A legolcsóbb villanyautóval, és rengeteg hibriddel tör előre a Renault

A múlt heti dupla világpremier után egy újabb sajtótájékoztatóval folytatódott a Renault Group online eWays rendezvénysorozata ma délelőtt, melyben a vállalatcsoport igazgatói foglalták össze a legfontosabb tudnivalókat a már elérhető, illetve a közeljövőben megjelenő elektromosított termékeikkel kapcsolatban. A Párizs külvárosában található, a francia légi közlekedés szempontjából történelmi jelentőségű Hangar Y-ból tudósított esemény öt fő téma köré épült: szó esett a Renault vadonatúj tanulmányáról, az Mégane eVisionről, a szintén a Renault emblémáját viselő Arkana hibridről, az ezeket hajtó technológiákról, azaz a CMF-EV padlólemezről, valamint az E-Tech Hybrid motorról, és természetesen a Dacia legelső villanyautója sem maradhatott ki a buliból.

A Dacia Spring alighanem a legjobban várt tisztán elektromos modell jelenleg a piacon, a gyártó elmondása szerint vételára minden más villanyautóénál alacsonyabb lesz. A bemutató óta konkrétumokat is tudunk: azok, akik a leggyorsabban kifizették a százezer forintos foglalót, és hozzáférhetnek a 2,5 millió forint összegű állami támogatáshoz, 3 990 000 forint ellenében hazavihetik a kompakt crossovert. A Spring bevezetésére a harmadik forradalomként tekint a Dacia saját történetében, a vállalat arculatát leginkább meghatározó Logan és Duster modellek után a villanyautó a helyi kibocsátásmentes közlekedést hivatott mindenki számára biztosítani.

Advertisement

Magyarországon ez idáig 100 példány előjegyzését tette lehetővé a román márka, de a kereskedések folytatták a regisztrációk felvételét arra az esetre, ha valaki végül nem élne a rendelés lehetőségével. Ez az erősen limitált kvóta felveti a kérdést, hogy a Spring kizárólag az ára alapján lesz bárki számára elérhető, vagy ehhez kellően nagy gyártási volumen is társul, hiába olcsó ugyanis az autó, ha nem lehet kapni. Sajnos erre a kérdésre nem kaptunk választ a tájékoztató Q&A szekciójában sem, pedig bizonyára sokakat nem hagy nyugodni.

Abban egyelőre nem érdemes reménykedni, hogy a Spring mellé újabb elektromos Dacia modellek érkezzenek mostanában. Az erre vonatkozó kérdésre a gyártó marketingigazgatója azt felelte, hogy egyelőre ezt kell ünnepelni, korai még későbbi termékekről beszélni. Hozzátette, hogy a Renault 2022-ig minden új modelljéhez kínál valamilyen mértékben elektromosított változatot, ez a Daciára is kiterjedhet, a tisztán elektromos hajtáslánc beépítésének lehetőségeit pedig fontolgatják.

Eredetileg a Spring sem Európába készült, a Csoport a Kínában forgalmazott Renault City K-ZE kompaktját címkézte át. A fő különbség a kínai és az európai verziók között a csatlakozó típusa, a biztonsági funkciók, valamint a konnektivitási lehetőségek – Európába magasabb szintű felszereltséget kapnak a vásárlók.

EZT OLVASTAD MÁR?  Vision EQS: csúcs-villanyautó a Mercitől

A Dacia Spring három különböző változatban, három célközönségnek készül: elsőként a Zity car-sharing szolgáltatás ügyfelei próbálhatják ki az autót Madridban és Párizsban a jövő év tavaszától. Magáncélra kicsit később válik elérhetővé a jármű, de állítólag 2021 őszén mind a normál verzió, mind a haszongépjármű kialakítás kiszállítása megkezdődik, minden piacon egyszerre. A villanyautót egyébként négy felnőtt kényelmes utazására tervezték, nincs tervben ötüléses változat piacra dobása.

Röviden már bemutattuk a Spring Cargo Electric típust, mely a hátsó üléssort és a 300 literes csomagteret egy 800 literes raktérre váltja. A hajtáslánc közös, a 33 kW-os villanymotorba 28,6 kWh akkumulátor táplálja az energiát. Teli akkumulátorral mintegy 225 kilométer a kombinált WLTP hatótávolság.

