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
auto
2024. 04. 26. péntek

FSD – Így áll a Tesla víziója

elektromos autó

Hónapok óta a szemünk előtt fejlődik a Tesla önvezető (FSD) rendszere, de az igazi munka a színfalak mögött zajlik. Elon Musk már többször beszélt róla, hogy alapjaiban írták át a szoftvert, de az új, 9-es számú fő verzió kiadás tovább csúszik.

A hétfő esti negyedéves pénzügyi jelentés keretein belül kaptunk ezzel kapcsolatban egy pár új információ morzsát.

Tesla Vision

Musk megerősítette és kifejtette azt, amit már korábban is elhintett, de nem igazán akartuk elhinni: tényleg dobják a radart.

Az új megközelítés igazából egy természetes evolúció következménye, de a következő lépcső, a radar teljes elhagyása, hamarabb történik meg, mint azt eredetileg tervezték. A vállalat filozófiája szerint a körülöttünk lévő világ, az úthálózat és az ezt segítő lámpák, táblák és szabályok mind egy neurális hálóra és az azt tápláló kamerákra, azaz az emberi agyra és szemekre lettek kifejlesztve. Bár ezt emulálni kétség kívül rögösebb út, mint minél jobb szenzorokban bízni, alapvetően az az irány egy zsákutca lenne.

Forrás: Tesla Raj

Musk szerint a 8, valós idejű adatokat sugárzó kamera olyan, mintha nekünk is 8 szemünk lenne, és ezekkel egyszerre látnánk mindent 360 fokban magunk körül. Sőt, a neurális háló alapú mesterséges intelligencia is úgy működik mint az agyunk, csak összehasonlíthatatlanul gyorsabb és képes a 8 párhuzamos adatforrás egyidejű feldolgozására.

A radar egy mankó, amire egy jól működő vizuális rendszernek egyszerűen nem szabad, hogy szüksége legyen. Ez a Tesla Vision, és a vállalat nemsokára erre az új, radar nélküli változatra frissíti az autókat – természetesen az amerikai kuncsaftokkal kezdve.

Részletkérdés

A V9-es rendszer előreláthatólag májusban érkezik és ezzel, vagy már ez előtt bevezetik az előfizetéses szolgáltatást is.  Bár a cég többször csomagolta már össze és választotta már szét az Enhanced Autopilot (EAP) és a Full Self Driving (FSD) extrák képességeit, teljes költség jelenleg nettó 9300 euró körül van, ami több mint bruttó 4 millió forint.

Az EAP jelenleg az emberi felügyelet melletti autópályás önvezetést, az automatikus sávváltást, az automata parkolást, illetve a summont nyújtja- ez utóbbi segítségével tudjuk az autó a telefonunkról vezérelni, mondjuk ha valaki úgy ránk állt egy parkolóban, hogy nem tudunk beszállni.

Az FSD csomag jelenleg csak a közlekedési lámpák és táblák felismerését és követését nyújtja (a helyi szabályok függvényében eltér ebből mi automata és mit kell a sofőrnek jóváhagynia), de jövőben a teljes önvezetést fedi le a szolgáltatás.

Mivel sokaknak túl drága ez a 4 milliós extra, hogy megvásárolják, illetve úgy érzik nem használnák eleget a szolgáltatásokat, hogy megérje, a vállalat hamarosan kijön a havidíjas opcióval is. Árakat egyelőre nem tudunk.

Már dolgozik a sensei

A vállalat egy kérdésre válaszolva beszélt a Dojo nevű házilag épített szuperszámítógépükről is, amelyet az FSD szoftver tanítására használnak.

Musk elmondta, hogy már most is 1 millió autójuk tanítja a rendszert, és egy év múlva ez a szám 2 millió felett lesz, ami nagyon nagy előny. A vállalat saját maga tervezte és fejlesztette az FSD megalkotásához használt szoftvereket is – ezek közül is különösen fontos az automata címkéző.

Címkézésnek hívjuk, amikor megtanítják a mesterséges intelligenciát arra, hogy mi az a tárgy, vagy esemény amit lát. Ha mindez manuálisan történik, akkor ez rendkívül időigényes, és valószínűleg praktikusan megvalósíthatatlan feladat, hiszen rengeteg emberi erőforrást igényelne. A Teslánál már működik és Musk szerint elég jól halad az automata címkéző, amit már csak felügyelnek a munkatársak, és maximum a hibás választásait korrigálják, ezzel is tanítva a rendszert.

Musk szerint ha pár év múlva visszatekintünk, akkor az emberek fejében a Tesla legalább annyira lesz egy a mesterséges intelligenciával és robotikával foglalkozó vállalat, mint autógyár, vagy napelemes, aksis energetikai cég. A cég vezetője szerint az egyik legerősebb technikai csapatot építik ezen a téren és olyan dolgokra lesznek képesek, amire mások nem.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.