A legmegbízhatóbb és a legproblémásabb autó is Tesla?

A Teslák gyártási minősége sokat javult már a kaliforniai gyártó indulása óta, de azért a legtöbben egyetértenek abban, hogy az autóik összeszerelési minősége még nem érte el az európai prémium gyártók színvonalát. Persze egy-egy vásárlói horror sztori, vagy annak ellenkezője még nem mond el sokat a gyártás egészéről, ezért mindig érdekesek azok a felmérések, amelyek több ezer autóst érintenek. Anno beszámoltunk a Bloomberg nagyszabású kutatásáról amely meglepően jó eredménnyel zárult.

A közelmúltban pedig az amerikai JD Power is közzétette éves kérdőívijének eredményeit, ahol a legutolsó helyen végzett a Tesla. (Igaz az is, hogy vannak újságírói aggályok a felmérés minőségével kapcsolatban, de ettől még az eredmény az ami.)

Executive car – a brit középkategória legjobbjai

Most a brit What Car végzett kutatást a szigetország 13,000 autósa között, a 0-5 éves járművekkel kapcsolatban, az eredmény pedig a Tesla szempontjából igen pozitív és a fentiek után igen meglepő is lett. A felmérés szerint ugyanis a Tesla Model 3 a legmegbízhatóbb középkategóriás autó.

Advertisement

A kutatás adatai szerint 99,4%-os volt a kis Tesla eredménye, aki pedig hibákat tapasztalt annál ezek leginkább (5%) a belső összeszerelés minőségét érintették és a cég egy napon belül ingyen orvosolta azokat.  A meghibásodott autók egyik sem lett mozgásképtelen, saját erejükből jutottak a szervizbe. A lap által idézett jellemző tulajdonosi vélemény szerint minden tökéletes az autóval kapcsolatban és az internetről ismert korai példányok gyártási hibái már nem tapasztalhatók.

A lista második helyén a Skoda Superb végzett 98,3%-kal. Itt a jellemző problémák a motor (2%) az autó belső kialakítása (2%) és a meghajtáson kívüli elektronika (2%) körül jelentkeztek. Érdekes, hogy míg a benzinesek mindössze 10 addig a dízelek 24 százaléka volt problémás. Az autók felét egy napon belül javították a szervizben és 75%-uk vezethető maradt a meghibásodás után is.

Harmadik helyen a Mazda 6 végzett 98%-kal. A japán autó tulajdonosai közül 14% jelentett valamilyen problémát, de egyik hiba sem tette használhatatlanná a járművet. A legtöbb gond az infotainment és navigációs rendszerrel volt, ezt követték a motorikus problémák.  A szervizek az esetek 75%-ában egy napon belül elvégezték a javítást.

EZT OLVASTAD MÁR?  Felpörgeti a Kona EV gyártását a Hyundai

Közepes alá

Érdekes megfigyelni, hogy ahogyan az amerikai felmérésben, úgy itt is feltűnően nagy a prémiumok aránya a középkategóriás lista alján.

Alulról a harmadik az Audi A4 dízel 89,8%-kal. A német szedánokból a benzinesek 21, míg a dízelek 21 százalékával volt valamilyen gond. A legtöbb gond az autók akkumulátorával volt, ezt követte a motoron kívüli elektronika, a kaszni, a fék és a felfüggesztés. Bár az autók többsége vezethető maradt, harmaduk több mint egy hétig szervizben volt és csak a meghibásodások 80%-át fogadták el garanciális esetnek.

Alulról a második az Opel (Vauxhall) Insignia Grand Sport lett 87,4%-kal. A tulajdonosok negyede jelentett hibát és legtöbbször a kuplung vagy a váltó okozott gondot. Ezt követte a kaszni, a motor, az elektronika és a felfüggesztés. Az autók közel fele mozgásképtelen lett a meghibásodástól és több mint egy hétig volt szervizben. A garanciális javítás itt is 80% körül volt.

