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
auto

A szénerőműveket gazdasági szempontból is érdemes bezárni

energia
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

Az elmúlt hetekben beszámoltunk Ausztria és Svédország utolsó szénerőművének bezárásáról. Magyarország 2030-ig tervezi ezt a lépést megtenni. Elképzelhető azonban, hogy jobban járnánk, ha ennél jóval hamarabb megtennénk ezt a lépést.

Az Index.hu mai cikke a budapesti Regionális Energiagazdasági Kutatóközpont szakértői által készített tanulmányról számol be, amelyben a kutatók arra jutottak, hogy a vizsgált országok, Románia, Bulgária és Görögország, minél előbb bezárják a fosszilis tüzelőanyagokkal, lignittel működő erőműveket, annál jobban járnak nem csak környezetvédelmi, de gazdasági szempontból is.

A tanulmány három olyan országot vizsgált, melyek energiatermelő rendszere jelentős mértékben a környezetkárosító erőművekre épül. Görögország, Bulgária és Románia állítja elő ugyanis a lignit égetésből származó energia 9%-át az  Európai Unióban. A szénerőművek bezárásának pénzügyi megtérülése több pilléren nyugszik. Először is egyre olcsóbb a megújuló energiát felhasználó erőművek telepítése, másrészt a ligniterőművek bezárása értékesíthető szén-dioxid-kvótákat eredményez az adott ország számára. Ezen kívül a lignittel működő erőművek napjainkban már nem üzemeltethetők gazdaságosan, így azok üzemben tartása folyamatos állami támogatásra szorul.

Svédországban is bezárt az utolsó szénerőmű

A három ország közül a görögök 2028-ban terveznek felhagyni a szénégetéssel az erőművekben, Bulgária és Románia azonban egyelőre nem határozott meg időpontot. A kutatók szerint a görög dátumnál jóval korábban is le lehetne állítani a szénerőműveket, és már akkor is jelentős lenne az előrelépés, ha nem megújuló energiaforrásokkal, csak jóval tisztább földgáz alapú erőművekkel váltanák ki a szénerőműveket.

Romániában évi 200 millió, Bulgáriában 450 millió, Görögországban pedig 900 millió euróba kerül az állam, pontosabban az adófizetők számára a környezetszennyező erőművek üzemben tartása, azaz az érintett országokban az egész társadalom veszteségei csökkennének százmillió eurós nagyságrendben és a váltás nem is veszélyeztetné az energiabiztonságot, ha 2028 helyett akár már jövőre bezárnák a szennyező erőműveket.

Leállt Ausztria utolsó szénerőműve

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.
Összehasonlítás