3x jobb a Model 3 minősége mint az átlag új autóé

Valószínűleg az eddigi legnagyobb független adatgyűjtés végezte el a Bloomberg a Tesla Model 3 tulajdonosok körében, hogy a végére járjon a sok rajongó és ellendrukker véleménye mellett, hogyan vizsgázott a világ vezető villanyautó típusa a való életben.

Az 5000 tulajdonos válaszait feldolgozó 4 részes cikksorozat első kettő írását publikálták az elmúlt héten – most az elsőből készítettünk összefoglalót. A Bloomberg újságírói hónapokig gyűjtötték az adatokat és igen látványos, kreatív és interaktív formáit találták meg annak, hogy ezt megosszák a közönséggel. A legtöbb grafikonnál az egeret az oszlopok fölé mozgatva további, az idősíkon mozogva dinamikusan változó adatokat tudunk meg. De szófelhő-szerűen megosztották magukat szöveges válaszokat is, a sok adat között pedig a különböző címkék ki és bekapcsolásával barangolhatunk.

Száz szónak is egy a vége, akit a téma mélyebben érdekel, annak melegen ajánljuk a fenti linken az eredeti cikk, vagy legalábbis a grafikonjai átböngészését. A legfontosabb megállapításokat azonban alább mi is átfutjuk.

Minőség és megbízhatóság

Ha van bélyeg ami ráégett a Teslára, akkor az a Model 3 pocsék összeszerelési minősége. Bár az első pár ezer autónál egyértelműen volt bőven javítanivaló, érdemes észben tartani, hogy a szép új internetes világunk ugyan forradalmasította az információáramlást, de gyakran erősen torzít is, ha problémákról, panaszokról van szó. Az akinek gondja van egy termékkel, elég erősen motivált, hogy dühét a világba kiáltsa, ezért sok ilyet látni (mindenről) a közösségi médiákon, fórumokon. Mire ezeket a sorokat olvassák már több mint 370 ezer Model 3 szeli a világ útjait, de ebből a tömegből úgy 369 ezer embertől soha nem hallunk. Ezért jó egy ilyen, még, ha talán nem is reprezentatív, de nagy volumenű felmérés.

Forrás: Youtube/TechJunkie
Forrás: Youtube/TechJunkie

Az első és talán legmeglepőbb adat az autók minőségéről szól. Mielőtt az adatokat ismertetjük érdemes egy számot észben tartani. Az amerikai J.D. Power nevű autóipari adatokat kutató cég felmérése szerint az új autóknál tapasztalható iparági hiba-átlag 100 autóra 91 (!) probléma. A szám elsőre talán sokkolónak hathat, de a “hiba” az egészen kis karcolástól a teljes működésképtelenségig sok mindent felölelhet.

És, hogy akkor hogyan teljesített a Model 3?

Bloomberg Model 3 felmérés
Az újonnan átadott Model 3-ak hibái. Forrás: Bloomberg

A fenti ábra azt mutatja meg, hogy a használat első 30 napja alatt hány hiba jelentkezett 100 autónként a Model 3 vásárlók körében. Ebben persze vannak olyan autók is amelyek hibátlanok és olyanok is amelyekkel több probléma is volt – tehát ne úgy olvassuk, hogy 100 autóból mondjuk 40 hibás, hanem hogy 40 hiba volt összesen. Az időskála azt jelzi, hogy mikor vette át az autót az újdonsült tulajdonosa. A fehér oszlopok az apróbb hibákat, a kékek a nagyobb problémákat jelölik – ezekről majd még alább részletesen lesz szó.

2018 első három negyedévében 60-80 között mozgott a hibák száma, aztán ez 50-60 közé esett a következő februárig. Érdemes felidézni, hogy ekkoriban volt tele az internet a minőségi problémákról szóló beszámolókkal és bár ezek kétség kívül a szerencsétlenül járt tulajdonosoknak sok fejfájást okoztak,  messze az iparági átlag alatti számokról beszélünk. Az is igaz persze, hogy az iparági átlagban minden autó benne van, míg a Model 3 ára okán inkább a prémiumokkal kellene összehasonlítani, de erről nincs adat a Bloomberg írásában.

