Az IKEA, az Uber, és a Volvo is a belsőégésű járművek betiltását kéri az EU-tól

Egyre fokozódik a nyomás az Európai Unió vállán, hogy meghatározzon egy egységes dátumot tagállamai számára a belsőégésű motorral gyártott gépjárművek értékesítésének végére. Ahogy mi is megírtuk, márciusban kilenc ország csatlakozott ahhoz a kezdeményezéshez, mely intézkedésre sürgette az Európai Bizottságot, a napokban pedig egy újabb hasonló igény fogalmazódott meg, ezúttal cégek részéről.

Ezúttal összesen 27 nagyvállalat, köztük az IKEA, a Sky, az Uber, a Vattenfall, és a Volvo Cars tett közzé nyílt felhívást, melyben az új belsőégésű autók eladásának nem későbbi, mint 2035-ös betiltását kérik. Úgy vélik, hogy a konkrét céldátum megjelölése egyértelmű üzenet lesz az autógyártók, beszállítók, és infrastruktúra-üzemeltetők számára, hogy megérkezett Európába az elektromobilitás korszaka.

A Transport&Environment beszámolója szerint a személy- és kisteherautók az európai szén-dioxid-kibocsátás 15%-áért felelősek, és az évente több mint 54 ezer ember halálát okozó nitrogén-oxidok legnagyobb kibocsátói. Egy friss felmérés szerint az európai városlakók is tisztában vannak az üzemanyag-égetés káros hatásaival, és kiemelkedő többségük támogatja a hagyományos járművek betiltását.

Anabel Diaz, az Uber európai, közel-keleti és afrikai regionális vezérigazgatója elmondta: „Az ambiciózus uniós célkitűzések kritikus fontosságúak az elektromos autók elfogadásának felgyorsítása érdekében. Az Európában értékesített új [belsőégésű] járművek 2035-ig történő fokozatos megszüntetése felgyorsítja a megfizethető új és használt elektromos járművek elérhetőségét, felszámolva az egyik legfontosabb akadályt a sokat vezető autósok előtt – mint amilyenek például az Uber használói – az éghajlatra is kedvező villanyautóra váltáshoz. Az EU intézkedése és a teljes elektromosautó-ökoszisztéma együttműködése lehetővé teszi a fenntarthatóbb mobilitás felé történő gyorsabb átállást, amelyet az Uber is támogat saját célkitűzései révén: 2025-ig 50%-ban villanyautózásra áll át hét európai városban, és 2030-ig pedig 100%-ban egész Európában.

Amennyiben az Európai Bizottság meghatározza a belsőégésű járművek értékesítésének megszűnését, úgy ennek bejelentésére júniusban kerülhet sor, a szén-dioxid-kibocsátási szabványok újratárgyalásakor. A vállalatok célja a 0 g/CO2/km, tehát hibridek vásárlására sem lenne többé lehetőség.

A kezdeményezésben résztvevő cégek listája: Allego, Ample, Arrival, Chargepoint, Coca-Cola European Partners, Electreon, Enel X, EV Box, Fastned, Greenway, Iberdrola, IKEA Retail, LeasePlan, Leclanché, Li-cycle, Lime, Metro AG, Novamont, Novo Nordisk, SAP Labs France, Schneider Electric, Sky, Uber, Vattenfall, Verkor, Volvo Cars, Vulcan Energy.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.