométert tesznek ki, ez összesen évi 10 000 km. Évente két hosszabb útra, külföldi nyaralásra is elutazik a család, alkalmanként kb. 3000 kilométert mennek, ami további 6000 kilométerrel pörgeti meg a számlálót.
Aladár | alkalmanként | évenként |
---|---|---|
napi ingázás | 30 km | 9000 km |
havi 2 belföld | 400 km | 10.000 km |
évi 2 külföld | 3000 km | 6000 km |
összesen | 25.000 km |
Aladár autója évente kereken 25 000 kilométert megy. Amennyiben Aladár otthon napelemről tölt, évente 345 400 Ft az üzemanyag és szervizköltsége. Ha nem vásárolt napelemet, ez 405 400 forintra nő. Ha nincs otthoni töltési lehetősége, mégis elég bátor volt a villanyautó vásárláshoz, akkor 508 600 Ft a kiadásuk. Benzines autóval közlekedve 820 000, dízellel 630 000 Ft az éves költség.
Aladár | napelem | otthon tölt | panellakó | benzin | dízel</thą> |
---|---|---|---|---|---|
napi ingázás | 16.200 Ft | 49.950 Ft | 108.000 Ft | 273.600 Ft | 205.200 Ft |
havi 2 belföld | 124.200 Ft | 146.700 Ft | 185.400 Ft | 304.000 Ft | 228.000 Ft |
évi 2 külföld | 165.000 Ft | 168.750 Ft | 175.200 Ft | 182.400 Ft | 136.800 Ft |
éves szerviz | 40.000 Ft | 40.000 Ft | 40.000 Ft | 60.000 Ft | 60.000 Ft |
345.400 Ft | 405.400 Ft | 508.600 Ft | 820.000 Ft | 630.000 Ft |
Boglárka, a power-user
Boglárka kevésbé szerencsés, mint Aladár, bár munkahelye a nagyvárosban van, az élet vidékre sodorta (ilyen a szerelem…). Minden nap 60 kilométerről ingázik munkahelyére, így a napi futása 120 km. Ezt azonban csak az év 250 napján kénytelen megtenni. Ezzel éves 30 000 km pörög az autó órájába. Havonta kétszer ők is utaznak hosszabb távra belföldön, azonban ennyi hétköznapi autózás után már igyekeznek közelebbi célpontokat választani, ezért a belföldi utak átlagos távolsága csak 300 km. Ezekből 7500 km adódik évente. Jól keres, így évente három külföldi út is belefér, és mivel a közelebbi célpontokat mind látták, gyakrabban utaznak messzire, ezért a külföldi utazások átlagos futása 4000 km, azaz összesen éves 12 000 km.
Boglárka | alkalmanként | évenként |
---|---|---|
napi ingázás | 120 km | 30.000 km |
havi 2 belföld | 300 km | 7500 km |
évi 3 külföld | 4000 km | 12.000 km |
összesen | 49.500 km |
Bogi autója évente 49 500 kilométert fut. Ha a családi házuk tetején van napelem, akkor az éves autótöltés+szervizszámla 523 500 Ft. Napelem nélkül ugyanez 664 125 forint. Társasházban élve, otthoni töltés helyett AC töltőket használva a költségek 906 600 forintra emelkednek. Ha Boglárka benzines autóval járna, 1 594 800 Ft-ot hagyna a kasszánál, dízellel ez valamivel kevesebb, csak 1 218 600 forint.
Boglárka | napelem | otthon tölt | panellakó | benzin | dízel |
---|---|---|---|---|---|
napi ingázás | 54.000 Ft | 166.500 Ft | 360.000 Ft | 912.000 Ft | 684.000 Ft |
havi 2 belföld | 67.500 Ft | 90.000 Ft | 128.700 Ft | 228.000 Ft | 171.000 Ft |
évi 3 külföld | 342.000 Ft | 347.625 Ft | 357.300 Ft | 364.800 Ft | 273.600 Ft |
éves szerviz | 60.000 Ft | 60.000 Ft | 60.000 Ft | 90.000 Ft | 90.000 Ft |
523.500 Ft | 664.125 Ft | 906.600 Ft | 1.594.800 Ft | 1.218.600 Ft |
Cili, a városi
Cecila szerencsés, a munkahelye közel van, így csak besétál dolgozni minden nap. Bevásárolni, barátokhoz azért a hétköznapokon is gyakran átszalad, de a napi futása az év 300 napján mindössze 5 kilométer, így évente csupán 1500 km a hétköznapi felhasználás. Fiatalok, sokat utaznak belföldön, havonta 3 hétvégén is, azonban nem az autóban akarják tölteni a szabadidőt, így lehetőleg közeli célpontokat választanak. Ez azért nem mindig sikerül, így a hétvégi utazások átlagos futása 200 km. Ezekből éves 7200 km jön össze. Cecilia szülei Erdélyben élnek, őket gyakran látogatják, így a nyaralásokkal együtt minden második hónapra jut egy külföldi út. A külföldi utak átlagosan 1200 kilométeresek, így ez további éves 7200 km.
Cecilia | alkalmanként | évenként |
---|---|---|
napi ingázás | 5 km | 1500 km |
havi 3 belföld | 200 km | 7200 km |
évi 6 nyaralás | 1200 km | 7200 km |
összesen | 15.900 km |
Cili autója évente 15 900 kilométert tesz meg. Ez otthoni napelemmel évente 227 452 forintba kerül. Napelem nélkül 274 447 Ft, társasházban élve pedig 355 360 Ft a számla. Ha benzinessel járnának 543 360, dízellel 422 520 Ft lenne a végösszeg.
Cecilia | napelem | otthon tölt | panellakó | benzin | dízel |
---|---|---|---|---|---|
napi ingázás | 2700 Ft | 8.325 Ft | 18.000 Ft | 45.600 Ft | 34.200 Ft |
havi 3 belföld | 15.552 Ft | 47.952 Ft | 103.680 Ft | 218.880 Ft | 164.160 Ft |
évi 6 külföld | 169.200 Ft | 178.200 Ft | 193.680 Ft | 218.880 Ft | 164.160 Ft |
éves szerviz | 40.000 Ft | 40.000 Ft | 40.000 Ft | 60.000 Ft | 60.000 Ft |
227.452 Ft | 274.477 Ft | 355.360 Ft | 543.360 Ft | 422.520 Ft |