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
auto
2024. 04. 26. péntek

Az eddig látott egyik legkülönlegesebb elektromossá alakítást vitte véghez az amerikai Shift EV csapata a világhírű énekes és dalszövegíró, Johnny Cash egykori autóján. Az 1970-es Rolls-Royce Silver Shadow műszaki állapota sokat romlott az évek során, ezért döntött úgy a jelenlegi, anonim tulajdonos, hogy felújíttatja, ám ami egy egyszerű restaurációnak indult, végül egy több évig tartó elektromosítási projektté nőtte ki magát.

A klasszikus külső ne tévesszen meg senkit, merthogy annak ellenére, hogy kívül-belül a brit oldtimer eredeti stíluselemeit láthatjuk, a meghajtás teljes egészében modernizálva lett. Olyannyira, hogy a restaurátorok nem vacakoltak leselejtezett alkatrészekkel sem, az autóba egy vadonatúj Tesla Model S darabjai kerültek, amit a tulajdonos csak azért vásárolt, hogy a csapat szétszedje, és a Rolls-Royce-ba építse.

A konverziót úgy akarták kivitelezni a készítők, hogy annak se a karosszériáján, se az utasterében ne legyen nyoma, és a projekt kezdetekor még ők maguk sem tudták, hogy a Tesla rendszerei hogyan lesznek képesek majd működőképessé tenni az autót. A legnagyobb kihívást az okozta, hogy összehangolják az elektromos hajtást a hagyományos meghajtás kezelőrendszereivel, azaz például hogy a villanyautót is a kézi váltókar tegye sebességbe, illetve az akkumulátor töltési szintje az üzemanyagszint-jelzőn jelenjen meg – magyarázzák a mérnökök a Digitaltrends hírportálnak adott interjúban. Mindez sikerült is, így alighanem ez a legjobban integrált Tesla-alapú elektromos átalakítás, ami valaha készült.

Nem lehetett persze minden módosítást elkerülni, biztonsági okokból szükség volt többek között egy kis OLED kijelző beépítésére, ami az autó figyelmeztető jelzéseit jeleníti meg. A 75 kWh-s akkupakk beszerelését viszonylag megkönnyítette a Rolls-Royce nagy tengelytávolsága, ám a klasszikus közel 25 centivel keskenyebb, mint a Model S, és egy 50 éves benzines masina alapvetően teljesen másképp épül fel, mint egy 2016-os villanyautó, így az építőknek meggyűlt a baja azzal, hogy mindent a megfelelő méretre faragjanak, és oda tudják beilleszteni, ahova kell.

További problémát jelentett a Tesla modern számítógép-, és érzékelőrendszerének átültetése és átkonfigurálása oly módon, hogy az megfelelően működjön. Ehhez meg kellett tartani az elektromos szedán digitális kijelzőit és érintőképernyőjét, ám ezek nem kaphattak helyet a retro utastérben, így a csomagtartóba költöztek. Nem hétköznapi megoldás, és nyilvánvalóan nem is tűnik praktikusnak, ám ne felejtsük, hogy minden funkció, amire a sofőrnek szüksége van az autóban, az eredeti vezérlőkkel irányítható.

A Tesla-hajtásnak köszönhetően a Rolls-Royce csendesebb és tisztább lett, simábban fut, teljesítménye megduplázódott (382 lóerő), és sokkal jobban gyorsul. A hatótáv sem mondható kevésnek, egy töltéssel akár 200 mérföldet (320 kilométert) is el tud menni az autó.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.