Érkeznek a részletes adatok – így teljesített a Tesla Európában és Kínában

Eltelt az első fél év, a Tesla pedig nyilvánosságra hozta, hogy idén eddig 386 ezer autót adott át a vásárlóknak. Csak az összehasonlítás végett, ez több, mint a teljes éves 2019-es értékesítési adat, vagy a 2017-es és 2018-as évek együtt. És még csak az év felénél járunk.

De nézzük, mit lehet jelenleg tudni a különböző régiókról? Hol nőttek és hol csökkentek a számok? Európából és Kínából már vannak részletes adataink.

Kína

Bár minket talán a saját kontinensünk érdekel a legjobban, Kína egy fontos piac a vállalatnak, és a gyártóbázis növekedése okán, áttételesen, az ottani adatok minket is érintenek – jelenleg például innen jön a Model 3 SR+ Európába, és az sem kizárt, ha sokat csúszik Berlin, Model Y-t is kapunk Sanghajból.

Aki követi az eseményeket, az emlékezhet rá, hogy PR fronton nem volt egyszerű éve a cégnek idén Kínában, hiszen volt pár nagyon hangos reklamáló ügyfél, leleplezőnek szánt interjú gyári munkásokkal, illetve erre rárepülő bloggerek az országban. Később persze kiderült, hogy az idei fő fék-botrányt kirobbantó esetben valószínűleg a sofőr fékezett későn, a logok szerint az autó jól működött, későbbi balhék egy része pedig megrendezett médiahack volt, de a PR katasztrófán ez már mit sem változtatott.

Az egész azzal lett megfejelve, hogy nagyjából egy hónapja egy eddig ismeretlen forrás azzal került a nemzetközi sajtó címlapjára, hogy megszellőztette, az események hatására májusban 50%-kal, 9800-ra apadt a cég kínai megrendelési állománya – rengeteg a visszamondás és csökkent az autók iránt az érdeklődés, szólt a forrás.

Múlt hónapban, a májusi adatok kapcsán már megírtuk, hogy a legfrissebb számok nem mutatnak ilyen mértékű visszaesést. Most megérkeztek a hivatalos júniusi adatok, amiből az derül ki, hogy a második negyedév kínai eladásai 11%-kal csökkentek az első negyedévhez képest – tehát némi visszaesés valóban volt, de közel sem 50%. A júniusi adatok konkrétan azt mutatják, hogy májushoz képest 28%-kal, 28 ezer eladott autó fölé nőttek az értékesítési mutatók, azonban ezt árnyalja, hogy a március-június összehasonlítás -20%-ot mutat.

Az eladások további növekedését biztosan tovább fogja segíteni, hogy a mai nappal megkezdődött a kis akkus Model Y SR+ értékesítése is az országban. Erre erősen számítani lehetett, miután nagyjából két hete feltűnt a modell a Hong Kong-i Tesla kínálatában is. Az autót valószínűleg a CATL LFP aksijaival szerelik és az árát sikerült úgy belőni, hogy igénybe lehet rá venni a kínai állami támogatást.

A Tesla az idei első félévben több mint 131 ezer autót adott el az ázsiai országban, ami majdnem annyi, mint a tavalyi teljes éves közel 139 ezres adat, így idén akár duplázhatnak is. Míg tavaly összesen 6900 autót exportált a sanghaji gyár, idén már 44 ezernél járnak.

Európa

Európában ezzel szemben kevésbé komplikált a helyzet, a Q2-es 36 ezres eladási adatok abszolút csúcsot jelentenek a Tesla itteni történetében. A tavalyi év azonos időszaka nem teljesen fair összehasonlítás, hiszen pont akkor kezdett tombolni nálunk a Covid és zárták le a kontinenst, ezért talán azt érdemes megemlíteni, hogy 2019 azonos időszakához képest úgy 58%-os a növekedés, hogy a Model S és X forgalmazása szünetelt, a Model Y még nem kapható, a Model 3 pedig már több mint 2 éve elérhető a piacon (az európai kiszállítások 2019 február közepén kezdődtek).

Az idei év első felében a Tesla közel 67 ezer autót adott el Európában, ez a szám 2019-ben 45 ezer, 2020-ban pedig 37 ezer volt. Így előreláthatólag meg fog dőlni a vállalat 2019-ben elért 111 ezer darabos éves európai eladási rekordja.

Ami az egyes országokat illeti, igyekszünk majd a hónap vége felé összerakni egy első féléves teljes európai villanyautós eladási listát, de már most úgy tűnik, hogy a Model 3 fogja bitorolni az első helyet.

A vállalat legnagyobb piaca az Egyesült Királyság lett, ahol a féléves előzetes adatok alapján a legkisebb Tesla az összes eladott autók, tehát benzinesek, dízelek, hibridek és villanyosok között csak pár tucattal maradt le a 10. helyről, az elektromosok listáját pedig magasan vezeti. Érdekes, bár a Tesla szállítási ütemezése miatt érthető, hogy júniusban a Model 3 lett a szigetország legnépszerűbb autója.

A második legnagyobb Tesla piac Németország lett, ahol az első 6 hónap után a villanyautók között az e-UP mögött és az  ID.3 előtt a második hely a Model 3-é, az összesített listán pedig 25. a típus, megelőzve a Mercedes A és C osztály eladásait.

A harmadik legnagyobb Tesla piac Franciaország, ahol júniusban abszolút rekorddal több mint 5000 Model 3 talált gazdára. A francia féléves, villanyos toplistán első a Model 3, 20%-kal megelőzve a Zoé eladásait, ha pedig az összes eladott autót nézzük akkor a típus a 18. helyre rangsorolt.

Végül, ugyan hivatalosan nem EU, de mint a villanyautók Mekkája és gyakori referencia pont, nézzük meg röviden Norvégiát is, ami idén eddig a Tesla negyedik legnagyobb piaca Európában. Itt is az első helyen áll a Model 3 az első hat hónap után, azonban nem csak a villanyautók között, hanem úgy összesen a teljes autós eladási listán. Érdekes, hogy bár sokáig úgy tűnt, végül nem sikerült elvennie az elsőséget a VW ID.4-nek, még az ID.3 eladásaival együtt sem előzik meg a német márka új, MEB platformos autói a 2,5 éves amerikai modellt. A sokáig szintén kemény kihívónak tartott Ford Mustang Mach-e, illetve a Polestar 2 is csak a Model 3 eladásainak nagyjából 30-40%-át produkálta az idei első félévben.

A fenti adatok forrásai: CPCA, Teslamotorsclub.com, SMMT.co.uk, kba.de, pfa-auto.fr, ofv.no

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.