Villanyautó állami támogatás: Lengyelország visszatáncolt

A közelmúltban rendszeresen beszámoltunk Európa országainak környezetbarát járművek vásárlására bevezetett programjairól. Ezúttal sajnos egy negatív fejleményről kell hírt adnunk. 2019 őszén Lengyelországban nagyvonalú támogatási rendszerének bevezetéséről számoltunk be. A bejelentett program szerint elektromos autóra 36 000 zloty (2,7 millió Ft), földgáz üzemű autóra 20 000 zloty (1,5 millió Ft), hidrogén üzemanyagcellás járműre pedig 100 000 zloty (7,5 millió Ft) összegű támogatást igényelhetnek, akik ezen meghajtási módok valamelyikére szeretnének váltani. A támogatás az autó vételárának maximum 30%-át teheti ki.

A támogatás legfőbb érdekessége a meglehetősen alacsony árplafon alkalmazása: a megvásárolt személyautó maximális vételára nem lehet több, mint 125 000 zloty (9 375 000 Ft). A rendszerbe egy ellentmondás is került, ugyanis ez a felső határ magánszemély számára a bruttó, cégek számára a nettó vételárat jelenti

A felső határ számos népszerű típust kizár a támogatható járművek köréből, mivel Lengyelországban például a BMW i3Nissan Leaf és a Volkswagen e-Golf ára egyaránt magasabb, mint 150 000 zloty. Egyes gyártók nemtetszésüket fejezték ki az ügyben, a Renault és a PSA csoport azonban árcsökkentéssel reagált (vélhetően épp ez volt a minisztérium célja a feltétel bevezetésével).

A támogatási rendszer 2020. január elsejétől lépett volna életbe, azonban az illetékes minisztérium határozatlan időre elhalasztotta a bevezetését. A halasztást az év elején a rendszer átdolgozásával indokolták. Az electrive.net Maciej Mazur, a Lengyel Alternatív Üzemanyagok Szövetsége vezetőjének véleményét tolmácsolta az ügyben. Mazur szerint a halasztás oka a környező országok negatív tapasztalatai lehetnek, ugyanis Szlovákiában például kevesebb, mint 4 perc alatt elfogyott a támogatásra szánt összeg. A szakértő véleménye szerint a támogatási összeg túlságosan magas lett volna, így mindössze 500 autó vásárlására jutott volna pénz. Ezen kívül a megvásárolhat autók vételárának plafonját túlságosan alacsonyan határozták meg, ezzel hátrányos helyzetbe kényszerítve a gyártók többségét. Mazur a korábban meghirdetett kb. 2,7 millió forintnak megfelelő támogatási összeg helyett körülbelül 1,7 millió forintos támogatást tartana reálisnak, így a keretösszegből több mint 600 autó vásárlása lenne támogatható.

Sajnos döntés egyelőre nem született a módosításról, így a belengetett támogatás már 5. hónapja húzódik. Áprilisban a samar.pl újságírója megkereste a minisztériumot, de konkrét választ nem kapott, mindössze azzal igyekezték megnyugtatni, hogy a témát nem felejtették el, a részletek kidolgozás alatt állnak. Elképzelhető, hogy a jelenlegi, koronavírus által okozott vészhelyzetben nem ez a lengyel kormány elsődleges gondja, így a COVID-19 a késlekedés oka.

Szlovákiában a vészhelyzet miatt felfüggesztették a villanyautó vásárlást ösztönző támogatási rendszert, azzal az ígérettel, hogy a vészhelyzet elmúltával folytatódni fog a program. Magyarországon felfüggesztésről nincs szó, azonban február elején kimerült az előző, eredetileg 2020 május 1-ig tervezett elektromos autókra szánt állami támogatás kerete.  Hazánkban február végén az ITM az elektromos autó támogatási rendszer folytatását ígérte, ráadásul az olcsóbb autók előnyben részesítésével, de a részletek egyelőre váratnak magukra.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.