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
auto
2024. 04. 26. péntek

A Villanyóra Podcast hallgatói és a Villanyautosok EXTRA Youtube csatorna követői számára már nem újdonság, hogy másfél év Hyundai Ioniq használat után egy Kia e-Niro lett családunk elektromos autója. Ez természetesen azt is jelenti, hogy a jövőben erről az autóról olvashattok majd részletesebb információkat, saját anyagokat.

Rögtön bele is csapunk a közepébe, az alábbi videóban ugyanis három olyan mobiltelefonos alkalmazást mutatok be röviden, amelyekkel kiolvasható az autó néhány diagnosztikai információja, elsősorban az akkumulátorral kapcsolatosan. Bár a videóban szereplő autó egy Kia e-Niro, a háromból kettő alkalmazás, a Torque Pro és a CarScanner univerzális, számtalan típussal használható. A harmadik applikáció, a Soul EV Spy, nevével ellentétben nem csak a Kia Soul EV modellel, hanem a Hyundai csoport számos autójával képes együttműködni.

Miért hasznos és érdekes ez? A mindennapos használatban az akkumulátor hőmérséklete nagy mértékben befolyásolja például a töltési sebességet. Az e-Niro esetében például a maximális DC töltési teljesítmény eléréséhez 25 °C feletti akku hőmérséklet szükséges, ekkor az autó maximum 200 ampert kér a töltőktől. 25 °C alatt a maximális töltőáram csak 150 A, 15 °C alatt 115 A-re csökken. Ha az akku hőmérséklete 5 °C alá esik, akkor már csak 60 A, fagypont alatti akkunál pedig 30 A a maximális töltőáram. A lassú töltésért percdíjas töltőknél anyagilag is, kWh alapú elszámolásnál csak a szabadidőnkkel fizetünk, így egyértelműen hasznos lehet, ha tudjuk, hogy az adott helyzetben mennyire gyors töltésre számíthatunk.

Használt autó vásárlásnál is érdemes lehet az akku állapotát lekérdezni, bár a Hyundai csoport legtöbb típusára jellemző, hogy az autó által jelentett akkumulátor állapot még rengeteg futás után is 100%. Az egyik kakukktojás, amelynél degradációt jeleznek a szoftverek a régi Soul, azaz a Soul EV. (a típus aktuális változata e-Soul néven fut.)

Ha megnézitek a videót megtudjátok azt is, hogy a Kia e-Niro 64 kWh-s változata, 1,5 évesen, 66.000 km futással ősére ütött, vagy inkább a Hyundai Ioniq-ra, amelynek akkuján még 270.000 km futás után sem mértünk állapot-romlást.

Villanyautó közel 300 ezres futással – hányszor cseréltek akkut?

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.