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
auto

Magasan vezeti a Model 3 a villanyautó eladásokat

elektromos autó piac
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

2020 első félévében az életünket számos területen a koronavírus világjárvány határozta meg. Természetesen az autópiacot is sokkolta a járvány, ilyen helyzetben az emberek elsődleges célja nem az autóvásárlás. A jelentős mértékű globális visszaesés mellett az elektromos autók növelni tudták piaci részesedésüket. Ennek számos oka között szerepelhet, hogy a legtöbb gyártó esetében a villanyautókra hosszabb a várakozási idő, így ebben a szegmensben némi késéssel jelentkezett volna a visszaesés, de mire a csökkenő eladások megjelentek volna az elektromos autóknál is, részben normalizálódott a helyzet. 2020-tól az autógyártóknak Európában büntetést kell fizetni, ha flotta szinten túllépik a 95 g/km széndioxid kibocsátást (teljes átlag, a valós értek gyártónként eltérő), így a koronavírustól függetlenül növekedett volna a villanyautók aránya. A vevők igénye is egyértelműen növekszik az olcsón üzemeltethető, tiszta üzemű elektromos autók iránt, amit jól példáz, hogy egyes modellek esetében a teljes idei évre gyártani tervezett darabszámot már 2019 őszén lekötötték a vásárlók.

Ez lesz a legnépszerűbb típus a pályázaton

A tisztán elektromos, akkumulátoros autók között a globális eladásokat hatalmas fölénnyel nyerte a Tesla Model 3. A 142 346 eladott autó több, mint a lista 2-7. helyezettjének eladásai összeadva. A második helyre Európa kedvence, és – saját felmérésünk szerint – a magyar állami támogatás nyertese, a Renault Zoe kapaszkodott fel, 37 154 db autó eladásával. A harmadik helyen a Nissan LEAF áll 23 867 eladással. A típus közel egy évtizeden keresztül birtokolta a legnagyobb példányszámban eladott elektromos autó címet, míg 2020 elején a Tesla Model 3 megelőzte. A Nissan Ariya viszont komoly technikai fejlődést ígér és a világszerte közkedvelt SUV kategóriában indul, így akár meg is szorongathatja a Teslát a következő években.

Dacia Spring: ebből lesz a legolcsóbb villanyautó?

A globális eladási lista negyedik helyezettje a Volkswagen e-Golf. Az autót a (szintén a Tesla egyeduralmát veszélyeztető) ID.3 megjelenése előtt jelentős kedvezménnyel kínálták. A magas eladási szám rámutat, hogy a piac ki van éhezve egy kedvező áron kapható elektromos autóra, így az elektromos Dacia Spring kisautó is okozhat hamarosan meglepetéseket, de nagy reményekkel érkeznek az európai piacra a kínai gyártók is.

Kína a jelentős állami támogatásnak köszönhetően néhány évvel a világ előtt jár az elektromos autók elterjedését tekintve. A nagy konszernek között is előfordul, hogy csak Kínában kínálnak egy-egy tisztán elektromos modellt, amit a világ többi része csak később, vagy egyelőre egyáltalán nem kapott meg. Ilyen például a Toyota, amelyről úgy tűnik kissé bealudta a technológiai váltást. Kínában azonban már ott vannak a villanyautó piacon, és a Lexus almárkájuk végre Európába is elhozta első elektromos modelljét. A globális piacon az ötödik helyre volt elég az elsősorban hazai piacon erős BYD, amelynek Qin Pro EV modelljéből 20 990 talált gazdára.

Elektromos autó eladások 2020 első félévében

Hatodik a Hyundai Kona elektromos változata. A típus népszerűségét többek között az garantálja, hogy kedvező fogyasztása és akku mérete hosszabb utazásokra is alkalmassá teszi. A hatótáv teszteken rendre a jóval drágább modellek között szerepel. Az idei évtől a típust Csehországban is gyártják, így az európai igények kielégítése felgyorsult. Hetedik helyen az Audi e-tron áll, amelyből erre az évre kb. 40 000 darab értékesítését tűzte ki célként a gyártó. A 17 592 darabos eladással kicsit el vannak maradva ugyan a tervektől, de figyelembe véve az év eleji akku hiány miatti gyárleállást, amit koronavírus veszélyhelyzet követett, az elmaradás mértéke nem tűnik jelentősnek. Ezután ismét két kínai modell, a GAC Aion 6 és a SAIC Baojun E-series következik, de az első tízbe éppen befért az idén debütált Tesla Model Y is.

Aki a felhasználási szokásai miatt még nem tud tisztán elektromos autóra váltani, esetleg tudna, de nem meri meghozni ezt a döntést, de szeretné kipróbálni a csendes, rezgésmentes üzemet, gyakran választ egy PHEV modellt. Ezek eladásait sokáig a Mitsubishi Outlander vezette, amely az egyetlen DC töltési lehetőséggel is rendelkező hibrid modell, legalábbis amíg a BMW i3 REX változatát nem ebbe a kategóriába soroljuk. 2020 első felében azonban a BMW letaszította a trónról a japán városi terepjárót, ugyanis a BMW 530e modellből 20 586 példány talált gazdára. A második helyre került tehát a Mitsubishi Outlander PHEV, 18 531 eladással. Harmadik a Volkswagen Passat GTE, amelyből 15 670 fogyott.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.