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 Jelentős fordulópont volt a ma hajnal a magyarországi elektromobilitás történetében: megszűnt az e-Mobi által telepített töltők ingyenessége. Ezzel a cég mind a 330 AC és DC töltőjén megindult az üzleti alapú elektromobilitás szolgáltatás, és befejeződött az e-Mobi töltőinek a Mobiliti szolgáltatási rendszerébe való integrációja. Így az NKM Mobilitás Kft. applikációjából már közel 500 töltőállomáson van lehetőség a töltések kezelésére és kifizetésére. A Mobiliti 2018 őszén kezdett aktívan töltőtelepítési programba, majd fél tucat, autópályák közelében elhelyezett villámtöltő és városi célállomás töltő telepítése után tavaly márciusban megkezdték az akkor még Töltőpont néven futó applikációban a fizetős szolgáltatás tesztelését. A tesztidőszak tulajdonképpen most ért véget, amikor a tavaly ősszel megvásárolt e-Mobi Nonprofit Kft. által üzemeltetett töltőkön is megindult a teljes értékű üzleti szolgáltatás. Az utolsó ingyenes töltések egyike Budapesten egy 22 kW-os DC töltőnél 2020. április 30-án kicsivel éjfél előtt. Az e-Mobi 50 kW-os töltőoszlopain már egy hónappal ezelőtt elkezdődött a fizetős szolgáltatás, tegnap éjjel a 22 kW-os AC és DC töltők voltak soron. A bő 300 töltőt a rendszer sorban állította le, majd a szükséges beállítások módosítása után indította újra. Az ingyenes töltések a legtöbb helyen éjfél előtt néhány perccel megszakadtak, majd néhány perccel éjfél után újra elérhetővé váltak.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 Az első fizetős töltés, ami a töltő újraindulása miatt 2 percen belül megszakadt, így még szintén ingyenes volt. A 22 kW-os DC töltők esetén újdonság a Mobiliti hálózatában, hogy minden töltéshez tartozik egy 500 forintos fix díj is, amit a rendszer nem számol fel, ha az első néhány percben technikai okokból megszakad a szolgáltatás. A mi 0 óra 2 perckor elindított töltésünk is megszakadt a töltő ismételt újraindulása miatt, így az az 1 perc 21 mp-es 0,3 kWh-t adó töltésünk még ingyen volt. Az első valóban fizetős töltés az e-Mobi 22 kW-os DC töltőjén. A második újraindítás után a rendszer már az új rendszer szerint működött. 2,5 kWh energiát töltöttünk az autóba, amiért a Mobiliti 200 forintot számlázott. Ezen felül kellett még kifizetni az 500 forintos fix töltés indítási díjat, ami ilyen rövid (teszt)töltés esetén húzós, de hosszabb, 25-30 kWh-s töltésnél már 1 kWh-ra vetítve már csak 17-20 Ft. Fontos tudni, hogy a 22 kW-os DC töltőkön az új rendszerben már nem működik a kijelző alatti nyomógomb. A töltés a Mobiliti applikációból, vagy a Mobilititől igényelhető RFID kártyával (kulcstartó, token, ki hogy hívja) indítható. Ennek eredményeként mostantól más sem tudja leállítani a mi saját töltésünket, ráadásul az applikációban követhetjük a töltés állását is (az autó töltöttségét nem, csak azt, hogy a töltés még folyamatban van-e, illetve hogy mennyi idő telt el az indulás óta). Az RFID token használatakor érdemes figyelni arra, hogy ne tartsunk egy kulcstartón egymás mellett több tokent, mert a roaming szolgáltatások bekapcsolása után előfordulhat, hogy a töltő a kulcstartón nem a Mobiliti, hanem valamelyik külföldi szolgáltató RFID azonosítóját érzékeli előbb, és a külföldi szolgáltatón keresztül, magasabb díjon indul el a töltés. A 22 kW-os AC oszlopok tegnap éjjel szintén fizetőssé váltak. Míg a Mobiliti többi AC töltőjén (jellemzően ENSTO) minden csatlakozó alatt külön RFID olvasó található, addig az e-Mobi töltőkön a két csatlakozóhoz egyetlen érzékelő tartozik. Az odaérintett kártya azon a csatlakozón indít töltést, amelyhez legutóbb lett kábel, illetve autó csatlakoztatva. Az RFID kártya természetesen a töltési folyamathoz van rendelve, így ha a töltőn két töltés van folyamatban, akkor az RFID ismételt érintésekor a töltő tudja, hogy melyik töltést kell leállítania. Mobiliti e-Mobi 22 kW-os AC 80 Ft/kWh 80 Ft/kWh 22 kW-os DC – 500 Ft/töltés + 80 Ft/kWh 43 kW-os AC 80 Ft/perc – 50 kW-os DC 80 Ft/perc 80 Ft/perc A töltési szolgáltatást gyakrabban igénybe vevő autósok számára a Mobiliti hamarosan előfizetéses csomagok formájában fog kedvezőbb töltési díjakat biztosítani. 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 Antalóczy TiborA Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!