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
auto
2024. 04. 26. péntek

Bár a hosszú távú tapasztalatok alapján a Tesla akkumulátorai nagyon megbízhatóak, és sokkal kevésbé fáradnak el az idő során, mint attól sokan tartottak, a korai szériáknál ott is akadt probléma.

Az igazi gond pedig az, hogy ezeket elég arrogánsan is kezelték.

Mrs. Tűzvolte

Mint arról 2019-ben már beszámoltunk, pár kínai tűzeset után a Tesla úgy döntött, hogy elővigyázatosságból korlátozza bizonyos korai, 85 kWh-s akkuval szerelt Model S-ek és X-ek töltési teljesítményét. Volt, aki arról számolt be, autója a frissítés óta csak maximum 50 kilowattal hajlandó tölteni. A legtöbb esetben az autók maximális hatótávját (az akkumulátor maximális töltési szintjét) is korlátozták.

Csökkent a hatótáv, perlik a Teslát

Bár az intézkedés csupán átmenti volt, és egy későbbi frissítés sokat javított a helyzeten, van aki azt tapasztalta, hogy azóta sem állt teljesen helyre a korábbi állapot. Ráadásul, nem először, a Tesla ezt az ügyet is nulla kommunikációval kezelte, a felháborodott tulajdonosok pedig magukra lettek hagyva, hogy pereskedjenek, ha nem tetszett nekik a helyzet.

A fenti cikkben taglalt 2019. augusztusi amerikai per azóta sincs lezárva, a legfrissebb, 44-es számú, e havi határozat szerint továbbra is mediáció alatt van.

Norvégiában sem olyan forró a kása

„Bűnösnek találták a Teslát, több ezer tulajdonosnak kell egyenként 16 ezer dollárt fizetnie” – szól az Electrek friss szalagcíme. Az írás szerint az eset Norvégiában is nagy port kavart, és 30-an közös pert indítottak a cég ellen. Dániában 75 tulajdonos perel. A lap szerint ezeket a típusokat anno több ezer ember vásárolta meg ezekben az országokban, így ha mindenkinek fizetniük kell, sokba fájhat ez az eset a Teslának. A döntés az Electrek szerint még nem jogerős, és a Tesla meg sem jelent a tárgyaláson. Június 17-ig van lehetőségük fellebbezni.

Amit a villanyautós oldal azonban nem írt meg, azt a kommentekben az olvasóik hozzátették.

Az eredeti Model S

Per ugyanis nem volt, és nem ért bírósági szakaszba az ügy. Egy békéltetőtestületi döntés született, amelynek tárgyalásán a Tesla nem képviseltette magát, így ilyenkor automatikusan a maximális összeget ítélik meg a panaszosnak. De ez még nem jelenti azt, hogy minden Tesla-tulajdonosnak csekket kellene kiállítaniuk, különösen, mivel nem tudunk róla, hogy ez a probléma minden 2016 előtt gyártott autót érintene.

Az elővigyázatosságból korlátozott töltési teljesítmény, vagy hatótáv nem új keletű dolog, és nem Tesla-specifikus eset. Legutóbb például a Hyundai is hasonlóan járt el a Konák kapcsán, a BMW és a Ford pedig tavaly arra kérte egyes plug-in modelljeinek tulajdonosait, hogy inkább ne töltsék autóikat konnektorról, amíg nem zajlik le a visszahívás. A különbség itt az, hogy a Tesla – már megint – nem kommunikál, és a tulajdonosok sötétben tapogatóznak, aztán megunják, és perelnek.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.