EZT OLVASTAD MÁR?  Európa legnagyobb autó akkumulátor gyárát nyitja az LG

Idén februárban aztán hirtelen 101-re emelkedett az érték – az oka pedig igen egyszerű, ugyanis ekkor indultak az európai és ázsiai kiszállítások, a hirtelen megnövekedett komplexitás pedig nem tett jót a minőségnek. Azóta viszont folyamatosan javult a minőség és 2019 szeptemberére 100 autóra már csak 35 hiba jutott, amiből 3,3 volt komoly probléma. Ez nagyjából harmada az iparág átlagának.

Az is jól látszik, hogy a hibák zöme, 80-90%-a az “apró hiba” kategóriájába tartozik. De mit is jelent ez?

Külső hibák

Az összes hiba nagyjából 40%-a az autó külsejét érintette és az előző negyedévben 100 autóra 28 ilyen hiba jutott – ezeknek 8%-a volt “komoly hiba”.

A külső hibák alakulása. Forrás: Bloomberg
A külső hibák alakulása. Forrás: Bloomberg

A legtöbb panasz a festésre érkezett – az összes megkérdezett 12%-a jelentett ilyen problémát. Ezt követték az illesztési hézagok (6%), karcolások és horpadások (5%), az üvegfelületek repedései (4%) és a tömítések (2%).

Forrás: Bloomberg
Forrás: Bloomberg

A komoly, vagy súlyos hiba kategóriába olyasmik kerültek, minthogy valakinek a teljes első csomagtér ajtót újra kellett fényezni, vagy a hátsó lökhárító árnyalata nem egyezett a karosszériáéval, beázott a hátsó csomagtartó, megrepedt az üvegtető. Az apróbb hibák között olyan karcolásokról és festékhibákról olvashatunk, amit a szervizben viszonylag gyorsan javítani tudtak, vagy hogy valamelyik lemezhézagon állítani kellett.

Érdekes megfigyelni, hogy a jelentések között böngészve sok olyasmit olvasni, ami valószínűleg a szállítás alatt bekövetkezett sérülés – a negyedév végi rendszeres rohanás csak megbosszulja magát. Ez majd csak a regionális, ázsiai és európai gyárak érkezésével fog jelentősen mérséklődni.

A belső

Az autó belsejében eleve jóval kevesebb probléma volt, mára pedig 100 autóra mindössze 7,3 kifogás jut és ezek mindegyike az “apró hiba” megjelölést kapta.

A legtöbb kifogás (5000-ből 164 jelentés, olyan 3%) az ülések nyikorgásáról szólt, míg a második helyen (2,5%) a belső anyagok hibáit említették. A dobogót alig pár jelentéssel lemaradva a különböző elemek zörgése vitte el.

Forrás: Bloomberg
A belső hibái. Forrás: Bloomberg

Komoly hibából nem jeleztek sokat (100 autóra 1,6 volt a csúcsérték a gyártás kezdetén), ha mégis volt ilyen, akkor ezek leginkább kiszakadt ülések, vagy a műszerfal komolyabb karcolásai voltak.

Elektronika, klíma

A Teslákat szokás úgy is említeni, hogy kerekeken guruló számítógépek. Mivel a Model 3-ban minden egyetlen érintőképernyőn jelenik meg, illetve innen irányítható és a klíma/szellőzés is különleges kialakítású, ezért különösen örvendetes, hogy mára 100 autóra nagyjából 2,5 hiba jut ezen a téren.

Forrás: Bloomberg
Az elektronika hibái. Forrás: Bloomberg

A legtöbb panasz (a válaszadók 4%-a) az érintő-képernyőre, illetve a szoftverre volt, de ezek többnyire újraindítással, vagy szoftverfrissítéssel megoldódtak. Nagyon kevesen számoltak be komoly hardveres gondról – ilyenkor az egész egységet cserélték. Minden egyéb probléma előfordulása 1% körül, vagy alatt volt a visszajelzések alapján.

Forrás: Bloomberg

Meghajtás, karosszéria, kormány és fék

Talán a legsúlyosabb és legveszélyesebb problémák tartoznak ebbe a körbe – itt 100 autóra 3 hiba jut manapság, ami 50%-os javulás. A leggyakoribb hibák is csak 1% körüli számban jelentkeztek az 5000 megkérdezett között, ebből a prímet 88 bejelentéssel a töltőnyílás ajtaja vagy reteszelése vitte el.

