A Hondát is a Tesla mentheti meg a bírságtól
A Tesla és a Fiat-Chrysler tavaly jelentette be azt a megállapodást, miszerint súlyos összegekért cserébe a Tesla széndioxid-krediteket ad el az FCA-nak, s ezzel hozzájárul, hogy az Európai Bizottság egybeszámolja a két vállalat forgalomban lévő személyautóihoz tartozó átlagos kibocsátást. Az üzlettel mindkét fél jól jár, hiszen a kaliforniai cégnek ez plusz bevételt jelent (januári információink szerint 2020-tól negyedévenként átlagosan 115-125 millió dollárt fizet majd az olasz-amerikai autóóriás a Teslának), míg az FCA számára a kvóta megvásárlása alacsonyabb összeget jelent, mint ami a 95 g/km-es érték túllépésért járó büntetésen szerepelne.
A Schmidt Automotive Research szúrta ki, hogy az Európai Bizottság hivatalos dokumentációjában már a Honda is szerepel az együttműködésben. A német piackutató cég hozzáteszi, hogy a japánok belépését a kvótakereskedelembe az indokolja, hogy a márka Honda e elnevezésű teljesen elektromos kisautójából mindössze körülbelül 1000 darab (a vállalat összes eladásának 2%-a) talált gazdára Nyugat-Európában eddig az idei évben, ami nem elegendő ahhoz, hogy a gyártó flottájának átlagos kibocsátását a szükséges limit alá nyomja, megmentve ezzel a bírságtól.
A Honda számára bőven lesz hely a megállapodásban, hiszen a várakozások szerint a Tesla jelentős mértékben növelni fogja európai eladásait a negyedik negyedévben, nagyrészt a Kínából érkező Model 3-asoknak köszönhetően. Ezzel párhuzamosan az FCA-nak is kevesebb segítségre lesz szüksége, hiszen a nemrég megjelent plug-in hibrid meghajtású Jeep terepjárók, valamint az ikonikus Fiat 500-as kizárólag teljesen elektromosan elérhető új generációja némileg csökkenteni tudja a konszern járműveiből származó CO2-kibocsátás átlagos értékét. A Honda és a Tesla közötti üzlet részletei egyelőre nem ismertek.
Ahogy közeledik az év vége, egyre több hasonló összefogásról lehet hallani. Azok az autógyártók, amelyek villanyautóik, vagy hibridjeik segítségével könnyedén megfelelnek a szabályozásnak, örömmel ajánlják fel segítségüket egy kis extra bevételért cserébe azon vállalatoknak, amelyek túl későn ébredtek rá, hogy el kellene kezdeni alternatív meghajtású modelleket is eladni. Így talált egymásra például a Volvo és a Ford is, melyek közül az utóbbi a Kuga PHEV értékesítésének leállítása miatt került nehéz helyzetbe. Egyre több jel utal arra, hogy ennek hátterében a Samsung magyarországi cellagyárában bekövetkezett gyártási hiba áll.
A dokumentum szerint a Volkswagen és márkái a kínai SAIC és az ahhoz tartozó MG Motor európai részlegeivel számíttatnák egybe az emissziójukat, míg a Toyota a Mazdával állna össze. Október elején a Renault is bejelentette, hogy tárt kapukkal várja azokat az autógyártókat, melyek szeretnének CO2-kvóta vásárlásával javítani pozíciójukon a januári elszámolás előtt.