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
auto
2024. 04. 19. péntek

A Volkswagen Commercial Vehicles, valamint két partnere, a MOIA és az Argo AI közösen bemutatták annak a projektnek a részleteit, amelyből Európa legelső, teljesen önvezető utazásmegosztó szolgáltatása indulhat el 2025-ben Hamburgban. Egy olyan nemzetközileg is skálázható mobilitási platform megvalósítása a cél, amely javítja a városi közlekedés minőségét, növeli a közúti biztonságot, s ezáltal élhetőbb helyekké teszi a városokat – magyarázta a mobilitási szolgáltatásokkal és flottaüzemeltetéssel foglalkozó MOIA vezérigazgatója, Robert Henrich.

A három vállalat közös önvezető autómegosztó szolgáltatásának főszereplője az ID. BUZZ AD névre keresztelt kisbusz lesz, amely a Volkswagen Csoport legelső, teljesen autonóm járműve. Az alapjául szolgáló ID. Buzz villanyautót a Volkswagen Commercial Vehicles gyártja, az önvezető rendszer fejlesztéséért, programozásáért, valamint az ezt kiszolgáló hardverekért viszont az Argo AI a felelős. A képletből már csak a MOIA hiányzik, amely autómegosztó szolgáltatássá fogja össze az elkészült autókat.

A hamburgi projekt előkészületei hamarosan elindulnak, 2021 utolsó negyedévében az Argo AI megkezdi a tesztterületként kijelölt városrész feltérképezését, információt gyűjtve többek között a közlekedési szabályokról, a kihelyezett táblák és jelzőlámpák helyzetéről, bicikliutakról, és minden egyéb releváns tényezőről. Ezt követően megindulnak a tesztvezetések mind utasokkal, mind utasok nélkül. Egy ilyen robottaxiprojekt esetében nem csupán arról kell meggyőződni, hogy az autó képes egyedül biztonságosan közlekedni az utakon, hanem arról is, hogy a szolgáltatás lebonyolításához szükséges feladatokat is el tudja látni. Például le tudja ellenőrizni, hogy jó utas szállt-e be az autóba, megfelelő-e az autóban utazók létszáma, mindenki elfoglalta-e a helyét, biztonságosan el vannak-e helyezve a csomagok, stb. Az erre alkalmas technológiát a MOIA fejleszti.

Hamburgra egyébként már régóta a jövő városi közlekedésének laboratóriumaként tekint a Volkswagen Csoport, a MOIA és a WeShare utazás-, és autómegosztó platformok is elérhetők a városban. A robottaxi-szolgáltatáshoz úgy választották meg a helyszínt, hogy komplex közlekedési szituációkban tesztelhessék az autókat, de közben a helyi tömegközlekedés kiegészítéseként is tudjanak működni. Így esett a választás egy a Winterhude, Uhlenhorst és Hohenfelde városnegyedeket is érintő területre, amely idővel fokozatosan növekedni fog. A helyszín ráadásul a MOIA központjához is közel van, ahol a tesztjárművek állomásoznak majd.

Habár a tervek szerint Európában Hamburgban láthatjuk először a kamerákkal, radarokkal, és LiDAR-okkal felszerelt ID. Buzzokat, ha minden jól megy, a Project Qatar Mobility keretében a 2022-es labdarúgó világbajnokságon 35 önvezető elektromos VW-kisbuszt is szolgálatba állítanak Dohában, de erről a projektről legutoljára másfél évvel ezelőtt lehetett olvasni.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.