EZT OLVASTAD MÁR?  Kínában már rendelik a Model 3-at!
Forrás: Bloomberg
A hajtáslánc hibái. Forrás: Bloomberg

A fenti hibákról több anekdotát és részletet a Bloomberg oldalának szófelhőiben találni, de mielőtt továbbmennénk érdekes adatot találtam, amely az amerikai újságírók gyűjtését alátámasztania látszik. A Warrantyweek nevű a garanciális esetekre specializálódott hetilap (ilyen is van…) adatai szerint, a Tesla ilyen irányú költségei jóval az iparág nagyágyúi alatt vannak – fele, harmada annak.

Forrás: Warrantyweek.com
Az autógyárak garanciális javításokra költött kiadásai az árbevétel százalékában. Forrás: Warrantyweek.com

Az adat csak látszólag mond ellent a fentieknek, hiszen ez nem az átadáskor, vagy pár héten belül jelentkező problémákat méri, hanem éves mutatószám és az elköltött összeget veszti alapul. A Tesla 2018-ban mintegy 209 millió dollárt költött garanciális javításokra, míg éves árbevételük több mint 18 milliárd volt – tehát a Bloombergnél taglalt hibák viszonylag olcsón javíthatóak voltak. A cég egyébként tavaly kétszer ennyi pénzt tett félre garanciális ügyekre, úgyhogy valószínűleg őket is meglepte a jó eredmény.

Vevői elégedettség

Talán mindennél beszédesebb a cikksorozat első részének zárásban taglalt adatsor, amelyben arra keresték a választ, mennyire elégedettek autóikkal a Teslások. A részletek előtt mutatok egy átfogó képet, amely minden egyes választ megjelenít, színes négyzetek formájában.

Forrás: Bloomberg
Fent az új autó átvételének első hónapjában tapasztalt minőség, lent az azóta mutatott megbízhatóság. Forrás: Bloomberg

Az felső rész az első 30 nap tapasztalatait, az alsó az azóta eltelt időben tanúsított megbízhatóságot mutatja. Az eredményt nem kell nagyon magyarázni – a kép jobb szélén lévő vékony sötét és világos-narancs kockák mutatják a nagyon, vagy valamennyire elégedetlen ügyfeleket.

De mégis mitől ennyire elégedettek az emberek az autóikkal?

Forrás: Bloomberg
Hogyan értékeli a dizájnt és a teljesítményt? Forrás: Bloomberg

Az első körben a dizájnra és a teljesítményre kellet 1-5-ig pontot adni különböző szempontok alapján. A legrosszabb átlaga is 4,58 lett.

A lista tetején a vezetési élmény 4,97-es átlagot kapott az 5-ből, de a hatótáv sincs nagyon lemaradva. A belső és külső dizájn is 4,8 felett végzett amiből látszik, hogy akik Model 3-at vesznek nem érzik úgy, hogy kompromisszumot kellett kötni ezen a téren. Nem vagyok meggyőződve, hogy minden villanyautó vevői így pontoznák autójukat. Ezt követik a fékek, az ülések, a csomagtér, a klimatizálás, a kilátás, majd a belső anyaghasználat.

Forrás: Bloomberg
Milyenek az autó szolgáltatásai? Forrás: Bloomberg

Végül az autó szolgáltatásairól kérdezték a tulajdonosokat és itt is remek eredmények születtek. Az ingyenes szoftverfrissítések egyértelműen az első helyen végeztek, ezt követte az érintőképernyős kezelőfelület, a hangrendszer és a navigáció. A kulcs nélküli ajtónyitás, a telefonos app, a rádió/zene és a Sentry Mode mind 4-es felett osztályzatot kaptak – ez alá csak két dolog csúszott be. Az automata ablaktörlőkre mi is sok panaszt hallottunk már és én sem kedveltem őket a múltkori rövid teszt alatt. Tudja ezt a cég is és ígérik hamarosan javulni fog a rendszer szoftvere. Végül a beszédfelismerés zárta erős közepessel a sort – ha ez már angolul sem brillíroz, valószínűleg a telefonban tárolt magyar nevekkel még annyira sem boldogulna.

Hamarosan folytatjuk a második rész összefoglalójával.

Elektromos autót használsz?