A felmérés legalsó fokán a Mercedes C osztály végzett 87,3%-kal. A német típus példányainak harmadával volt probléma és ezek harmada nem tudott 4 keréken a szervizbe jutni. 25% volt az egy hétnél hosszabb boxkiállások aránya és 81% volt garanciális javítás. A leggyakoribb hibaforrások a motoron kívüli elektronika, a kipufogórendszer, az üzemanyag rendszer, az akkumulátor, a karosszéria, az infotainment és navigáció, a fék, a kormány, a motor, a váltó és kuplung, illetve a beltér minősége.

A német prémiumok illesztési hézagjainak minőségéről nem kaptunk információt, de biztosak vagyunk benne, hogy kifogástalanok.

A top villanyautók

De mi a helyzet az elektromos autókkal? Nos nem meglepő módon ebben a kategóriában is a Tesla Model 3 végzett az élen – nem ismételjük meg a fent leírt tapasztalatokat.

Tesla Model 3 - 3M Satin Ocean Shimmer fóliában:
Tesla Model 3 – 3M Satin Ocean Shimmer fóliában: Forrás: Twitter/Oleg Savov

A második helyen a Hyundai Kona áll, amely 98,5%-kal végzett. A felmérésben szereplő példányok közül csak 7%-kal volt valamiféle probléma, és itt is a 12 voltos kis aksi volt legtöbbször a ludas. A Hyundai, amely hazánkban 5 év teljes körű garanciát ad, minden hibát egy héten belül ingyen javított, és az összes autó saját lábon jutott el a szervizbe.

Harmadik szintén egy kiforrott modell, a BMW i3 lett 97,9%-os eredménnyel. A vizsgált populáció 13%-ával volt gond –  a leggyakoribb bűnösök az infotainment és navigációs rendszer, illetve a belső összeszerelési minőség voltak. A BMW sem kért pénzt a javításokért, amelyeknek harmada tartott egy hétnél tovább. ezeket a kocsikat sem kellet trélerrel a szervizbe szállítani.

EZT OLVASTAD MÁR?  Újabb General Motors gyárból tűnik el a belsőégésű motor

Rövidzárlat

A villanyautó toplista alján alulról a harmadik a Nissan Leaf I, amely 95,6%-ot kapott a pontozásban. A japán villanyautó első generációjából 15%-kal volt gond, és itt is az elektronika illetve az infotainment a leggyakoribb hibaforrás. Egy autó sem lett mozgásképtelen és a hibák háromnegyedét garanciában javították – az esetek felében kevesebb mint egy nap alatt.

Alulról a második az MG ZS EV lett 89,4%-kal. A példányok 7%-ával volt gond és ezek mind mozgásképtelenek is lettek több mint egy hetes javítási idővel. Ennél az autónál az aksival, a villanymotorral és az elektronikával is sok a probléma, bár ezeket garanciálisan javítják is.

MG ZS EV (forrás: MG)

És végül a legutolsó helyen egy másik Tesla, a Model S található. A 85,7%-os eredmény sem túl jó, de a legnagyobb szégyenfolt, hogy az autók 61%-ával volt valamiféle gond. 28%-nál a karosszéria elemek, 22%-ban a hajtáson kívüli elektronika (tippelhetünk a kilincsek motorjára?), 11%-ban a belső összeszerelés, 6%-ban a motor elektronikája a fék illetve a felfüggesztés okozott gondot. Az autók mindegyike vezethető maradt, és 93%-nál ingyenes volt a szerviz, de a járművek felénél a javítás több mint egy hétig tartott. Arról nincs információ, hogy ez hogyan oszlott meg évjáratonként, de azt tudjuk a típusról, hogy a gyártás elején sokkal több gond volt mint manapság – nem véletlen, hiszen ez volt a Tesla első igazi saját gyártású autója.

Elektromos autót használsz?