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 Nyáron már egy rövid cikkben beszámoltunk arról, hogy a Teslák memória problémája miatt vizsgálódni kezdett az amerikai közlekedési hatóság, azonban a probléma megér egy részletesebb ismertetést is. Már 2012-ben az első Tesla Model S hatalmas, 17 hüvelyk méretű középső érintőképernyőt kapott, amelyen az elérhető szolgáltatások köre évről évre bővült. Az internetes böngésző mellett megjelent a Spotify zenei streaming, Netflix és Youtube video streaming is. Ennek eredményeképp az eredeti médiavezérlő egység (MCU – Media Control Unit) teljesítménye egyre inkább kevésnek tűnt. 2015 decemberig az autókat az első, MCU0 kódnevű egységgel gyártották, 2015 december és 2018 március között az MCU1 volt az alkatrész neve, majd 2018 márciusában megjelent az MCU2 médiavezérlő egység. Közben megjelent a Model X is a piacon, melyek első évjárataiban hasonló médiavezérlő került, mint a Model S-be. Mi a gond valójában? Sajnos nem csak teljesítmény problémák merültek fel a korai egységeknél, kiderült az is, hogy az eredeti MCU-nak van egy gyenge pontja is, amely előbb vagy utóbb minden autóban komoly problémát fog okozni. A régebbi MCU egységekbe 8 GB-os memória, pontosabban multimédia kártya, azaz eMMC chip került, az MCU2 pedig már 64 GB memóriát tartalmaz. Ezen a memórián tárolják a jármű beállításait, a járművezető profil adatait és ezen történik a folyamatos naplózás is a jármű rendszereiről, amely lehetővé teszi a Tesla szervizközpontok számára, hogy bármilyen probléma esetén ezeket a napló fájlokat elemezve diagnosztikát hajtsanak végre. Az ilyen flash memóriákra jellemző, hogy egy bizonyos írás-olvasás szám után meghibásodnak. Ahogy növekedtek a képernyőn elérhető funkciók, úgy nőtt a memórián végzett írás-olvasási műveletek száma, így a memória elhasználódása is felgyorsult. A kritikus írás-olvasási szám elérését követően a memória, ezáltal az egész chip használhatatlanná válik, kritikus esetben a tárolt adatok elvesznek. Minél több az írás-olvasás és minél kisebb a memória, annál hamarabb következik be ez a probléma. Egy számítógépben egy hasonló chip jellemzően hosszabb életű, mint amíg magát a számítógépet használni szeretnénk, az autókban azonban a folyamatos, egy 2015-ös frissítést követően jelentősen megnövelt adatmennyiséget jelentő naplózás mellett túlságosan rövid lett a memória egység élettartama. A problémát súlyosbította, hogy a kezdetektől a firmware mérete fokozatosan többszörösére duzzadt, így a naplófájlok számára rendelkezésre álló szabad terület is csökkent. Mikor derült ki és hogy reagált a gyártó? 2019 közepén kezdett a probléma eszkalálódni, egyre több hibás MCU egységet kellett cserélni, elsősorban a 2012-2015 között gyártott járművekben. Amennyiben a teljes médiavezérlő egységet MCU2-re cserélik, a probléma várhatóan nem jelentkezik majd, mivel a nyolcszor nagyobb, 64 GB memória kapacitás várhatóan elegendő élettartamot biztosít majd. A gond, hogy ezeknél az autóknál már jellemzően lejárt a garancia, így a tulajdonos számára költséges (2500 dolláros) az MCU0 vagy MCU1 egység MCU2-re cseréje, igaz az autó funkciónak felgyorsulása jelentős előnyként, fejlesztésként is tekinthető. Sokak szerint a Teslának kötelessége lenne, vagy legalább is illendő lenne visszahívás keretében minden autóban a saját költségén kicserélni a teljes MCU egységet, de legalább az eMMC chipet. Visszahívás azonban nem történt, ezért indult az NHTSA vizsgálat is. Tulajdonképpen csak idő kérdése, hogy közel 160 000 Tesla Model S és Model X esetén mikor jelentkezik a probléma. A botrányt súlyosbította, hogy a hivatalos Tesla szervizben a csere alkalmával kiszerelt MCU egységek az ebay-en kötöttek ki, és számos esetben azon érzékeny felhasználói adatok maradtak. Valóra vált a Tesla tulajdonosok egyik legrosszabb rémálma Mi történik, ha tönkremegy a memória Amikor olvashatatlanná válik az eMMC chip, akkor az MCU egység gyakorlatilag halott lesz. A Tesla középső képernyője képernyője fekete marad. Fizikai kezelőszervek hiányában semmilyen funkcióhoz nem lehet hozzáférni, beleértve például a klímaberendezéshez, a jármű beállításaihoz, a navigációhoz, de a képernyő nélkül nem változtatható még az akkumulátor utoljára beállított maximális töltöttségi szintje sem. Egyetlen pozitívum, hogy az autó járóképes marad. Nehézséget jelent, ha a pin2drive funkció be volt kapcsolva a meghibásodás előtt, hiszen az érintőképernyő