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
auto
2024. 03. 29. péntek

Franciaország legalizálta az önvezető autókat, de ki lesz a felelős, ha baleset történik?

Egy július elsején hatályba lépett jogszabály módosításnak köszönhetően Franciaország lett Európa első olyan országa, ahol a KRESZ már lehetővé teszi az önvezető járművek közúti használatát, és szabályozta a technológiával kapcsolatos felelősségi kérdéseket. A hírt maga a közlekedési miniszter, Jean-Baptiste Djebbari jelentette be twitteren üzenetében.

A közlekedési rendszabályok módosítása egy évek óta tartó jogalkotási folyamat eredményeként születhetett meg, ám ez a folyamat még korántsem zárult le. Az új rendelkezések alapján az idei évtől kezdve a gyártóknak lehetőségük nyílik arra, hogy az önvezető járműveiket engedélyeztessék a francia hatóságokkal, a típusengedéllyel rendelkező autók pedig 2022 szeptemberétől kezdve közlekedhetnek önvezető módban az erre kijelölt utakon. A sofőr csak meghatározott feltételek fennállása esetén adhatja át az irányítást az önvezető rendszernek. Hogy melyek ezek a feltételek, azt a jármű forgalmazója szabja meg, itt földrajz, időjárási, forgalmi, vagy látási viszonyokra vonatkozó megkötésekre lehet elsősorban gondolni. 

Kép: Bosch

Miután a sofőr átadta az irányítást, folyamatosan készenlétben kell állnia arra, hogy az önvezető rendszer jelzésére, a gyártó által megszabott időn belül visszavegye az irányítást. Amennyiben ez nem történne meg, az autónak biztonságosan meg kell állnia.

De a sofőr feladata az is, hogy a rendőri vagy hatósági utasításokat kövesse, illetve a megkülönböztető jelzést használó járművek továbbhaladását biztosítsa, és ha szükséges, ennek érdekében visszavegye az irányítást.

A jogszabály ugyan nem használja ezt a kifejezést, de a rendelkezései alapján jövőre még csak az úgynevezett 3-as szintű önvezetés válik legálissá. Az autonómia különböző szintjeivel az egyik korábbi cikkünkben részletesebben is foglalkoztunk.

Ezek az önvezetés szintjei

Az önvezető rendszerrel szemben elvárás lesz az engedélyeztetés során, hogy használata legalább olyan biztonságos legyen, mint amilyen szintű az átlagos közúti biztonság, képes legyen elkerülni a józan ésszel előre látható veszélyhelyzeteket és baleseteket, ismerje fel a saját képességének határait, és azt is, ha meghibásodott.

A címben is feltett fő kérdés azonban az, hogy ki lesz a felelős az önvezető autó által okozott balesetért, vagy szabálysértésért? Az aktuális KRESZ-módosítás ezekre a kérdésekre is választ ad.

Az autó sofőrje nem felelős a balesetekért és szabálysértésekért, amikor nem ő irányítja a járművet, de ez alól akadnak kivételek. Így a sofőr felelőssége minden esetben, hogy a rendőri utasításokat végrehajtsa, és a megkülönböztető jelzést használó járművek zavartalan továbbhaladását biztosítsa. De akkor is felelőssé válhat, ha az önvezető rendszer jelzése ellenére a megadott időn belül nem vette át az autó irányítását.

Az önvezető módban okozott balesetekért a jármű gyártója/forgalmazója felel, méghozzá a francia böntető törvénykönyv (Code pénal) általános szabályai szerint, és ugyanez igaz a szabálysértésekre is. Egy baleset esetén tehát a teljes fejlesztőgárda börtönbe vonul? Természetesen ez abszurd lenne. Aki kicsit is járatos a büntetőjogban, tudja, hogy a törvény senkitől nem várja el azt, hogy tökéletes legyen, csupán annyit követel meg, hogy mindenki a tőle elvárható gondossággal, a jogi és szakmai előírások betartásával végezze a munkáját. Azt pedig talán feltételezhetjük, hogy a mérnökök döntő többsége így dolgozik.

Az önvezető járművek engedélyezésével Franciaország a világ élvonalába szeretné pozicionálni magát a technológia alkalmazásában, más államokban azonban, mint például Floridában vagy Arizonában, jóval progresszívebb a szabályozás, így az utóbbiban már rutinszerűen közlekednek a Waymo sofőr nélküli autói. Mégis fontos lehet Franciaország lépése, mert megtörheti a jeget, és talán felgyorsul kicsit a híresen lassú európai uniós jogalkotási folyamat.

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

dr. Papp László (Sol Invictus)

Technológiai elemző, és a Villanyautosok.hu csapatának megújuló energiákkal, energiatárolással, illetve piaci trendekkel foglalkozó szakértője. Célja, hogy minél többek számára tegye egyértelművé, hogy a fenntartható jövő gazdaságilag is a legracionálisabb választás.