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
auto
2024. 04. 26. péntek

500 GWh: felforgatná az akkupiacot az amerikai startup

elektromosautó-akkumulátor

Amikor az akkumulátorok gyártásáról beszélünk, általában magukra az akkugyárakra, vagy a bányászatra gondolunk. Pedig a kettő között van egy nagyon fontos elem, az alapanyaggyártók, finomítók, katódgyárak láncolata. Ezt a piacot jelenleg a kínaiak uralják, de a geopolitikai, gazdasági megfontoláson túl, ökológiailag sem túl szerencsés, ha egy Argentínában vagy Ausztráliában kibányászott érc először elmegy Kínába finomításra, Japánban készül belőle katód, majd innen szállítják Amerikába az aksigyárba.

Ezen akar változtatni most a Redwood Materials hatalmas alapanyaggyárával, ami ráadásul még a bányászat egy részét is kiváltja majd.

Lítiumbánya a fiókodban

JB Straubel, a Redwood alapítója egyik sokat idézett mondata valahogy úgy szól, hogy „a jövő bányája nem egy távoli ország mélyén, hanem az amerikaiak szekrényeiben, fiókjaiban lapul”. Természetesen a Tesla egykori kulcsembere itt a háztartásokban porosodó sok millió leselejtezett telefonra, laptopra és egyéb akkumulátoros kütyüre gondol. Emellett persze pár év múlva már ott lesznek az első villanyautókból kiszerelt aksik is a képben – mindezek együttesen pedig az újrahasznosítással az akkumulátorgyártás egyik fontos pillérjét fogják adni.

A régi világ: a dél-amerikai, afrikai, indonéz és ausztrál bányából az ércek Kínába és Skandináviába vándorolnak finomításra, majd Japánban készül belőlük katód, ami elhajózik az amerikai aksigyárba. Ne számold ki, mennyit utazott a molekula, mert sírva fakadsz. Forrás: Redwood Materials

A már egyszer legyártott akkumulátorban a szükséges anyagok már finomított formában vannak jelen, a mai technológiákkal pedig 90-95%-os hatékonysággal lehet ezeket kinyerni. Ezen dolgozik Straubel cége is, akik most bejelentették, hogy egy hatalmas újrahasznosító, illetve akkualapanyag- és katódgyár építésére készülnek. A pontos helyszínt jövő év elején jelölik ki, egyelőre annyit tudni csak, hogy Észak-Amerikában lesz. Nem lepődnénk meg, ha az új üzem közel kerülne a Tesla austini, vagy nevadai aksigyárához.

A Redwood tervezett gyára

A Redwood tervei szerint 2025-re a gyár évi 100 GWh akkumulátor gyártásához szükséges alapanyagot állít majd elő, 2030-ra pedig 500 GWh-ra növelik a termelést, amely képes lesz ellátni az amerikai autógyártás felét. Az üzem nem csak újrahasznosítással foglalkozik majd, de az anódhoz szükséges rézfóliát, és a katód aktív összetevőit is helyben kívánják előállítani. Így gyakorlatilag konyhakész állapotban érkezhetnek az alapanyagok az akkumulátorgyárakba – a Redwood kapuján a használt aksi megy be, a kijáratnál pedig a felhasználása kész összetevőket teszik (remélhetőleg elektromos) kamionra.

A Redwoodnak a kapcsolat ellenére nincsen exkluzív szerződése a Teslával, jelenleg bedolgoznak a Nissan aksiüzemének is.

A Tesla alapítója is beszállt a Nissan akkubizniszébe

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.