nélkül a PIN kód nem adható meg. Egyes források szerint a PIN kód kérése a 12V akku leválasztásával kikapcsolható. Milyen adatokat veszíthetünk el? Ha az eMMC chip tönkrement és olvashatatlan, végleg elveszítjük a következő adatokat: A VPN kulcsot, amely szükséges a Tesla szerveréhez kapcsolódáshoz, ezért nem lesz lehetőségünk szoftverfrissítésre, Spotify, TuneIn zene streamingre, video streamingre, hangvezérlésre, a Google Maps térképeinek használatára, valamint a mobiltelefonos távvezérlés működtetésére. Útvonal adatok Járművezetői profil beállítások Jármű beállítások Homelink profil Bluetooth beállítások a mobiltelefon csatlakoztatásához Mi lehet a (legolcsóbb) megoldás? Mivel a hiba előbb vagy utóbb minden autónál jelentkezik, a kellemetlenséget – a használhatatlanná váló középső képernyőt és az adatvesztést – megelőzendő érdemes lehet a még jól működő MCU egységeket is újabbra cserélni. Van azonban olcsóbb megoldás is, amennyiben csak a memóriát, azaz az eMMC chipet cserélik nagyobbra az autókban. A hivatalos Tesla szervizek nem foglalkoztak ezzel az opcióval, szerencsére világszerte számos szervizben, köztük egy budapestiben is, elvégzik ezt a javítást, a teljes MCU egység cseréjénél jóval olcsóbban, körülbelül 1000 dolláros áron. Amennyiben a tulajdonos még az eMMC chip végleges tönkremenetele előtt cserélteti a memóriát, akkor a szakemberek egyszerűen átmásolják a memória tartalmát az új, nagyobb kapacitású chipre és az autó gond nélkül tovább használható. Nehezebb a helyzet, ha már nem olvasható a memória. Ilyenkor az eMMC cseréjét követően egy Tesla szervizt is meg kell látogatni, ahol fel tudják írni a chipre azokat az egyedi azonosítókat (pl. VPN kulcsokat), amelyek nélkül az autó multimédia egysége korlátozottan használható, hiszen nem tud az internetre csatlakozni. Eleinte a Tesla szervizek elutasították az ilyen igényeket, később – talán belátva a tervezési problémát – már néhány száz dolláros költség mellett elvégezték az egyedi azonosítók visszaállítását a külső szervizben cserélt memóriakártyák esetén is. A legfrissebb hírek szerint a közeljövőben világszerte vállalják majd a hivatalos Tesla szervizközpontok is, hogy nem a teljes MCU egységet, csupán a memóriát, azaz az eMMC chipet cserélik majd az autókban, ezzel olcsóbb megoldást kínálva a pórul járt tulajdonosoknak. Gyorsabb számítógépet kaphatnak a régi Teslák Mikor rohanjunk a szervizbe? Végül nézzük át melyek azok a tünetek, amelyek jelentkezése esetén érdemes minél előbb egy szervizbe sietni, a memória chip végleges halála, azaz adatvesztés megelőzése érdekében. A legrosszabb esetben, amikor az eMMC chip már használhatatlan, a képernyő fekete marad. Előfordulhat, hogy az MCU megpróbál többször (sikertelenül) újraindulni, ilyenkor a Tesla logó néhány percenként megjelenik a képernyőn. Érdemes tehát odafigyelni a hibát előre jelző tünetekre: Szokatlanul hosszú időbe telik az MCU elindulása. Az MCU egyre gyakrabban megakad, nem reagál. Az MCU időnként magától újraindul. A középső képernyő működése lelassul (például útvonaltervezés vagy a térkép görgetése, nagyítása esetén). A képernyőn egyre gyakrabban jelennek meg képhibák. Nem jelennek meg útvonal adatok a képernyőn. Mit tegyünk, ha jelentkeznek a tünetek? A fenti tünetek észlelésekor érdemes azonnal cselekedni. Az alábbiakat érdemes megtenni ahhoz, hogy az autó járóképes maradjon, és az adatvesztés megelőzése érdekében. Kapcsoljuk ki a Pin2Drive funkciót, hiszen a fekete képernyőn nem tudnánk megadni a PIN kódot. Állítsuk magasra, pl. 90%-ra a töltési korlátot, mivel ezt a későbbiekben nem tudjuk majd módosítani. Kapcsoljuk ki a töltési időzítőt, hogy bármikor tudjuk tölteni az autót. Állítsuk be a légkondicionáló beállításait olyan értékekre, amelyek bármilyen esetben megfelelnek, hiszen később ezt sem tudjuk majd módosítani. Model S esetében zárjuk be a panorámatetőt. Esetleg távolítsuk el az MCU biztosítékát. A legutolsó pont megfelelő körültekintéssel kezelendő. A biztosíték eltávolításával ugyan elkerülhetjük a memória írás-olvasását, így késleltetni tudjuk annak végleges tönkremenetelét, azonban a biztosíték eltávolítása esetén az autó nem fog alvó módba menni, így a 12V akkumulátor néhány óra alatt lemerülhet. Ezért nem javasolt 60 percnél hosszabb időre eltávolítani ezt a biztosítékot. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Balázs, Tibor vagy Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!