PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkMiZ1dG1fY2FtcGFpZ249ZXYzdmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX2lkPWV2MyIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjMvYmVtdXRhdG8vP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkMiZ1dG1fY2FtcGFpZ249ZXYzdmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX2lkPWV2MycsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTEva2lhLXZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtMDItbS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzExL2tpYS12aWxsYW55YXV0b3Nvay1sZWFkLTAyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMTEva2lhLXZpbGxhbnlhdXRvc29rLWxlYWQtMDIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= Eltelt az első fél év, a Tesla pedig nyilvánosságra hozta, hogy idén eddig 386 ezer autót adott át a vásárlóknak. Csak az összehasonlítás végett, ez több, mint a teljes éves 2019-es értékesítési adat, vagy a 2017-es és 2018-as évek együtt. És még csak az év felénél járunk. De nézzük, mit lehet jelenleg tudni a különböző régiókról? Hol nőttek és hol csökkentek a számok? Európából és Kínából már vannak részletes adataink. Kína Bár minket talán a saját kontinensünk érdekel a legjobban, Kína egy fontos piac a vállalatnak, és a gyártóbázis növekedése okán, áttételesen, az ottani adatok minket is érintenek – jelenleg például innen jön a Model 3 SR+ Európába, és az sem kizárt, ha sokat csúszik Berlin, Model Y-t is kapunk Sanghajból.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 Európába érkezhet a kínai Model Y, októberben jön a Model S Plaid Aki követi az eseményeket, az emlékezhet rá, hogy PR fronton nem volt egyszerű éve a cégnek idén Kínában, hiszen volt pár nagyon hangos reklamáló ügyfél, leleplezőnek szánt interjú gyári munkásokkal, illetve erre rárepülő bloggerek az országban. Később persze kiderült, hogy az idei fő fék-botrányt kirobbantó esetben valószínűleg a sofőr fékezett későn, a logok szerint az autó jól működött, későbbi balhék egy része pedig megrendezett médiahack volt, de a PR katasztrófán ez már mit sem változtatott. Az egész azzal lett megfejelve, hogy nagyjából egy hónapja egy eddig ismeretlen forrás azzal került a nemzetközi sajtó címlapjára, hogy megszellőztette, az események hatására májusban 50%-kal, 9800-ra apadt a cég kínai megrendelési állománya – rengeteg a visszamondás és csökkent az autók iránt az érdeklődés, szólt a forrás. Korán temették a Tesla kínai eladásait Múlt hónapban, a májusi adatok kapcsán már megírtuk, hogy a legfrissebb számok nem mutatnak ilyen mértékű visszaesést. Most megérkeztek a hivatalos júniusi adatok, amiből az derül ki, hogy a második negyedév kínai eladásai 11%-kal csökkentek az első negyedévhez képest – tehát némi visszaesés valóban volt, de közel sem 50%. A júniusi adatok konkrétan azt mutatják, hogy májushoz képest 28%-kal, 28 ezer eladott autó fölé nőttek az értékesítési mutatók, azonban ezt árnyalja, hogy a március-június összehasonlítás -20%-ot mutat. Az eladások további növekedését biztosan tovább fogja segíteni, hogy a mai nappal megkezdődött a kis akkus Model Y SR+ értékesítése is az országban. Erre erősen számítani lehetett, miután nagyjából két hete feltűnt a modell a Hong Kong-i Tesla kínálatában is. Az autót valószínűleg a CATL LFP aksijaival szerelik és az árát sikerült úgy belőni, hogy igénybe lehet rá venni a kínai állami támogatást. A Tesla az idei első félévben több mint 131 ezer autót adott el az ázsiai országban, ami majdnem annyi, mint a tavalyi teljes éves közel 139 ezres adat, így idén akár duplázhatnak is. Míg tavaly összesen 6900 autót exportált a sanghaji gyár, idén már 44 ezernél járnak. Európa Európában ezzel szemben kevésbé komplikált a helyzet, a Q2-es 36 ezres eladási adatok abszolút csúcsot jelentenek a Tesla itteni történetében. A tavalyi év azonos időszaka nem teljesen fair összehasonlítás, hiszen pont akkor kezdett tombolni nálunk a Covid és zárták le a kontinenst, ezért talán azt érdemes megemlíteni, hogy 2019 azonos időszakához képest úgy 58%-os a növekedés, hogy a Model S és X forgalmazása szünetelt, a Model Y még nem kapható, a Model 3 pedig már több mint 2 éve elérhető a piacon (az európai kiszállítások 2019 február közepén kezdődtek). Az idei év első felében a Tesla közel 67 ezer autót adott el Európában, ez a szám 2019-ben 45 ezer, 2020-ban pedig 37 ezer volt. Így előreláthatólag meg fog dőlni a vállalat 2019-ben elért 111 ezer darabos éves európai eladási rekordja. Ami az egyes országokat illeti, igyekszünk majd a hónap vége felé összerakni egy első féléves teljes európai villanyautós eladási listát, de már most úgy tűnik, hogy a Model 3 fogja bitorolni az első helyet. A vállalat legnagyobb piaca az Egyesült Királyság lett, ahol a féléves előzetes adatok alapján a legkisebb Tesla az összes eladott autók, tehát benzinesek, dízelek, hibridek és villanyosok között csak pár tucattal maradt le a 10. helyről, az elektromosok listáját pedig magasan vezeti. Érdekes, bár a Tesla szállítási ütemezése miatt érthető, hogy júniusban a Model 3 lett a szigetország legnépszerűbb autója. A második legnagyobb Tesla piac Németország lett, ahol az első 6 hónap után a villanyautók között az e-UP mögött és az ID.3 előtt a második hely a Model 3-é, az összesített listán pedig 25. a típus, megelőzve a Mercedes A és C osztály eladásait. A harmadik legnagyobb Tesla piac Franciaország, ahol júniusban abszolút rekorddal több mint 5000 Model 3 talált gazdára. A francia féléves, villanyos toplistán első a Model 3, 20%-kal megelőzve a Zoé eladásait, ha pedig az összes eladott autót nézzük akkor a típus a 18. helyre rangsorolt. Végül, ugyan hivatalosan nem EU, de mint a villanyautók Mekkája és gyakori referencia pont, nézzük meg röviden Norvégiát is, ami idén eddig a Tesla negyedik legnagyobb piaca Európában. Itt is az első helyen áll a Model 3 az első hat hónap után, azonban nem csak a villanyautók között, hanem úgy összesen a teljes autós eladási listán. Érdekes, hogy bár sokáig úgy tűnt, végül nem sikerült elvennie az elsőséget a VW ID.4-nek, még az ID.3 eladásaival együtt sem előzik meg a német márka új, MEB platformos autói a 2,5 éves amerikai modellt. A sokáig szintén kemény kihívónak tartott Ford Mustang Mach-e, illetve a Polestar 2 is csak a Model 3 eladásainak nagyjából 30-40%-át produkálta az idei első félévben. A fenti adatok forrásai: CPCA, Teslamotorsclub.com, SMMT.co.uk, kba.de, pfa-auto.fr, ofv.no Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Tibor, Szöcske vagy Balázs ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!