Végre kapható Európában elektromos Toyota

A Toyota sajtóközleményben számolt be európai tisztán elektromos modellkínálata kiterjesztéséről. Sajnos egyelőre nem arról van szó, hogy a Kínában évek óta forgalmazott tisztán elektromos Toyota CH-R érkezik meg az európai piacra, és nem is a nemrég bemutatott bZ4X piaci bevezetését hozták előrébb néhány évvel.

A Toyota személyszállító kisbuszok és dobozos kisteherautó azonban már hosszabb ideje egy PSA együttműködés keretében készülnek. A Peugeot, Citroën és Opel márkajelzésű változatok után, ahogy az várható volt, Toyota logóval is megvásárolhatók lesznek a járművek, melyek Proace Electric és Proace Verso Electric néven jelennek meg a kínálatban.

Ahogy az unokatestvéreknél, Toyota márkajelzéssel is háromféle hosszúsággal és két akku mérettel (bruttó 50 kWh és 75 kWh) vásárolhatók meg az autók személy- és csomagszállító változatban egyaránt. A nagyobbik akku a legrövidebb változathoz nem kérhető.

A legrövidebb változat 4609 mm hosszú és 2925 mm tengelytávval rendelkezik, magassága 1,9 méter. A 11,3 méteres fordulókör átmérő (padkák között) városi környezetben is jól manőverezhetővé teszi a járművet. A raktér mérete 2162 mm, szélessége 1636 mm (maximális belső szélesség), 4,6 m3. A Smart Cargo fantázianevet kapott, a raktér első falán az utasülés mögött elhelyezkedő ajtó megnyitásával 5,1 m3-re bővíthető, így akár 3,32 méter hosszú tárgyak is szállíthatók.

A közepes változat 4959 mm hosszú, amelyhez 3275 mm tengelytáv tartozik. Az alaphelyzetben 5,3 m3-es raktér a Smart Cargo rendszerrel 5,8 m3-re növekszik, így a maximális hosszúság 3674 mm.

A leghosszabb Proace tengelytávja szintén 3275 mm, de a hosszabb hátsó túlnyúlásnak köszönhetően a jármű teljes hossza 5309 mm. Ehhez 2862 mm hosszú és 1628 mm raktér társul, 6,1 m3 kapacitással, amit a Smart Cargo rendszer 4003 m-re és 6,6 m3-re növel.

Természetesen a műszaki alapok sem hoztak meglepetést. A villanymotor maximális teljesítménye Power módban 136 LE (100 kW), 260 Nm csúcsnyomatékkal. A maximális sebesség 130 km/h-ra korlátozott, a 100-as tempót 13,1 másodperc alatt lehet elérni. Eco módban a teljesítmény 82 LE (60 kW), 190 Nm nyomaték mellett, a kettő közé beékelődő Normal üzemmódban 109 LE (80 kW) és 210 Nm áll rendelkezésre.

A kisebb, 18 modulból felépülő, 50 kWh-s akkumulátor tömege 383 kg, a WLTP mérési ciklus szerinti hatótávja  230 km, míg a nagyobb 75 kWh-s, 27 modulból álló 534 kg-os akkumulátor csomag akár 330 km megtételére is lehetőséget ad. Az egyenáramú töltés karakterisztikáját is jól ismerhetik már olvasóink is a PSA autók tesztjeiből. A maximális töltési teljesítmény 100 kW, amit az autó csak az akku töltöttség alsó tartományában tud tartani, viszont a 80 kW-ot a töltés első felében végig képes felvenni az autó. A 100 kW teljesítményt kiszolgálni képes töltőoszlopoknál  a 80%-os töltöttségi szint eléréséhez a kisebb akkuval 32 perc, a 75 kWh-s változatnál 48 perc szükséges.

A magas akkufeszültségnek köszönhetően a hazánkban elterjedtebb 50 kW teljesítményű villámtöltőknél szinte a teljes tartományban élvezhetjük a maximális töltési teljesítményt. Az AC fedélzeti töltő alapfelszereltségként egy fázisú, 7,2 kW teljesítményű, de opcionálisan 3 fázisú 11 kW-os is kérhető.

Mivel az akkumulátor teljesen a jármű padlója alatt helyezkedik el, a Proace raktér mérete megegyezik a hagyományos erőforrással felszerelt változatéval. Az alulra beépített akku növeli a jármű stabilitását és merevségét. A Toyota első akkumulátoros elektromos furgonja 1 tonnás hasznos teherbírással és vontatási képességgel rendelkezik, amely opcionálisan 1,275 tonnára növelhető (a kisebb akku esetén). Az autó a személyszállító és a dobozos kisteher karosszéria mellett alvázként, Crew Cab és emelőkosaras felszereltséggel is megvásárolható.

Korábban olyan híreket hallottunk, hogy a kisteher változat akkumulátorára 1 millió kilométeres és 15 éves garanciát vállal majd a Toyota, a friss sajtóközlemény azonban csak a PSA modelleknél megszokott 8 év vagy 160.000 kilométeres információt említi.

A Proace három felszereltségi szinten, Base, Comfort és Comfort Plus vásárolható meg. A Comfort szint manuális légkondit, állítható és fűthető tükröt, egy 7″ méretű érintőképernyőt és opcionálisan tolatókamerát jelent. Az autó rakterébe két lámpa és egy 12 V-os csatlakozó is kerül. A Comfort Plus modellek a karosszéria színére fényezett lökhárítókat kilincseket kapnak, első és hátsó tolatóradarral és holttér-figyelővel, a 16-os acél keréktárcsákra pedig dísztárcsa is kerül. A vezető és utasai komfortját kulcs nélküli nyitási rendszer és automatikus légkondicionáló növeli. A multimédiás csomag Apple CarPlay/Android Auto mobiltelefon tükrözést is biztosít. Mindegyik felszereltségi szinthez megrendelhető a Toyota Safety Sense aktív biztonsági és vezetősegítő csomag, amely például gyalogosfelismeréssel ellátott Pre-Collision rendszert, sebességkorlátozót, holttér figyelőt és 180 fokos digitális visszapillantó tükröt tartalmaz.

Az akár 9 személy szállítására alkalmas Toyota Proace Verso Electric variáns Combi, Shuttle, Family és VIP változatban vásárolható meg, szintén mindhárom hosszúsággal. A 8 üléses Family változat csomagtere a karosszéria hosszúságától függően 224, 603, illetve 989 liter.

Az új Proace Electric négy színben kapható: fehér, sötétszürke, ezüst és fekete. A magyar árlista egyelőre nem ismert.

This slideshow requires JavaScript.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.