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
auto
2024. 04. 19. péntek

Dodge: nincs már hova fejleszteni a belsőégésű motort

elektromos autó

Néhányan talán emlékeznek még a Dodge csúfos öngóljára 2018-ból, amikor az új Challenger SRT Demont a világ legjobban gyorsuló autójaként reklámozta, de apró betűkkel azért odabiggyesztette: kivéve a nem tömeggyártott, valamint a hibrid/elektromos autókat. Ezzel gyakorlatilag azt ismerte el, hogy nem is lehet egy kalap alá venni a belsőégésű motoros járműveket a villanyautókkal, hiszen az utóbbiak technológiájukból adódóan mindig előnyből indulnak – az azonnal jelentkező nyomaték és az ebből adódó kiváló gyorsulás az egyik legnagyobb élvezeti faktor az elektromos autók vezetésénél.

Ennél jobb reklámot nem is csinálhatott volna a villanyautóknak a Dodge

Ezt vagy most értették csak meg igazán az amerikai márkánál, vagy csak úszik az árral a Stellantis részeként, de a mai Stellantis EV Day 2021 digitális előadáson látványos prezentációval tették le a voksukat az elektromobilitás mellett. A Dodge a „Tear up the streets, not the planet” szlogen alatt prezentálta villanyautós terveit, ami azt jelenti, hogy az aszfaltot fogják széttépni, és nem a bolygót.

Tim Kuniskis, a Dodge vezérigazgatója leszögezte: a vállalat nem fog elektromos autókat értékesíteni – helyette izomautókat árul, tisztán elektromos meghajtással. A különbség abban rejlik, hogy a márka fiatalos vásárlóbázisa nem technológiát akar venni, hanem stílusos és izmos amerikai autókat, ha pedig elektromos árammal erősebb modellek születhetnek, akkor semmi akadálya megszabadulni a benzinmotortól. Kuniskis elismerte, amit az autóipar már régóta tud: a belsőégésű motoros technológia fejlesztgetése elérte a küszöbét, nincs már olyan innováció, ami nagyobb előnyöket adna, mint az elektromos rendszerre való átállás.

Ennek ellenére konkrét dátumot nem kaptunk azzal kapcsolatosan, hogy mikor érhet véget a hagyományos meghajtású Dodge szörnyetegek gyártása, az viszont kiderült, hogy 2024-ben megérkezik az első villanyautó, ami jelen állás szerint a legelső, kereskedelmi forgalomba kerülő teljesen elektromos izomautó lesz.

A körvonalak egy ’60-as évekbeli klasszikust idéznek

Részleteket nem árult el a gyártó, de a Stellantis prezentációjából kiderült, hogy a vadonatúj STLA Large padlólemez adja az alapját, amibe akár két 330 kW teljesítményű villanymotor is befér, a hatótáv pedig elérheti a 800 kilométert.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.