A mostani sajtótájékoztatón a Mégane eVision egy kissé a háttérbe szorult, de ez betudható annak, hogy jelenlegi formájában nem lehet majd megvásárolni az elektromos ferdehátút. Némi módosítás után viszont igen, a Renault szerint nagyjából 80-90%-ban így marad a külső (ez kicsivel kevesebb, mint amit korábban mondtak a cégnél), de azért tényleg látszik az autón, hogy még nem nőtt ki teljesen a koncepció korszakából.

Sokakat meglepett, hogy a Renault vadonatúj, a Mitsubishivel és a Nissannal alkotott szövetség közös CMF-EV padlólemezére épített villanyautója a Mégane nevet viseli, a gyártó ezzel a 7 millió darabszámban eladott, többféle karosszéria-kialakításban forgalmazott ikonjának nevét akarta továbbvinni. Azt nem tudni, hogy a végleges változat is Mégane néven kerül-e majd a kereskedésekbe. A megvásárolható formáról a jövő évben rántják le a leplet a franciák, a kiszállítás viszont még odébb van, 2022-nél előbb nem kerül rá sor.

A tanulmány alatt dolgozó CMF-EV egy moduláris padlólemez, azaz dimenziói módosíthatók annak érdekében, hogy különböző szegmens járművei alá beépíthető legyen. Ezt találjuk a Nissan Ariya alatt is, így természetesen a két villanyautó számos alkatrészen és specifikáción osztozik, többek között a 160 kW-os villanymotoron, valamint a maximálisan 22 kW AC, 130 kW DC töltési teljesítményen.

A Renault egy különleges akkucsomagot fejlesztett autójához, állítólag nincs még egy ennyire vékony akkupakk a piacon, mint ami a Mégane eVision energiáját tárolja. Ez abból a szempontból előnyös, hogy az üléseket lejjebb tudták vinni a tervezők, így az egész autó alacsonyabb lehetett anélkül, hogy az utastér kellemetlenül szűkössé válna. A kisebb magasságból pedig jobb aerodinamika és alacsonyabb fogyasztás következik. A platformot valószínűleg a Mitsubishi is használni fogja valamikor, de a japánok egyelőre csak plug-in hibridekben gondolkoznak, míg az egyetlen villanyautójuk éppen kivonulni készül a gyártásból.

EZT OLVASTAD MÁR?  CCS Combo csatlakozót kap a Renault Zoe

Egyetlen kérdés erejéig a Renault másik teljesen új villanyautója, a Twingo Electric is szóba került, melynek piaci bevezetése éppen most történik. Egy újságíró azt szerette volna megtudni, hogy miért kellett ennyit várni a kibocsátásmentes változatra, mikor a kisautó a városba való, olyan körülmények közé, amelyekhez az elektromos hajtáslánc sokkal ideálisabb, mint a belsőégésű motor. A Renault ezt azzal magyarázta, hogy a Twingo mostani generációjának fejlesztésekor jelent meg a Zoe, amely mellett nem volt helye másik, hasonló tudású elektromos autónak. Csupán az Európa kedvenc villanyautójának továbbfejlesztése tette időszerűvé másik városi e-autó bevezetését.

A Renault elektromobilitási stratégiájának legfőbb kulcsa a több mint 150 szabadalommal rendelkező E-Tech Hybrid technológia, amely az idei év kezdetétől a vállalat több népszerű modelljébe is bekerült. A hibrid hajtásláncnak két változata van: normál hibrid esetén a 1,2 kWh-s akkumulátorba a fékezési energia tölti vissza az elektromosságot, külső forrásból tehát nem lehet áramhoz jutni. Ilyen rendszert kapott a Clio, a Captur, valamint hamarosan az Arkana is. A sajtótájékoztatón ez utóbbi, a 4568 mm hosszú és 1571 mm magas SUV kupé kapta a főszerepet, amely 2021 első felétől lesz rendelhető Európában.

Az E-Tech másik változata hálózatról is tölthető, 9,8 kWh-s akkucsomagot foglal magába, amivel a WLTP kombinált ciklusa szerint 50, városban 65 kilométert tud megtenni az autó elektromos üzemmódban. A Captur, illetve a Mégane szedán és kombi is elérhető konnektorosan.

A Renault úgy számol, hogy öt éven belül az összes európai értékesítésének felét tisztán elektromos, vagy hibrid típusok adják.

Elektromos autót használsz?