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
auto
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

Jelentős fordulópont volt a ma hajnal a magyarországi elektromobilitás történetében: megszűnt az e-Mobi által telepített töltők ingyenessége. Ezzel a cég mind a 330 AC és DC töltőjén megindult az üzleti alapú elektromobilitás szolgáltatás, és befejeződött az e-Mobi töltőinek a Mobiliti szolgáltatási rendszerébe való integrációja. Így az NKM Mobilitás Kft. applikációjából már közel 500 töltőállomáson van lehetőség a töltések kezelésére és kifizetésére. A Mobiliti 2018 őszén kezdett aktívan töltőtelepítési programba, majd fél tucat, autópályák közelében elhelyezett villámtöltő és városi célállomás töltő telepítése után tavaly márciusban megkezdték az akkor még Töltőpont néven futó applikációban a fizetős szolgáltatás tesztelését. A tesztidőszak tulajdonképpen most ért véget, amikor a tavaly ősszel megvásárolt e-Mobi Nonprofit Kft. által üzemeltetett töltőkön is megindult a teljes értékű üzleti szolgáltatás.

Az utolsó ingyenes töltések egyike Budapesten egy 22 kW-os DC töltőnél 2020. április 30-án kicsivel éjfél előtt.

Az e-Mobi 50 kW-os töltőoszlopain már egy hónappal ezelőtt elkezdődött a fizetős szolgáltatás, tegnap éjjel a 22 kW-os AC és DC töltők voltak soron. A bő 300 töltőt a rendszer sorban állította le, majd a szükséges beállítások módosítása után indította újra. Az ingyenes töltések a legtöbb helyen éjfél előtt néhány perccel megszakadtak, majd néhány perccel éjfél után újra elérhetővé váltak.

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

Az első fizetős töltés, ami a töltő újraindulása miatt 2 percen belül megszakadt, így még szintén ingyenes volt.

A 22 kW-os DC töltők esetén újdonság a Mobiliti hálózatában, hogy minden töltéshez tartozik egy 500 forintos fix díj is, amit a rendszer nem számol fel, ha az első néhány percben technikai okokból megszakad a szolgáltatás. A mi 0 óra 2 perckor elindított töltésünk is megszakadt a töltő ismételt újraindulása miatt, így az az 1 perc 21 mp-es 0,3 kWh-t adó töltésünk még ingyen volt.

Az első valóban fizetős töltés az e-Mobi 22 kW-os DC töltőjén.

A második újraindítás után a rendszer már az új rendszer szerint működött. 2,5 kWh energiát töltöttünk az autóba, amiért a Mobiliti 200 forintot számlázott. Ezen felül kellett még kifizetni az 500 forintos fix töltés indítási díjat, ami ilyen rövid (teszt)töltés esetén húzós, de hosszabb, 25-30 kWh-s töltésnél már 1 kWh-ra vetítve már csak 17-20 Ft.

Fontos tudni, hogy a 22 kW-os DC töltőkön az új rendszerben már nem működik a kijelző alatti nyomógomb. A töltés a Mobiliti applikációból, vagy a Mobilititől igényelhető RFID kártyával (kulcstartó, token, ki hogy hívja) indítható. Ennek eredményeként mostantól más sem tudja leállítani a mi saját töltésünket, ráadásul az applikációban követhetjük a töltés állását is (az autó töltöttségét nem, csak azt, hogy a töltés még folyamatban van-e, illetve hogy mennyi idő telt el az indulás óta).

Az RFID token használatakor érdemes figyelni arra, hogy ne tartsunk egy kulcstartón egymás mellett több tokent, mert a roaming szolgáltatások bekapcsolása után előfordulhat, hogy a töltő a kulcstartón nem a Mobiliti, hanem valamelyik külföldi szolgáltató RFID azonosítóját érzékeli előbb, és a külföldi szolgáltatón keresztül, magasabb díjon indul el a töltés.

A 22 kW-os AC oszlopok tegnap éjjel szintén fizetőssé váltak. Míg a Mobiliti többi AC töltőjén (jellemzően ENSTO) minden csatlakozó alatt külön RFID olvasó található, addig az e-Mobi töltőkön a két csatlakozóhoz egyetlen érzékelő tartozik. Az odaérintett kártya azon a csatlakozón indít töltést, amelyhez legutóbb lett kábel, illetve autó csatlakoztatva. Az RFID kártya természetesen a töltési folyamathoz van rendelve, így ha a töltőn két töltés van folyamatban, akkor az RFID ismételt érintésekor a töltő tudja, hogy melyik töltést kell leállítania.

Mobiliti e-Mobi
22 kW-os AC 80 Ft/kWh 80 Ft/kWh
22 kW-os DC 500 Ft/töltés +
80 Ft/kWh
43 kW-os AC 80 Ft/perc
50 kW-os DC 80 Ft/perc 80 Ft/perc

A töltési szolgáltatást gyakrabban igénybe vevő autósok számára a Mobiliti hamarosan előfizetéses csomagok formájában fog kedvezőbb töltési díjakat biztosítani.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.
Összehasonlítás