Dacoltak a villanyautók a koronavírussal – Top 20 és európai rekordok

Lassan elkészülnek az eladási összesítések a világ autópiacairól, így megtudhatjuk hogyan alakultak az elektromos autók eladásai 2020 első 3 hónapjában. Több forrásból gyűjtöttünk adatokat és felettébb érdekes kép rajzolódott ki: úgy tűnik a villanyautók dacoltak a válsággal. Sőt, márciusban Európában már minden hatodik új autó villanyos (vagy valami olyasmi) volt.

Global Top 20 (+2)

Kezdjük mindjárt a fő grafikonnal, amelyik a világ 20 legnépszerűbb elektromos és konnektoros autóját mutatja – illetve mi kiegészítettük még két típussal a listát, mert érdekes lehet ezen modellek teljesítménye is. Mielőtt a részleteket nézzük érdemes megjegyezni azonban, hogy forrásunk a nem tölthető hibrideket nem listázza, tehát alább tisztán elektromos (BEV) illetve konnektoros hibrid (PHEV) adatokról lesz szó.

Forrás: ev-sales.blogspot.com, Tesla

A lista egészét nézve talán a legszembeötlőbb az, hogy radikálisan csökkent a csak Kínában kapható modellek száma tavalyhoz képest. 2019-ben a Top 20 pontosan fele volt ilyen, most mindössze 4 típus tartozik ebbe a kategóriába. Hogy ez amiatt van-e mert Kínát pont az első negyedév elején és derekán kapta telibe a vírus, vagy esetleg a helyi támogatási rendszer állandó variálása áll mögötte, azt nem tudjuk.

Ha elindulunk a modellek listáján, akkor talán senki nem lepődik meg, hogy az első helyen ismét a Tesla Model 3 áll, ráadásul 40%-os növekedéssel tavalyhoz képest. Az autó most már 2,5 éve van gyártásban és több mint egy éve kapható Amerikán kívül is – az elmúlt negyedévben több mint 70 ezret szállítottak ki belőle.

Számításaink szerint mostanra már közel 520 ezer Model 3 talált gazdára a világon és ezzel a típus átvette az örökranglista első helyét a Leaftől, amely úgy 475 ezer körül járhat.

Ugyan a legkisebb Tesla toronymagasan vezet, de nagyon figyelemreméltó az ezüstérmes Zoe teljesítménye. A francia kiskocsinak jót tett a frissítés, mivel tavalyhoz képest 77%-os növekedéssel több mint 20 ezerre emelkedtek az eladások. A csoport másik legendája a Nissan Leaf ugyanakkor további esést produkált. Bár szépen csillog az a bronz, de 19%-kal fogyott kevesebb belőle, mint tavaly.

Negyedik modellünk a konnektoros hibridek visszatérő eladási első helyezettje a Mitsubishi Outlander, amely 9%-os esés után épp csak 12 ezer darab fölött fogyott. Szorosan a nyomában egy nagy visszatérő VW e-Golf, amely 47%-ot ugrott 2019 első három hónapjához képest. Úgy néz ki, az ID sorozat csúszása miatt a cég felpörgette a gyártást, hogy segítse a veterán villanyautó utolsó verziója a flotta CO2 átlagát.

Új szereplő az Audi e-tron, amely 10 ezer feletti darabszámot tudott felmutatni és tavaly ilyenkor még nem volt a listán. Egy másik német modell, a legnépszerűbb villanyosított BMW, az 530e következik a listán, amely 22%-ot javított tavalyhoz képest. Mondjon bárki bármit az e-tron hatékonyságáról, vagy a hibrid BMW hatótávjáról, szerintem olvasóink közül mindenki örül neki, ha a két márka híve a dízel helyett ezeket a modelleket választják.

A Hyundai Kona EV egy méltán népszerű típus, de úgy néz ki 10 ezer fölé nem megy az eladási (vagy gyártási?) darabszáma. Ennél a stagnálásnál izgalmasabb, hogy a Peugeot e-208 közel 8800 darabbal debütált a lista 9. helyén.

A lista közepén két csak Kínában kapható modell következik, mi ezeket elegánsan átugorjuk és így két érdekes versenyzőhöz érkezünk. A VW Passat PHEV verziója 8 ezer darabbal a 12. helyen debütált, a Chevy Bolt (Opel Ampera-e) pedig ettől pár száz darabbal lemaradva a 13. helyen tért vissza a TOP 20-ba.

Ismét két kínai modell következik, azután megérkezünk a Tesla Model X-hez, ami gyakorlatilag ugyanannyi darabban fogyott, mint tavaly (-1% azaz 81 darab a különbség). A plug-in BMW 330e 6117 darabbal debütál a listán, ezt pedig a márkatárs i3 követi egy elég csúnya -39%-os teljesítménnyel. A Top 20-at két régről ismert autó legújabb verziója zárja – a Toyota Prius, az elektromos autózás egykori szimbóluma 21%-ot esett tavalyhoz képest, a Volvo XC60 konnektoros hibrid változata pedig éppen csak megcsípte az utolsó helyet.

