PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 26. péntek

Ilyen lesz a jövő autóinak szélvédő-kijelzője?

egyéb

A kijelzőként funkcionáló szélvédő (Head-Up Display) manapság már számos autóhoz elérhető feláras extraként. Habár a technológia az autókban még igencsak kezdetlegesnek mondható, s csak néhány információ megjelenítésére képes, már most is meglehetősen megosztó az autósok között: van, aki számára hasznosak a szélvédőn felbukkanó színes nyilak és jelzések, másokat pedig kifejezetten zavarnak a vezetés közben. Pedig ez még semmi ahhoz képest, amit a legújabb fejlesztések kihoznak a HUD-ból.

Videón a VW I.D. 3 szélvédő-kijelzője

A technológia úttörője egy hologramokkal és kiterjesztett valósággal foglalkozó brit start-up, az Envisics, amely a vadászgépekben és a kereskedelmi repülőgépekben található HUD-technológiát emelné át az autózásba. Ez röviden annyit jelent, hogy a jelenleginél sokkal összetettebb információk és változatosabb animációk kivetítése válik lehetővé, azzal a céllal, hogy biztonságosabbá és egyszerűbbé tegyék a vezetést.

„A járműveknél a jelenlegi tendencia az, hogy egyre nagyobb és nagyobb felbontású kijelzők születnek, minél magasabb felbontással, amelyek többsége valamilyen formában érintésre is reagál. Ha a sofőr vezetés közben rádióállomást szeretne váltani, vagy a klímát állítani, az esetek többségében le kell vennie a szemét az útról, és egy komplex szem-kéz koordinációt végrehajtania a kijelző megérintéséhez. Ez minél több ideig tart, annál kockázatosabbá válik a vezetés. A kiterjesztett valóság azon képessége, hogy minden szükséges információt a vezető perifériás látómezején belül jelenít meg, eleve jó dolog lesz” – fogalmazott Jamieson Christmas, az Envisics alapítója.

A vállalat szerint a szélvédő-kijelző képvilágának bővülésének egyik legnagyobb előnye, hogy olyan objektumokra, és balesetveszélyes szituációkra is figyelmeztethet, amit egyébként a sofőr nem (vagy csak későn) venne észre, legyen szó például az úton átsétáló gyalogosról, kátyúkról, időjárási körülményekről, vagy más autósok viselkedéséről. A kiterjesztett valóság segít a volán mögött ülő személy figyelmét az ilyen helyzetekben a megfelelő helyre összpontosítani. A másik praktikus tulajdonsága a navigáció támogatása. Míg jelenleg ez leginkább hangalapon, vagy a központi kijelzőn megjelenített instrukciók alapján történik, a legfejlettebb HUD-okkal egyértelmű módon a sofőr elé tárul az útvonal, és elkerülhetők az olyan félreértések, hogy utcának néz egy magánbejárót, és hasonlók.

Az Envisics fejlesztésének első generációja már most elérhető a Jaguar Land Rover autóiban, a hatalmas előrelépést ígérő következő nemzedék pedig a Cadillac Lyriq villanyautóban debütál várhatóan valamikor 2022 végén. Hogy pontosan hogyan fog kinézni az SUV digitalizált szélvédője, azt egyelőre nem tudni, de az Envisics honlapján számos rövid videón látható a jelenlegi fejlesztési irány.

A technológia és annak helye az autóban erősen vitatható. Bizonyos korlátok között valóban hasznos lehet, de egyértelműen látszik, hogy könnyű túlzásba vinni a dolgot, és elérni azt a pontot, ahol a szélvédő zsúfoltsága eltereli a sofőr figyelmét. Főleg, amikor mondjuk a teendők listája pont kitakarja az úton sétáló gyalogost. Természetesen a HUD nem csak akkor működik, amikor az ember felelős az autó irányításáért, hanem amikor ennek eljön az ideje, teljesen önvezető módban is jelen lesz, ebben az esetben már tényleg kisebb probléma, ha út helyett a felugró üzeneteinket, vagy a cicás videókat nézegetjük a szélvédőn.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.