És akkor jöjjön a ráadás, a plusz két modell. Azt nem tudjuk, hogy ezek a típusok pont a 21. és 22. helyre kerülnének-e, de a számok alapján még az is meglehet. A Tesla Model S mint elektromos autó szerepét, jelentőségét talán nem kell magyarázni, ami miatt felraktuk a számait az az, hogy az X-hez hasonlóan itt is megállt az esés és +4%-kal gyakorlatilag stabil 5300 feletti darabszámot hozott az autó. A Model Y pedig azért érdekes, mert gyártása csak valamikor január végén kezdődött és március közepén a gyár bezárásával le is állt. Az időszakban átadott kb. 4750 darabbal a típus a Tesla eddigi legsikeresebb gyártási rajtját produkálta.

A gyártók versenye az alábbiak szerint alakult.

Forrás: ev-sales.blogspot.com, Tesla

Ami a BEV/PHEV arányt illeti, ez picit az eddigi trendek ellenében változott, de egyelőre 3 hónap után még nem lehet levonni messzemenő következtetést. (Ráadásul itt negyedéves adatokat hasonlítunk össze évessel).

Forrás: ev-sales.blogspot.com

Európai Top 20 – nemvárt sikerek

Most nézzük meg, hogyan alakult a ranglista Európában, azután pedig kitérünk pár remek eredményre, érdekes mérföldkőre is.

Forrás: ev-sales.blogspot.com

Itt most eltekintünk tőle, hogy újra minden modellt felsoroljunk, hisze nagy az átfedés a globális listával, de azért van pár helyi érdekesség,amit megemlítenénk.

Kezdjük mindjárt az első helyezett Tesla Model 3-mal, amely tavalyhoz hasonlóan most is megtartotta az vezető helyét – még ha ez a Zoe remeklésének köszönhetően épphogy csak sikerült is. Ami igazán érdekes, hogy a negyedév végi lezárások ellenére az autó a Jato Dynamics adatai szerint a második legnépszerűbb modell lett a teljes európai autópiacon március hónapban. Természetesen ez nagy részben a Tesla negyedéves kiszállítási ciklusának köszönhető, de akkor is döbbenetes egy (prémium árú!) villanyautót látni beékelődve a Golf és a Focus közé.

Forrás: Jato Dynamics

A másik érdekesség a Peugeot e-208 5. helyes debütálása. A testvérmodell Opel Corsa-e 955 darabbal nyitott, de arról nincsen információnk, hogy ez a házon belüli nyolcszoros különbség a vásárlói preferenciák, vagy a gyártás indulásának eltérő üteméből adódik-e. Mi utóbbira tippelnénk, mivel a Corsa semmivel sem tűnik rosszabb választásnak mint a Peugeot, a formája pedig biztosan sokaknak tetszik a korábbi kommentek alapján.

A pozitív fejlemények között mindenképpen megemlítenénk az e-tron gyártásának felpörgését – 218%-os a növekedés -, illetve, hogy ezek szerint kiszállításra került majd 4 ezer e-UP! is. Negatívumként a Nissan Leaf és a BMW i3 eladásainak esésén akadhat meg a szemünk – előbbiből 15, utóbbi 36 százalékkal talált  kevesebb gazdára, mint tavaly.

Mennyi az annyi?

OK, de most ez sok, vagy kevés? Jók ezek az eladási számok, vagy nem?

Forrás: ev-sales.blogspot.com, Jato Dynamics

Nos a tavalyi év hasonló időszakához képest a villanyautók eladásai 7%-ot estek vissza. Ez nem túl jó hír, de ha hozzátesszük, hogy a globális személyautó eladások ugyanekkor 26%-ot estek, akkor már kicsit máshogy tekintünk az adatokra. A „miért” valószínűleg egy összetett kérdés és egyelőre csak találgathatunk. A villanyautókra általában jóval többet kell várni, mint a belsőégésű társaikra, mivel a legtöbb márka gyártási kapacitás problémákkal küzd. Ez nem újdonság, de egyben azt is jelenti, hogy valószínűleg a villanyautók vásárlói között kevesebb az impulzív, a kereskedés készletéből választó vevő és több a hónapokkal korábban megrendelt autó. Ráadásul aki elektromos autó vásárlása mellett döntött, valószínűleg már hónapok, évek óta tervezte azt, gondolkodott rajta – így talán kevesebben álltak el a vásárlástól az utolsó pillanatban.

Egy biztos, a negyedév közepétől kezdve sorra álltak le a világ autógyárai, zártak be a kereskedései, ezért egyszer csak megszűntek, vagy jelentősen visszaestek az elektromos eladások is. Az áprilisi és májusi számok, minden bizonnyal borzasztóan rosszak lesznek majd mindenkinél, de vajon mennyire?

Nos erre majd csak pár hónap múlva kapunk választ, de addig is zárjuk  sort egy meglepően pozitív statisztikával – mégpedig az európai elektromos autó eladásokkal. Az ev-sales.blogspot.com számai szerint, miközben az európai autópiac 52%-kal esett vissza, a konnektoros autók (BEV+PHEV) eladásai 41%-kal nőttek és majd 10%-ot tettek ki. A Teljes negyedév tekintetében 7,5% volt ez az arány.

Ha pedig a Jato Dynamics számait nézzük, amely március hónapra egy kalap alá veszi az összes hibrid és elektromos autót, akkor azt látjuk, hogy a benzinesek és főleg a dízelek visszaesése mellett már az autók 17%-a volt hibrid, vagy tisztán elektromos.

Forrás: Jato Dynamics

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.